plattform

Sentrale bilaktører bygger Finn-konkurrent

Etablerer ny plattform for bilsalg.

NBF jobber med å bygge Drive.no.
Publisert Sist oppdatert

Norges bilbransjeforbund (NBF) og dets medlemmer går nå sammen om å etablere en konkurrent til Finn, melder DN

Plattformen for håndtering, kjøp og salg av biler som skal hete Drive.no, og Eirik Foss Stene er ny daglig leder. 

Det ble i desember i fjor gjennomført en rettet emisjon mot NBF og dets medlemmer på 25 millioner kroner til det nye selskapet og den nye portalen. 

– Vi håper vi både kan bidra til en sunnere konkurranse, og at både Ola og Kari kan finne den neste nye bilen på vår markedsplass, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i NBF til DN. 

Totalt er 36 selskaper med 330 bilforhandlere på eiersiden. Uavhengige bilaktører kan også benytte seg av den digitale markedsplassen.

Bilbransjen klager samtidig Finn.no til Konkurransetilsynet for brudd på konkurranseloven. Ledelsen i Finn vil ifølge DN ikke uttale seg om anmeldelsen da den er til behandling. 

Den utløsende faktoren for klagen skal ha vært prisøkning på over 60 prosent for annonsering på Finn. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.