Tyske Tier og konkurrenten Circ, har begge slått seg på salg til privatmarkedet.

Sparkesykkelgigant vil selge "gamle" sykler utenfor byene

Når de bytter ut sparkesyklene med nye modeller i storbyene, sikter Tier seg inn mot entusiaster på bygda.

Publisert Sist oppdatert

Sparkesykkel-aktørene slåss hardt om å erobre storbyene i Europa, og spesielt i Tyskland. Nå ønsker flere aktører også å kapre sparkesykkel-entusiaster i distriktene med en ny salgsmodell.

Tyske Tier var de første til å starte med salg av sparkesykler. De begynte i høst å selge renoverte sparkesykler under navnet myTIER, i forbindelse med utskiftingen av sparkesyklene i Tyskland.

Daglig leder for Tier i Oslo, Lars Christian Grødem-Olsen forteller at myTIER er en del av selskapets satsing på å bli et karbonnøytralt selskap i 2020.

– Det er utviklet som et bærekraftig konsept hvor el-sparkesykler renoveres og gis et nytt liv i privatmarkedet.

myTIER lanseres i forbindelse med at Tier erstatter den eksisterende flåten med en ny og utbedret modell med utskiftbare batterier.

Gjenbrukt konsept

Grødem-Olsen forteller at renovering av produkter også var kjernen i reBuy, den forrige virksomheten CEO Lawrence Leuschner var involvert i – der omlag 100 millioner produkter ble brushet opp og fikk nytt liv. Basert på hans tidligere erfaring, har selskapet gått for det samme konseptet når de skal erstatte flåten av el-sparkesykler.

– Inntil nå har Tiers el-sparkesykler vært forbeholdt de store byene, nå får også privatkunder utenfor byene mulighet til å kjøre våre el-sparkesykler, forteller Grødem-Olsen og legger til at selskapet så langt har solgt et firesifret antall sparkesykler. Prisen per sparkesykkel er rundt 7000 kroner.

Tyskland åpnet for sparkesykler i sommer, med strenge krav til spesifikasjoner. Dette har gjort at de fleste sparkesykkel-selskapene har en egen «tysk modell».

Det er disse sparkesyklene Tier nå skal selge.

Tier startet i likhet med det svenske selskapet Voi og norske Zvipp med sparkesyklene Ninebot fra det kinesiske selskapet Segway, som også selger til privatmarkedet. Både Tier og Voi jobber med å bytte ut flåtene med nyere modeller.

Flere følger etter

Ikke lenge etter at Tier gikk ut med sine renoverte sykler, sparket konkurrenten Circ i gang et lignende konsept. I desember startet de salget av sparkesykler til det tyske markedet. Men de har valgt å selge nye.

Selskapet forteller i en pressemelding at de ønsker å selge nye sparkesykler, med ekstra lang rekkevidde, til pendlere.

Sparkesyklene er den samme modellen som selskapet for tiden ruller ut i Tyskland.

– Vi har svart på de mange positive tilbakemeldingene fra våre kunder og tilbyr med "Circ Urban" for første gang en e-scooter for private brukere. Vi tilbyr bare “Circ Urban” i begrenset antall, men håper at ingen kunder går tomhendt, sier Tysland-sjef for Circ, Max Hüsch.

Circ har valgt å legge seg litt høyere i pris, med 8000 kr for sparkesykkelen sin. For en tusenlapp ekstra kan du også få med hjelm, og gratis-turer med delings-appen.

Foreløpig er det bare i Tyskland sparkesyklene kan kjøpes.