Jens Aarre Seip og Frikk Fossan i Snapmentor

Snapmentor skrotet B2C-modellen. Nå har de fått sin første investering på 2 millioner

Læringsteknologi-selskapet gikk vekk fra å selge direkte til studenter. Nå sikter de utelukkende mot utdanningsinstitusjoner. Det har båret frukter.

Publisert Sist oppdatert

– Vi ser nytten av lærdommene vi gjorde i starten, og har brukt dem til å bygge en bedre forretningsmodell, som er lettere å skalere, sier medgründer av Snapmentor, Frikk Fossan.

Han sluttet nylig i jobben hos Cognite, for å satse alt på selskapet han grunnla med Eirik Hernes Berre og barndomsvennen Jens Aarre Seip i november 2019.

Shifter møter Fossan og Seip på StartupLab ved Universitetet i Oslo. Tredjemann, Eirik Hernes Berre, er med på link fra Trondheim. Siden november har de vært en del av akseleratorprogrammet til StartupLab.

Et år etter oppstart, er edtech-selskapet nesten ikke til å kjenne igjen.

– Gjør det enklere å skalere

Gründerne av Snapmentor beskrev i 2019 selskapet som «uber for leksehjelp» rettet mot elever på ungdoms- og videregående skole. Det var en tjeneste hvor elever kunne få hjelp til lekser og skoleoppgaver, for 35 kroner gangen.

Snapmentor tok i januar 2020 en helomvending og skrotet B2C-modellen. Nå er det institusjoner for høyere utdanning som er i kikkerten.

– Ved å levere software B2B kan vi fokusere på å skape en god læringsopplevelse, og universitetene kan bruke sine studentassistenter og faglige kompetanse til å tilby gratis studiehjelp til sine studenter gjennom plattformen. I tillegg er det enklere å skalere globalt, sier Fossan.

NTNU, Norges Handelshøyskole, BI og Universitetet i Tromsø er blant de seks utdanningsinstitusjonene som abonnerer på Snapmentor i dag.

– Man logger inn på mobil eller PC og velger det faget eller den kategorien man trenger hjelp med. Så blir man koblet opp automatisk til en relevant studentassistent, forklarer daglig leder Jens Aarre Seip.

300.000 i omsetning

Utdanningsinstitusjonene bestemmer hvilke fag, ansatte og studenter som har tilgang til tjenesten.

– Universitetene får en eierskapsfølelse for løsningen, som kan øke engasjementet, sier Berre.

Seip vil ikke oppgi hvor mye hver enkelt betaler i måneden, men forteller at Snapmentor har en omsetning på 300.000 kroner så langt i 2020. De årlige abonnementsinntektene (ARR) er i underkant av 500.000 kroner.

Rundt fem prosent av inntektene kommer fra private læringssteder i USA, Australia og Sør-Afrika.

Med friskt kapital sette de nå opp tempo for å få flere kunder i inn- og utland.

3,5 millioner i investeringer og tilskudd

Ved å vise til et produkt med betalende kunder, har de tre gründerne hentet to millioner kroner fra StarupLab og Sagene Tech Ventures. Jostein Magnussen fra Sagene Tech Ventures, går inn i styret.

I tillegg har de fått 1,5 millioner kroner i tilskudd fra Innovasjon Norge, samt Skattefunn.

Pengene skal gå til å fortsette på det samme sporet de har hatt suksess med så langt. For 2021 er målet å signerer de første universitetene i utlandet og tredoble omsetningen.

Trioen håper også å bli et firkløver innen kort tid.