Havbruk

Se listen: Valgte ut 20 selskaper som fikk pitche foran et hav av investorer 

Startuplab plukket ut selskaper som fikk vist seg frem under One Ocean Week i Bergen denne uken.

Åshild Aarø i Startuplab ledet arrangementet mandag.
Åshild Aarø i Startuplab ledet arrangementet mandag.
Publisert Sist oppdatert

– Vi ønsker å åpne dører og gjøre internasjonale investorer oppmerksomme på norske startups innen havbruksnæringen, sier Åshild Aarø, bærekraftsjef i Startuplab. 

Hun og Startuplab-teamet har tidligere startet opp arrangementet 2030 Summit i Oslo, som samlet over 150 internasjonale investorer og viste frem 80 av Norges fremste klima-og miljøgründere.

– Vi ønsker å åpne dører og gjøre internasjonale investorer oppmerksomme på norske startups innen havbruksnæringen, sier Åshild Aarø, bærekraftsjef i Startuplab. 

Hun og Startuplab-teamet har tidligere startet opp arrangementet 2030 Summit i Oslo, som samlet over 150 internasjonale investorer og viste frem 80 av Norges fremste klima-og miljøgründere.

Denne uken samlet hun over 60 norske og internasjonale investorer og 60 etablerte havselskaper for å bli kjent med startups innen havnæringen - under arrangementet 2030 Ocean. Arrangementet var en del av One Ocean Week. 

– Skikkelig gøy 

– Det er skikkelig gøy å få til noe sånt i Bergen. Det er her vi har den dype kompetansen, historien og kulturen for å ta i bruk havet. 

Hun mener det er viktig å fortelle om norske startups utover Norges grenser. 

– Vi må få globale øyne og ører hit. Gründerne får mye igjen hvis vi klarer å skaffe internasjonal oppmerksomhet her. Vi må markedsføre oss som en havnasjon, og bruke gründerne som en spydspiss, sier Aarø. 

20 oppstartsselskaper og vekstselskaper er blitt plukket ut til å presentere sine ideer for investorene og de etablerte selskapene. 

– Hva håper dere å oppnå med 2030 Ocean?

– Jeg håper oppstartsselskapene og vekstselskapene går fra 2030 Ocean med både nye kunder og investorer eller begge deler. Jeg holder også en liten knapp på at næringslivet kan bli bedre på samarbeide med gründere. 80 prosent av våre selskaper er B2B (business til business, selskap som selger til andre selskaper). Jeg håper flere ser verdien av å samarbeide med oppstartsselskaper, sier Aarø. 

Selskapene som pitchet: 

Nortech AI

Gründere: Anders Paulsen, Francisco Roque, Halvard Løvik, Bergen og Lisboa

– Hvilken utfordring løser dere? 

– Vi løser den komplekse utfordringen med å koble til og få tilgang til data fra de komplekse og forskjellige systemene og utstyret om bord på skip.

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd? 

– En halv million euro i årlig omsetning (ARR, årlig gjentakende inntekter), partnerskap med Telenor Maritime. 

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå? 

– Internasjonalisering og å nå 1,5 millioner euro i årlig omsetning (ARR) på ett år

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week? 

– Økt eksponering for kunder, men også sikring av partnere som kan hjelpe oss med å nå et større marked.

EasyX

Gründere: Sindre Rongved Hansen, Bård Hansen, Jan Fredrik Gjerstad, Bergen  

Gründerne i EasyX skulle egentlig bare male huset, men så ble de robotgründere. 

Sindre Hansen (fra venstre) Jan Fredrik Gjærstad og Bård Hansen i EasyX, med vaskeroboten.

– Hvilken utfordring løser dere?

– Ved produksjon av settefisk og landbasert oppdrett, så må alle tanker som fisken fores i, vaskes mellom hver batch. Dette gjøres fortsett manuelt av en person med høytrykkspyler i stillas eller stige. Vi har utviklet en robot som automatiserer hele prosessen. Ut med folkene og inn med robotene.

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd?

– Vi har akkurat levert den første av totalt fire roboter til Mowi, verdens største oppdretter.

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå?

– Lukking av pågående kapitalinnhentingsrunde.

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week?

– Vi håper på å treffe potensielle partnere, kunder og investorer.

Orpheus Ocean

Gründere: Jake Russell og Casey Machado, New Bedford, Massachusetts, USA

Gründerne Jake Russell og Casey Machado i Orpheus Ocean.

– Hvilket problem løser dere?

– Vi muliggjør skalerbar tilgang til dypvanns- og havbunnsmiljøer ved å automatisere oppgaver som vanligvis utføres av ROVer.

– Hva er den siste milepælen dere har nådd? 

– Vi har bygget vårt første selskapskjøretøy og tester det for øyeblikket i et basseng, snart etterfulgt av testing i åpent vann. I begynnelsen av mars avsluttet vi vår pre-seed finansieringsrunde og har raskt utvidet teamet.

– Hva er neste milepæl dere ønsker å oppnå? 

