SAAS

Seriegründer og utviklertrio fra Oda og Otovo med ny startup som skal løse bedriftenes abonnement-kaos

Her er detaljene om den nye Saas-satsingen som har overbevist Sondo Capital, Proventure og en rekke tek-profiler om å satse syv millioner kroner kun et halvt år etter oppstart.

Gründerne og utviklerne bak Cardboard (fra venstre): Andreas Røyrvik, Stein Magnus Jodal og Jakob Gerhard Martinussen
Publisert Sist oppdatert

I januar 2023 ble selskapet Cardboard startet. Bak satsingen står en kvartett med solid startup-erfaring: Andreas Røyrvik, Stein Magnus Jodal og Jakob Gerhard Martinussen har alle jobbet i ulike tekniske roller i både Otovo og Oda, mens Lars Syse Christiansen har gründet både Otovo og Wanda.

Sammen har de fire nå utviklet en plattform som skal forenkle kjøp, administrasjon og regnskap av programvarebaserte abonnementstjenester, såkalt SaaS, for bedrifter.

    I dag har de fleste selskaper flere slike abonnementer, men ifølge Cardboard-gründerne klarer de færreste å holde oversikt over hva de har og hvor mye det koster. For mange bedrifter betyr dette unødig høye kostnader og stress for ansatte. Mange betaler for abonnementer de ikke bruker, eller leter etter kvitteringer som har forsvunnet. Det er her Cardboard skal gi kundene full oversikt og kontroll.

Nå har det sylferske selskapet hentet i overkant av syv millioner kroner.

Hovedinvestorene er Sondo Capital, som selv har en ukjent Saas-milliardær blant investorene, og det rutinerte tidligfasefondet ProVenture. Flere kjente navn fra oppstartsbransjen har også skutt inn penger, deriblant Vegard Vik i Oda, Simen Fure Jørgensen i Otovo, Ellila Weltz i Wanda og Patrik Berglund fra Xeneta. 

Kjempemulighet etter at konkurrenten mistet lisensen

Første versjon av Cardboards tjeneste er nå lansert. Den byr blant annet på verktøy for oversikt over SaaS-porteføljen, kostnadsinnsikt, automatisk kvitteringsinnsamling, samt automatisk matching av kvitteringer og banktransaksjoner. 

Snart lanserer de også sitt eget virtuelle bankkort, noe gründerne mener vil skille selskapet fra konkurrentene. Dette er nå i testfasen, og selskapet forventer å lansere løsningen i løpet av august.

– Dette er en spennende tid for oss. Vi er nå i gang med å teste vårt virtuelle betalingskort med pilotkunder, og vi gleder oss til å kunne tilby dette produktet til alle kundene våre i nær fremtid, sier daglig leder Stein Magnus Jodal.

Cardboards lansering av betalingskort har blitt fremskyndet som et resultat av at deres største europeiske konkurrent, Cledara, mistet tillatelsen til å tilby betalingskort da banken de brukte ble fratatt lisensen av den litauiske sentralbanken.

– Vi har blitt kontaktet av flere norske kunder som har hatt hastverk med å finne et alternativ til Cledara etter at kortløsningen sluttet å fungere, sier Jodal og legger til: 

– Dette gir oss en unik mulighet til å være ledende innen dette feltet. Vi er klare til å hjelpe bedrifter med å ta kontroll over SaaS-abonnementene sine.

God timing

I 2018 og 2019 jobbet de fire medgründerne samtidig i Otovo. I det nye selskapet fungerer den tekniske trioen Røyrvik, Martinussen og Jodal som utviklere, mens sistnevnte også er daglig leder. Syse Christiansen er styreleder, og fortsetter for øvrig som sjef i Wanda.  

– Vi har alle bakgrunn fra selskap som bruker mye SaaS, og har selv kjent på mye av frustrasjonen vi ønsker å eliminere ved å bruke Cardboard. Manglende oversikt og kontroll, tungvint rapportering og upraktiske godkjenningsprosesser. Ved flere anledninger har uheldige kortinnehavere måttet dra fram kodebrikken på stranda i ferien for å kunne betale for kritisk infrastruktur, sier Røyrvik.

Shifters SaaS-spesial (2022):

  • Hvorfor har abonnement blitt den viktigste strategien for verdens ledende selskaper? (LES SAKEN)
  • Slik bygger du tjenester som abonnentene faktisk bruker og vender tilbake til (LES SAKEN)
  • Tredoblet SaaS-inntektene: Nøkkeltallene Ardoq har fokusert på for å få den eksplosive veksten. (LES SAKEN)
  • Dette må på plass før ledende Saas-investorer putter penger i selskapet ditt (LES SAKEN)
  • Ny Saas-rapport: Seks tips som forhindrer kundene dine fra å si opp (LES SAKEN)
  • Slik får SaaS-selskapene kontroll på «churnen» (LES SAKEN)
  • Hvordan Salesscreen-gründeren løste USA-koden og løftet suksessen til andre markeder i Europa og Asia (LES SAKEN)

Han hevder at disse utfordringene var så store hos en av sine tidligere arbeidsgivere, at de utviklet et eget internt system for å få orden i kaoset.

