Reportasje

Snart kan det rennende gullet være verdt en halv milliard, men ventetiden kan knekke selskapet

Oppstartsselskapet Feddie Ocean Destillery har som mål å lage verdens beste whisky og mener de er på god vei.

Martin Tønder Smith, produktutvikler og konstituert daglig leder, lukter og smaker for å finne ut om alt stemmer.
Publisert

Øya Fedje er omtrent det vestligste du kan komme i Norge, der den ligger en halvtimes ferjetur rett vest, midt mellom Bergen og Sognefjorden. 

Her ute skal oppstartsselskapet Feddie Ocean Delivery lage den nye oljen, eller gullet, som de kaller det. 

Øya Fedje er omtrent det vestligste du kan komme i Norge, der den ligger en halvtimes ferjetur rett vest, midt mellom Bergen og Sognefjorden. 

Her ute skal oppstartsselskapet Feddie Ocean Delivery lage den nye oljen, eller gullet, som de kaller det. 

Vinden river i kroppen når man står på dekket på ferjen utover. Man må konsentrere seg for å ikke miste balansen. Bølgene får det til å riste og knirke i fergen. 

– Vi trenger litt vind for å kjenne at vi lever, sier Berit Karin Lekva. 

Hun åpner døren til fabrikken, som ligger ti meter fra ferjekaien, med et stort smil og ønsker oss velkommen inn. Du ser at BK, som hun kalles, har gjort det før. Det er hun som viser gjester og turister rundt i fabrikken. I år har 2000 vært på omvisning her.

Martine (fra venstre), Bjørg Karin Lekve kjører trucken, Monica Salthella og Susanne inne i tønnehallen.

Tilbake i 2019 var det Anne Koppang som gründet Feddie Destillery. Hun ønsket å skape et selskap som både kunne produsere en av verdens beste whiskyer og i tillegg være med å styrke og bygge opp et lokalsamfunn. Og hun ønsket å gjøre det sammen med kvinnelige investorer. Koppang ønsker å få kvinnene med, og det har hun lyktes med. 

Selskapet har 1200 investorer, alle kvinner.

1400 tønner til lagring 

Inne på tønnelageret styrer Lekva trucken mellom rad på rad med lagrede tønner. For at tønnene ikke skal trille avgårde, ligger de oppå lektere der det er spikret små «tønnestoppere» mellom hver tønne. Tønnene er laget i eik og kjøpt brukt fra whiskyproduksjon andre steder i Europa. 

Her er 1400 tønner med whisky, 200 liter i hver. Drikken og varelageret er per nå verdt ca. 130-150 millioner kroner. 

– Og det vil bare øke i verdi år for år. Om fem år er den verdt nærmere 450 millioner, sier styreleder Monica Salthella.

Bjørg Karin Lekve viser hvordan hun tar tester av innholdet på tønnene.

Hun kom inn som styreleder for et halvt år siden for å få selskapet på rett kurs. Det har vært noen tøffe tak i løpet av høsten. 

Selskapet har nedbemannet fra 14 til 8 medarbeidere og må prioritere hardt. I fjor viste tallene 19 millioner i minus. 

– Effektene av gjennomførte tiltak i år er store. De vil fortsette, og i løpet av 2026/2027 er målsettingen at selskapet styrer mot positiv bunnlinje. Da får vi virkelig frem de store verdiene vi bygger fortløpende, forteller hun.

Venter på at whiskyen skal bli klar

– Whiskyen tar fire år før den er ferdig. Vi jobber for å skape lønnsomhet, selv om whiskyen har såpass lang produksjonstid. Vi har tro på at det vil være mulig, men det krever en kombinasjon av at vi holder kostnadene nede og fortsetter å levere kvalitet, sier styrelederen med bred erfaring fra finans- og banknæringen.

I mellomtiden selger selskapet de andre produktene som de også lager – gin, vodka og fire ulike typer akevitt. Disse tar bare fire til seks uker å lage ferdig. 

– Disse produktene er vår ‘melk og brød’ mens whiskyen ligger å godgjør seg for salg, sier Salthella.