– Vi skal utføre en vitenskapelig oppdrag i mai nær Mariana-grøften, etterfulgt av arbeid med kommersielle kunder på Cook-øyene.

– Hva håper dere å oppnå ved å delta i One Ocean Week? 

– Vi håper å knytte kontakt med potensielle partnere og kunder for demonstrasjonsoppdrag som starter senere i år.

NORDIC USV AS

Gründer: Sander Henriksen, Bergen 

Gründer Sander Henriksen i Nordic USV.
Gründer Sander Henriksen i Nordic USV.

– Hvilken utfordring løser dere? 

– Vi forenkler datainnsamling langs kysten.

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd? 

– Vi har satt nytt fartøy i kommersiell drift denne uken.

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå? 

– Gjennomføre ett tokt i Sognefjorden og ta målinger på 1200 meter.

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week? 

– Vi ser frem til å møte både kjente og ukjente investorer og kunder

Nordic USV

HELINOR Energy AS

Gründer: Elling Helvig, Førde

CEO Elling Helvig i Helinor Energy.



– Hvilken utfordring løser dere? 

– Vi avkarboniserer skipsfart med utslippsfri hydrogen brenselselle moduler. Allerede fra i år blir skipsredere straffet med bøter og avgifter hvis de ikke reduserer utslippene.

–Hva er den siste milepælen dere har oppnådd? 

– Vi har sikret verdensledende brenselselle teknologi og har under utvikling en fremtidsrettet og lett skalerbar plug- and play modul i et meget lovende og verdensomfattende franchise-tilknyttet forretningskonsept. Et stort konsern har allerede sikret seg rettighetene for Italia, MoU er signert med et indisk børsnotert selskap som ønsker sikre seg rettighetene for India. Vi har også pågående diskusjoner med tunge industrielle aktører i flere andre strategiske områder i verden, som ønsker sikre seg lisensiert produksjon i deres marked.

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå? 

Blant kundene er vi en favoritt, nå trenger vi å bli fullfinansiert slik at vi treffer MW bølgen i 2027. Fra vi er fullfinansiert er brenselselle modulen markedsklar på 18 mnd.

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week? 

– Vekke interesse blant investorer som ønsker å henge seg på en pågående «due diligence» (selskapsgjennomgang) med lead investor.

F&Z Solutions

Gründere: Andrea Faltynkova og Artur Zolich, Trondheim 

Gründer Andrea Faltynkova i F&Z Solutions.

– Hvilken utfordring løser dere? 

– Vi lager USVer (fUnmanned Surface Vehicles, førerløse båter) som gjør det effektiv å høste marine ressurser på lavt trofisk nivå, som zooplankton. 

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd? 

– Vi har passert én million kroner i kontrakter i løpet av selskapets første driftsår med soft funding og bootstrapping.  

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå? 

– Vi vil få innvilget et utviklingsprosjekt med en industriell partner i fiskeri bransjen for å teste en ny prototype. 

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week?

– Vi ønsker å komme i kontakt med investorer som vil være med å utvikle et bærekraftig rederi for zooplankton i Norge og Norden. Vi ser etter erfaring innen fiskeri og matching capital til en innovasjonskontrakt.

Hydrakraft AS

Gründere: Ingvald Straume, Jarle Hølleland, Thomas Due, Skøyen i Oslo 

– Hvilken utfordring løser dere? 

– Vi har løst problemet med å utnytte havbølger som energikilde, med kostnadseffektiv teknologi som ikke ødelegges av stormer og ekstreme bølger.

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd? 

– Teknisk milepæl: Test av trinsesystem hos Tronrud Engineering, mars 2025. Før det sikret vi finansiering offentlig (Enova) og privat til å bygge en halvkommersiell pilot av vår kraftverksteknologi, på Utsira. Piloten vil etter planen være operativ og skal åpnes 19. august 2025.

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå? 

– Den neste store milepælen er at piloten på Utsira viser at den har overlevd den første høststormen, som antas å komme i løpet av september eller oktober. 

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week? 

– At vi får vekket interesse hos investorer til å bli med og finansiere utviklingen av teknologien vår offshore, som blir startskuddet for et nytt norsk industrieventyr og en energirevolusjon som faktisk kan bidra til å løse vår tids største utfordring: klimakrisen. 

Ocean Oasis AS

Gründere: Thomas Johannessen, Kristine Fredriksen og Sebastian Feimblatt, Oslo

Gründerne Thomas Johannessen (fra venstre), Kristine Fredriksen og Sebastian Feimblatt i Ocean Oasis.

– Hvilken utfordring løser dere?

– Mangel på ferskvann er en stor global utfordring som forventes å øke betydelig i årene som kommer. Ocean Oasis har utviklet en flytende bøye som, ved hjelp av bølgekraft, avsalter sjøvann. Tradisjonell avsaltning er en meget energikrevende prosess som legger beslag på verdifulle kystområder og har en negativ innvirkning på det marine økosystemet langs kysten grunnet saltlaken som føres tilbake til sjøen. Vår løsning unngår disse negative effektene.