– Her er det plass for en aktør som gjør nettopp dette.

Bank og finans omtales gjerne som en av sektorene som er «yet to be disrupted», påpeker Røyrvik, og mener derfor at det er et stort potensial for nye selskaper med innovative måter å gjøre ting på i disse bransjene. Han peker på Vipps og Revolut som eksempler på at omstillingen har begynt.

– Bedriftsmarkedet for betalingsløsninger er klart for lignende nyvinninger, og vi håper at Cardboard kan stå bak en av dem.

– Mange mener det er vanskelig for startups å hente penger nå. Hva mener dere om timingen?

– Nettopp fordi kapitalmarkedet er krevende, tror vi at timingen er god for å lansere en tjeneste som hjelper bedrifter til å få oversikt, kontroll og reduserer kostnadene sine til software-innkjøp. Kostandskontroll og kostnadsreduksjon vil stå høyt på agenda for mange selskap de nærmeste månedene, sier Røyrvik.

Verdiforslaget

Martinussen forklarer mer konkret hva Cardboard allerede gjør og snart skal tilby kundene sine:

– De første 3-4 månedene brukte vi på å utvikle første versjon av gratis-pakken til Cardboard. På dette nivået har man tilgang til «features» for å holde oversikt over hvilke SaaS-tjenester man har, automatisk kvitteringsinnsamling og automatisk matching av kvitteringer og banktransaksjoner gitt at du laster dem opp i systemet vårt.

Siden mai har selskapet også jobbet med det nevnte virtuelle betalingskortet.

– Som vi tror er kritisk for å lage produktet vi ønsker å tilby. Dette gjør at du har en bankkonto hos oss, som du bruker til å gjøre alle betalinger tilknyttet SaaS.

Fordi selskapet har tilgang til kontoen og transaksjonene til kundene, vet de hvilke kvitteringer som mangler og kan gi dyp innsikt i hvor mye du bruker, hvordan kostnadsutviklingen er, og når det er på tide å fylle på penger.

– Siden vi gir deg et betalingskort per tjeneste, vil det også være mulig å sette budsjettgrenser eller deaktivere kortet. Slik stopper du uønskede betalinger før kontoen blir trukket. For øyeblikket er betalingskortene våre i pilotfase, men vi planlegger å åpne dørene for alle som er interessert i løpet av august.

Forretningsmodell og visjon

– Hvordan skal dere tjene penger?

– Cardboard tar i hovedsak betalt for produktet basert på hvor mange virtuelle kort som bedriften har behov for. Det er gratis å bruke opptil fem kort; slik kan kunden se verdiforslaget vårt og hvordan vi løser problemene deres før de trenger å betale.

Selskapet tar også et gebyr når kortet belastes hos en forhandler,  som er vanlig for alle utstedere av kort.  

– Dette er en utgift som ikke betales av våre kunder, men av mottakeren av pengene. Slik har vi interesse av at kundene våre faktisk bruker produktet vi tilbyr, forklarer Røyrvik.

– Hva ønsker dere oppnå med tjenesten?

– Målet med Cardboard er å lage en tjeneste som automatiserer all «overhead» med å benytte SaaS, hele veien fra innkjøp til regnskap. Det skal være en selvfølge for alle som starter selskap å lage en konto på Cardboard, slik at de kan ha kontroll på SaaS-utgifter og regnskap fra første sekund. I tillegg vil plattformen gi brukerne våre verdifull innsikt når de skal velge rett software til sin bedrift og behov.

På spørsmål om hvem kundegruppen er, svarer Røyrvik:

– Kundene våre er egentlig alle selskap som har mer enn et fåtall SaaS.

Internasjonalt fra dag én

Etter at første kortprodukt er lansert bredt, skal selskapet bruke tid på å snakke med kunder og forbedre det de har laget så langt. 

– I løpet av høsten kommer vi også til å bygge inn støtte for regnskapsintegrasjoner, slik at man ikke lenger trenger bruke regnskapstimer på å bokføre SaaS-kjøpene sine.

– Tenker dere internasjonalt på sikt?

– Vi har tenkt internasjonalt fra dag én. Problemet vi løser er felles for mange bedrifter og den tekniske riggen vår er allerede paneuropeisk. Hva som blir første marked er litt tidlig å si, men Norden og Nord-Europa er naturlige destinasjoner.

– Har dere laget det første betalingskortet enda? 

– Det har vi. Og det ble brukt til å kjøpe et abonnement hos Shifter. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.