nytt om navn

Skalerte fra 10 til 350 med Tibber: Nå tar hun erfaringene med videre til helsetech-rakett

Linn Hege Bergheim ledet kundeavdelingen i Tibber. Nå skal hun ta Noteless inn i nye markeder. 

Linn Hege Bergheim og William Vossgård i Noteless.
Publisert Sist oppdatert

I 2018 forlot Linn Hege Bergheim jobben i Knowit i Bergen for å flytte hjem til Førde og ny jobb i det ferske selskapet Tibber. 

– Da hadde Tibber et par tusen kunder og vi var ti ansatte. 

I 2018 forlot Linn Hege Bergheim jobben i Knowit i Bergen for å flytte hjem til Førde og ny jobb i det ferske selskapet Tibber. 

– Da hadde Tibber et par tusen kunder og vi var ti ansatte. 

Fra begynnelsen hadde hun ansvaret for Tibbers kunder, men det var også mange andre oppgaver. 

– De første årene gjør man alt, slik man gjør i en startup.

Nå skifter hun bransje fra energi til helse. Helsteknologiselskapet Noteless bruker AI til å hjelpe helsepersonell med journalskriving. Selskapet har 34 millioner kroner i gjentakende inntekter (ARR).

– Hvorfor velger du å gå til Noteless? 

– Da jeg begynte i Tibber var jeg opptatt av å finne et selskap som løser et problem. Nå er jeg enda mer opptatt av det. Noteless løser en kjempeutfordring i helsevesenet - effektivisering av tid og økt pasientfokus. 

Hun forteller at selskapet har hatt en imponerende vekst, og har gått fra 0 til 34 millioner kroner i gjentakende inntekter på ni måneder. 

– Dette er en kjempemulighet til å bli med på en ny kul reise. Selskapet har også et bra team, og det er veldig viktig. 

I Noteless får hun tittelen Chief Business Officer. Hun skal ha ansvar for kundereisen og organisasjonsutvikling. 

– Veldig stas å få Linn Hege med på laget. Hun har solid erfaring fra Tibber og flere av de nye markedene vi nå sikter oss inn mot, og vi er sikre på at hun vil bidra sterkt til å løfte Noteless videre. Vi gleder oss til å få henne med på reisen og bygge videre på det vi har fått til så langt, sier CEO og medgründer William Vossgård i Noteless. 

Gjennom syv år i Tibber har Bergheim vært med på reisen fra 10 til 350 ansatte. Da hun sluttet i stillingen Tibber i april, hadde hun ansvar for hundre ansatte i fire land, som alle jobbet inn mot kunder. 

– Jeg tar med meg det jeg har lært i Tibber om hvordan vi skal skalere internasjonalt. Noteless har planer om etablering i ti nye markeder i 2025, sier Bergheim.

– Ekstremt krevende 

Bergheim sto også midt i episenteret under faktureringskrisen i Tibber. Kundene ble forhåndsfakturert under strømkrisen, men dette falt ikke i god jord. 

– Jeg hadde ansvar for alle kundene. Å stå i det var ekstremt krevende, men så har vi lært veldig mye av det, sier Bergheim. 

– Hva lærte dere? 

– Vi hadde da bygget opp en stor gruppe med ambassadører. Det vi da erfarte var at ved å være åpen og transparent med kundene, så var de lojale selv gjennom denne krisen, de heiet på oss og hjalp oss å forklare bakgrunnen. Det var vi utrolig takknemlige for, og det viste at forholdet til kundene, og tilliten man bygger opp er ekstremt verdifull. Norsk kundebarometer som ble lansert forrige uke viser også nettopp dette, der Tibber er nummer én blant strømselskaper og nummer ti totalt i hele målingen. 

Tre lærepunkter fra Tibber 

– Hva er de tre viktigste lærepunktene du tar med deg fra Tibber til Noteless? 

– Du må planlegge for suksess, og reflektere over hva det vil kreve av organisasjonen og systemene. Når du har hypervekst og ikke er helt forberedt på det, kan det bli mange armer og bein. 

– Du må lage struktur, men ikke overkompliser strukturen i starten. Det vil være endringer konstant. Å rigge organisasjonen så man kan snu seg raskt rundt har vært nøkkelen for TIbber-reisen. Den evnen vil være spesielt viktig også for Noteless, der ting beveger seg veldig raskt,

– Kulturbygging - det er viktig at du har med deg de rette folkene med det rette tankesettet, som trives i et slikt miljø. Når selskaper skal vokse raskt, så må man trives med å stå i det litt usikre. Det er viktig å være kompromissløs når det gjelder å hente de rette folkene. 

AI-lærdom fra energi til helse 

Hun trekker også frem erfaringene med AI. Innenfor kundeservice startet Tibber tidligere å eksperimentere med AI, og 40 prosent av supportsakene løses nå av egen AI-basert samtalerobot. 

– I Tibber har vi også aktivt brukt AI i jobben med kundeinnsikt. Med store mengder data har AI virkelig effektivisert måten vi kan analysere data på, som igjen gjør at man kan ta raskere beslutninger, sier Bergheim. 

Hun tenker at AI skaper helt andre forutsetninger for hvordan man kan skalere organisasjoner. 

– Man kan forhåpentligvis skalere med en mindre og mer effektiv organisasjon enn før, om man bruker AI som grunnlag i, ikke bare produktet, men i alle prosesser, sier Bergheim. 

– Skalere veldig raskt 

Hun forteller at timingen har med AI har vært veldig god for Noteless. 

– Fremover skal vi skalere veldig raskt for å ta markedsandeler, for det kommer konkurrenter. 

– Hvordan skal dere klare å opprette holder den høye veksten fremover, og beholde kundene? 

– Vi skal se på flere forretningsmuligheter, på hvordan vi kan skape verdi for kundene. Det blir en spennende utfordring å løse.