KUNSTIG INTELLIGENS

Stacc: – AI kommer ikke over finansbransjen som en flodbølge

Stacc tror ikke KI vil revolusjonere bankbransjen, men påpeker at teknologien kommer til å effektivisere mange prosesser.

Daglig leder i Stacc Insight, Ingeborg Faye Vågsholm.
Publisert

Det bergensbaserte fintechselskapet Stacc forteller at mange banker tar kontakt med dem for å kartlegge hvor de kan bruke kunstig intelligens (KI) for å effektivisere prosesser. Men daglig leder i Stacc Insight, Ingeborg Faye Vågsholm, tror ikke at KI kommer til å revolusjonere finansbransjen.

– KI kommer ikke over finansbransjen som en flodbølge, men som små drypp mange steder. Summen av alle dryppene kommer til å gjøre bransjen mer effektiv. Vi ser ikke på KI som én ting som skal løse alt, vi ser på det som et verktøy som kan bidra til å gjøre mange prosesser bedre, sier Faye Vågsholm.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Hun poengterer at banker har mye data som de ikke alltid er like flinke til å bruke og at KI kan hjelpe til med det.

Vil bruke KI i kredittprosesser

Stacc jobber med å implementere KI i et kredittprogram som bistår bankrådgivere i personmarkedet, hvor de har inngått partnerskap med danske Monthio og svenske Kreditz.

– Snittet for folks bankforbindelser nå er 2,4 banker. Det vil si at få banker sitter på all finansiell informasjon om kundene sine. Ved hjelp at PSD2-regelverket og API-er kan vi samle et mer komplett bilde av kundenes finansielle situasjon, forklarer Faye Vågsholm.

I tillegg jobber Stacc med å bruke KI for å gi bankene en bedre oversikt over kundenes faktiske finansielle situasjon.

– I dag hentes mye av informasjonen bankene trenger fra tredjeparter, for eksempel samtykkebasert lånesøknad, eiendomsregisteret og kredittscoringsselskaper. Men det er også en del områder hvor det ikke har vært mulig å hente informasjon, og da benyttes sjablongverdier eller normtall. Med KI så kan vi for eksempel hente ut kundens faktiske forbruk de siste 12 månedene slik at bankene kan sammenlikne normtallene mot denne kundens reale forbruket, forklarer Faye Vågsholm.

– Kan man sette sammen slik data i tråd med personvernhensyn?

– En slik oversikt kan brukes av rådgiverne for å veilede kundenes personlige økonomi. Det krever samtykke, men jeg tror mange gjerne ønsker personlige råd og derfor vil være villig til å gi et slikt samtykke. Kommende EU-lovgivning knyttet til KI gjør at det vil være begrenset mulighet for å helautomatisere låneprosesser basert på disse dataene, men vi ser nå først og fremst på hvordan det kan gjøre rådgivernes arbeid enklere, svarer Faye Vågsholm.

Anbefaler folk å leke med KI

Selv om Faye Vågsholm ikke tror KI vil revolusjonere bankbransjen, så påpeker hun at man ikke har oversikt over potensialet i teknologien.

– Det skjer så mye nå som teknologien er blitt mer tilgjengelig for et breddepublikum, så jeg er sikker på at det vil dukke opp stadig nye bruksområder. Jeg anbefaler folk å leke litt med KI for å se hva teknologien kan og ikke kan gjøre, sier Faye Vågsholm.

– På hvilken måte?

– Man kan for eksempel bruke ChatGPT til å gjøre ting man før ville brukt Google til. Søk etter verdens beste sjokoladekake, eller be om hjelp til å skrive en e-post. Det gjør jeg og det funker bra, avslutter Faye Vågsholm.