Å produsere whisky er altså en møysommelig kvalitetsprosess, noe som speiles i sjargongen på fabrikken. Lekva omtaler tønnene som «kuene mine». Hun sjekker jevnlig hvordan det står til, og viser oss hvordan. 

– Feddies dyktige produktutviklere og destillitører jobber ofte intense døgnskift når produksjonen står på. Alle detaljer og komponenter må følges med lupe for at smakene og resultatet skal bli riktig, forteller Salthella. 

Hver tønne har en trepropp. Lekva tar ut proppen og stikker et rør ned for å ta opp en prøve. 

– Vi følger hele tiden med for å sjekke kvaliteten, forklarer hun.

Fedje er en egen kommune og har 532 innbyggere, fra venstre ligger kirken, ferjekaien, matbutikken og destilleriet.

To nye innbyggere

Selv har hun flere tiår bak seg i matvarebransjen. 

– Selskapet jeg jobbet i før hadde like mange ansatte som det er innbyggere her på Fedje, sier Lekva og ler. 

– Ja, det er vel ca 530 innbyggere her, sier styreleder Salthella. 

– 532 nå! Jeg og en annen meldte flytting forrige fredag, sier Lekva.

For selv om forholdene er mye mindre på Fedje og i Feddie enn i byene, klarer oppstartsselskapet å trekke til seg nøkkelkompetansen de trenger. 

Lekva lurer på om Shifters utsendte har sett skiltet som viser folk «velkommen hjem» der ved ferjekaien.

Styreleder Monica Salthella skal få whisky-tønnene til å få bein å gå på, her er hun på vei ut med fergen.

– Er som italienere

– Folkene her er som italienere. Alle hilser på deg, selv om de ikke kjenner deg. Du føler deg så velkommen. Vi håper alle som kommer hit føler seg velkomne, sier Lekva. 

Styrelederen holder til i Bergen, men tar turen ut i ny og ne. Hun er selv fra fiskerikommunen Austevoll sør for Bergen, og er godt vant med øykultur, der folk er vant med å klare seg selv. 

Oppstartsselskapet ønsker å løfte frem det unike ved øya når de skal markedsføre seg. Produktene er økologiske og mye av krydderet som brukes i drikkevarene er hentet fra øya. 

– Det er også et veldig godt grunnvann her som vi bruker i produksjonen. Det gjør at kvaliteten blir ekstra god. Priser vi har vunnet viser at produktene holder veldig høy kvalitet, sier Salthella.

Hvalfangst og sildefiske er forbi 

På 70-tallet var det storhetstid for hvalfangst her og skip kom helt fra Japan for å handle. I tillegg var det full aktivitet i det mekaniske verkstedet og i sildefabrikken. Nå har Feddie skapt nytt liv. 

Høyt oppe i etasjene der det tidligere var sildefabrikk, sitter Martin Tønder Smith og snuser på et glass med rødbrun væske. Ved siden av han på bordet står rekker med glass og flasker sirlig stilt opp. 

Han har jobbet i selskapet i fire år og ble hentet fra stillingen som produktsjef for brennevin i Vinmonopolet, til å utvikle whisky, gin og akevitt langt ute i havgapet. Nå er han både produktsjef og konstituert daglig leder. 

– Å jobbe i et oppstartsselskap er både veldig krevende og veldig givende. Det er kjekt å være på produktsiden, forteller han, mens han snurrer et nytt glass mellom fingrene, lukter, tar en sup, spytter ut og noterer på pc-en.

Martin Tønder Smith brenner for brennevin og særlig whisky. – Interessen startet da jeg jobbet som bartender på 90-tallet, forteller han.

Inne på laboratoriet står hyller og bord fulle av whisky fra ulike tønner og med ulik modning. (Shifters klumsete journalist lente seg mot et trillebord og holdt på å velte flere titalls flasker, men slapp heldigvis med skrekken.) 

Dråpene han smaker på har en alkoholprosent på 60 prosent. I dag har han blandet ut med en fjerdedel vann, slik at alkoholprosenten skal bli mindre. 

– Spytter veldig fort ut

– Og jeg spytter veldig fort ut, altså, sier han og viser den svarte lille bøtten på pulten. 

– Ja ellers ville vi fått en veldig lystig Martin her, sier Salthella og ler. 

