Spiff-gründer Carl-Nicolai Wessmann varsler juleand til alle etter at selskapet landet ny emisjon.

Spiff gjennom mørketida: Spare-appen fikk friske millioner og nye investorer til jul

Julefreden har senket seg over Spiff-kontoret. Ny emisjon sikrer drift ut 2020.

Publisert Sist oppdatert

Fintech-selskapet Spiff, som vil gjøre sparing lett og motiverende for alle, har selv vært nødt til å gjennomføre vanskelige sparetiltak og nedskjæringer det seneste året.

I fjor sommer var teamet på 12, men kassa gikk tom og gründer Carl-Nicolai Wessmann måtte ta vanskelige samtaler og be ansatte gå uten lønn. Selskapet ble reddet gjennom en emisjon, men i månedene som fulgte måtte en rekke ansatte permitteres.

– Vi har heiet mange inn i nye jobber. Nå står vi igjen med et mindre team på fire, og en god følelse om at de som ikke er med på reisen lenger, sitter i spennende posisjoner andre steder, sier Wessmann.

Høsten og adventstida har vært hektisk for kjerneteamet som sitter igjen. Men nå har julefreden senket seg, forteller han.

For få dager siden lukket selskapet en runde på 7,2 millioner kroner, som de har jobbet med i flere måneder. Emisjonen matcher den største selskapet noen gang har gjort, og ifølge Wessmann sørger pengene for at driften er sikret hele neste år.

– Ja, du kan vel si at vi går inn i denne jula med litt lavere skuldre enn vi har vært vant med. Det blir and til alle, iallefall!

Gamle kjente og nye kompetente

Både eksisterende og nye investorer har vært med på å fylle opp Spiff-kassa til jul.

Emisjonen er ledet av Rolv-Erik Spilling (Co-Founder og COO i Gvalueinvest) og Knut Asplund (Partner i Stayer Invest I AS). Europris-sjef Pål Wibe og sjef for finansielle tjenester i Evry, Wiljar Nesse, har også kommet inn på eiersiden gjennom henholdsvis Nordkronen II og Wilcat AS. Trond Riiber-Knudsen og Jan Opsahl følger også opp tidligere investeringer i selskapet.

– Vi ønsker at alle skal forstå bedre gjennom inspirasjon og lek hvordan man best mulig kan håndtere egen økonomi. Spiff realiserer dette, og åpner opp for mange interessante tjenester i en bransje som er stor endring i årene som kommer, sier Spilling om sin nye investering.

Spiff-gründer Carl-Nicolai Wessmann.

– Vi er i det som er dødens dal. Å starte opp er én ting. Nå skal vi vokse og skalere Spiff, og det er rett og slett like vanskelig, sier Wessmann.

– Å ha med investorer som har gjort dette før, i B2C-plattformer og markedsplasser, er kjempeviktig. Det betyr mye. Vi har sparring som holder oss fokusert, og de kjenner til mange av fallgruvene vi kan møte på. Kompetansen er minst like viktig som kapitalen, legger han til.

Fortellingen om julemillionen

Prosessen med denne emisjonen beskriver Wessmann som "business as usual". De er vant med å hente penger nå, Spiff. Selskapet holder tross alt norgesrekorden i folkefinansiering, etter at de fikk over 400 nye investorer tidligere i år.

Slikt silkeføre har de ikke alltid hatt.

– Et år, da vi var helt i oppstartfasen, hadde Startuplab matchingmidler. Hvis vi skaffet én million før jul, skulle de matche det, forteller han.

Lenge lå summen de klarte å hente på 975.000 kroner. Adventstida kom, og lysene brant ned, ett etter ett.

De siste 25.000,- lot imidlertid vente på seg.

– Jeg ringte og ringte, men vi lå faktisk på 975.000 litt over klokka 10 på bittelille julaften. Da var jeg varm i trøya, forteller Wessmann.

– Da ringte en investor fra Frankrike, og de fikk oss over millionen.

– Så det ble and det året også. Men nå, med pengene vi har fått, kan vi bygge stein for stein.

– Men det blir litt ekstra tilbehør til anda i år, vel?

– Så, så. Vi er tross alt et spareselskap, vi snur på krona. Men det blir and til alle.

Lidenskap

– Det har vært mange tunge tak på veien. Har du vært fristet til å gi opp, gjøre noe annet?

– Egentlig ikke. Jeg har ved flere anledninger fått muligheten til å gjøre andre ting. Da har vi tatt ordentlige oppgjør om det i familien. Men jeg har en enorm lidenskap for dette, og det er en glede å hver dag se at vi bidrar til at unge mennesker får gode sparevaner.

Nå rekker jeg deg nå med glede min hånd

Fremover er det stø kurs med vekst som gjelder, uten for mange krumspring.

Når det er sagt jobber selskapet aktivt med å bygge et "økosystem" rundt sparefunksjonaliteten i appen. I samarbeid med tredjepartsaktører utenfor bank- og finansnæringen lanserer de Spiff Partnerstudio, et initiativ som etter planen både skal påvirke både produktutvikling og inntjening.

– Vi har noen spennende partnerspor som vi utforsker. Vi vil bygge en sosial plattform rundt sparing, men vi skal ikke klare alt alene, sier Wessmann.

Skal vokse

– Hvordan blir året som kommer?

– Det viktigste for oss er aktive brukere. Vi ser at mange bare teller nedlastninger. Vi teller hvor mange som faktisk sparer penger. Mange har kommet i gang og registrert seg, da snakker vi titusenvis. 8000 av dem sparer aktivt. Det betyr at vi har en jobb å gjøre.

– Samtidig har de aktive spart 130.000 ganger med Spiff. Det er helt rått. 85 prosent har spart aktivt de siste tre månedene. Og snart bikker vi 100 millioner kroner spart totalt!

– Dere har på kort tid gått fra 12 til fire ansatte. Hvordan blir utviklingen fremover?

– Vi rekrutterer! Vi skal ha både markedssjef og noen utvikler, og sikter mot å være 6-7 stykker i løpet av neste år. Det er vår sweetspot.

– Og pengene holder hele året?

– Det kommer litt an på. Vi kan drive ut 2020 på dette, men om vi treffer på noen av våre initiativer, er det ikke usannsynlig at vi gjør en større runde halvveis ut i året.