
Slik unngår du å bryte GDPR
Driver du digital markedsføring og vil unngå bøter, må du sette deg inn i GDPR og markedsføringsloven, sier Frode Elton Haug, tidligere juridisk direktør i Forbrukertilsynet.
Hvis du bruker personopplysninger for å markedsføre i for eksempel en e-post, må du forholde deg til to regelsett; GDPR og markedsføringsloven. Hvis du i tillegg bruker cookies til å samle inn data, må du også forholde deg til e-komloven.
Å lære de viktigste "trafikkreglene» for riktig behandling og bruk av personopplysninger er helt nødvendig for de fleste bedrifter.
Grunnlaget for mange av bøtene som er blitt delt ut for brudd på GDPR, er at virksomheter behandler personopplysninger uten et gyldig behandlingsgrunnlag. Dette kan for eksempel være at man samler inn og evt. deler opplysninger videre uten å ha innhentet samtykke til dette på forhånd i samsvar med GDPR. Slike saker er det mange av, sier Haug.
Svimlende bøter for brudd på GDPR
Til nå er det delt ut bøter på til sammen 275 millioner euro i Europa, etter innføringen av GDPR i mai 2018. I Norge har Datatilsynet bøtelagt offentlige og private virksomheter med til sammen 11,5 millioner.
Det siste store er at Datatilsynet har varslet selskapet bak datingappen Grindr om gebyr på 100 millioner for brudd på GDPR. Hvor mye de ender opp med å betale vil tiden vise, men å holde orden i sysakene fremover blir mer og mer viktig, sier Haug.
Lyst til å gå dypere inn i lovverket?
Har du lyst til å få oversikt over det viktigste du trenger å vite om bruk av personopplysninger forbindelse med markedsføring? Bli med på Crash-kurs i GDPR og markedsføringsloven Bruk koden WEB20 for 20% rabatt!