I tillegg til å ha fått flere priser for selve drikkevarene, har oppstartsselskapet også fått skryt for designet. 

– Vi hentet hjem beste designerpris for flasken vår på Londons største whiskymesse nå i oktober, The Whisky Show 2025. Det var 6000 innom der. Der på messen lanserte vi også whiskyen vår i Storbritannia, en stor milepæl, sier han.

På den premierte whiskyflasken går verdiene til selskapet igjen – 752 små prikker viser til antall investorer på den tiden og 523 streker viser til antall innbyggere på Fedje. I midten nederst på flasken er en større prikk - som viser til selve øya. 

Nå er det blitt 1200 investorer, men det spørs om det er plass til så mange prikker på flasken.

Nå er det blitt 1200 investorer, men det spørs om det er plass til så mange prikker på en flaske. 

Feddie ønsker å være mer enn bare et destilleri på Fedje. 

– Vi ønsker å bidra til utvikling på øya. Det er derfor vi også jobber for å gjøre Fedje til en reiselivsdestinasjon. Derfor har vi valgt å bygge opp destinasjonen parallelt med destilleriet, sier Salthella.

Venter 40 isbadere

Søsterselskapet til Feddie Ocean heter Feddie Island, og driver med turisme. De største eierne fra whisky-selskapet er også eiere her. 

Akkurat når Shifter er innom står ni store leiligheter og selskapslokaler til 50 personer tomme, men snart venter de et stort følge. 

– Vi skal få 40 isbaderkvinner på besøk. De skal også få omvisning i destilleriet, sier Martine i Feddie Island. 

Hun forteller at byfolk og utenlandske turister som kommer utover, liker det de ser. 

– De forteller at ferjeturen over er som meditasjon og at de får hvilepuls når de kommer ut her. 

Fra 2024 til 2025 økte antall overnattingsgjester med 75 prosent for Feddie Island. Martine flyttet fra Bergen og ut hit i juli. 

Turistene kan ta minifergen over bukta, men akkurat denne dagen er det for mye vind, forteller Martine. Vanligvis kan man hvem som helst styre fergen med en app.

– Jeg føler meg så velkommen og det er så sosialt her. Jeg spiller både fotball, badminton og er med i isbadeklubb. Og snart skal vi ha julequiz kombinert med fredagstaco, forteller hun.

Hun tror det gode samholdet smitter over på de besøkende.

Shifter ringer kommuneledelsen for å høre hva de synes om gründerne som har etablert seg med både whiskyproduksjon og turisme. Komunedirektøren svarer og kan gjerne møte oss. 

– Kjør hovedveien på øya, forbi gravplassen, og deretter først hus til høyre, forklarer Berit Karin Rystad. 

Kommunedirektør Berit Karin Rystad på hovedveien på Fedje.

Vi finner henne. I gangen står en stor pappeske med vaksiner som nettopp har ankommet via posten. Den skal videre til helsestasjonen. På bordet en skål full av twist. 

– Feddie gir ny giv og ny optimisme. Vår oppgave som kommune blir å tilrettelegge og finne løsninger sammen med gründerne, sier Rystad. 

Hun forteller at kommunen både setter pris på whisky-fabrikken og arbeidsplassene som følger med, men særlig er det reiselivssatsingen til oppstartsselskapet som blir verdsatt av kommunetoppen. 

– Vi er veldig glade når Feddie legger til rette for samarbeid med lokale reiselivsaktører. 

– Når Feddie har kommet, så skjer det noe her. 

Monica Salthella håper gullet i tønnene kan bli til klingende mynt ganske snart.

For styrelederen gjelder det fremover å få whisky-skuten på stødig kurs. 

Hun tror løsningen ligger i utlandet. 

– Økt synlighet, salg og eksport vil åpne nye markeder for merkevaren vår på verdensbasis, deler hun.

Før i tiden kom utenlandske skuter hit for å hente hvalkjøtt, nå håper hun det er whisky og brennevin i verdensklasse, de vil ha. 

– Eksport blir viktig fremover. Vi er i gang i Storbritannia og spent på hvordan det vil gå. Vi håper vår unike historie med 1200 sterke kvinnelige investorer vil appellere til flere utenlandske kjøpere, sier Salthella.