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd?

– Vi har gjennomført en vellykket testperiode med vårt første fullskala pilotanlegg og har mottatt prosjektstøtte fra EU til vårt neste prekommersielle prosjekt, som skal demonstrere at vi kan realisere dette i full skala.

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå?

– I løpet av de neste tre årene skal vi bygge vårt første pre-kommersielle anlegg på Gran Canaria der vi skal levere vann til et lokalt vannverk. Dette anlegget skal levere vann tilsvarende forbruket til 15.000 mennesker.

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week? 

– Vi ønsker å holde oss oppdatert og bli inspirert av nye initiativer i bransjen, og vi søker investorer som vil være med på reisen vår.

HYREX AS

Gründer: Eirik Malterud, Tønsberg 

Eirik Malterud, gründer i Hyrex.

– Hvilken utfordring løser dere?

– Hyrex designer og integrerer hydrogenbaserte nullutslippssystemer for maritime fartøy.

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd?

– Vår siste prestasjon er å fullføre utviklingsprosjektet for vårt system, finansiert av Innovasjon Norge.

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå?

– Våre neste milepæler er å sikre vår første store kontrakt og penetrere markedet.

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week? 

– Hyrex søker investorer for å skalere selskapet og realisere sitt fulle potensial.

Bifrost Tug

Gründere: Steinar Andersen og CEO Carlos Garces, Stord.

Denne båten i Estland kan trekke tyngre last gjennom isen ved hjelp av teknologien til Bifrost Tug.

– Hvilken utfordring løser dere? 

– Bifrost Tug reduserer drivstofforbruk og forurensing fra slepebåt, arbeidsbåt, tråler og andre båt som har ikke så høy hastighet men trenger kraft. Vi patenterte et komplement til ror 'flap' som forbedrer fremdrift opptil 25 prosent, og en metode som gjør mulig at båt bryter is og åpner bredere kanaler med opptil 70 prosent mindre energi. Vi bruker bare fysikk til vår fordel for å hjelpe båter med å bli mer effektive.

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd? 

– Vi samarbeider nå med to leverandører av maritime utstyr og vi begynner med våre første kommersielle prosjekter som installerer flap- og rorløsningen på et skip. Analysen var veldig lovende og det kommer til å bli veldig spennende å se den på skip.

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå? 

– Etter å ha fullført kommersielle piloter vi ønsker å tilby løsningene gjennom ulike leverandører for å hjelpe skip til å bli mer effektive og bærekraftige.

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week? 

– Vi håper å finne flere innovative rederier og samarbeidspartnere for å installere løsninger i ulike typer båter, og investorer for å møte etterspørselen vi får for å ettermontere eksisterende og nybygg.

Kelpinor AS

Gründer: Hermann Schips og Christoffer Joys Røang, Sandhornøy utenfor Bodø.

Hermann Schips i Kelpinor.

– Hvilken utfordring løser dere? 

– Vi øker leve - og omstillingsevnen til globalt jordbruk i klimakrise, gjennom flytende tang og tare. 

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd? 

– At over 3500 crispsalat dyrkes med vårt produkt som hjelpemiddel. Disse salatene kan kjøpes gjennom COOP fra merket Grønt Fra Nord.

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå? 

– Vi skal nå over to millioner kroner i salg dette året, som er tre ganger fjorårets salgresultat.

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week?

– Vi flyr ned fra Nord-Norge for å møte family office-investorer som har tro på at Norge skal klare å løse enda mer av verdens matmangel, gjennom målrettet utvikling av havnæringen.

Blue Lice

Gründere: Karoline Sjødal Olsen, Gry Løkke og Lars-Kristian Opstad, Nærbø. 

Fra venstre Gry Løkke, gründer og CTO, Olav Bekken, salgssjef, og Karoline Sjødal Olsen, gründer og CEO, i Blue Lice.

– Hvilken utfordring løser dere?

– Vi jobber med å redusere problemet med lakselus. Dette gjør vi ved å sette opp barrierer med lys som fungerer som myggfeller bare for lakselus. Når lusen blir tiltrukket av lyset svømmer de mot det og blir sugd inn i fellene og destruert i et filter. På den måten bremser vi lakselusproblemet på oppdrettsanlegget.

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd?

– Vi har akkurat installert versjon 2.0 av systemet til første kunde. I denne versjonen kan systemet vaske seg selv.

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå?

– Vi jobber nå med en kamerateknologi som skal telle lakselusene vi fanger ved hjelp av kunstig intelligens. Den skal testes for første gang på et oppdrettsanlegg i sommer. Den vil muliggjøre å telle lakselus vi fanger daglig. Så det er en milepæl vi gleder oss til.

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week?

– Vi er i vekst, så vi håper å spre ordet om resultatene til Blue Lice til flere i havsektoren for å tiltrekke oss talent, kunder og samarbeidspartnere.

Sensa AS

Gründere: Kjartan Nesse og Morten Alskog, Bergen. 

Gründerne Kjartan Nesse og Morten Alskog i Sensa.

– Hvilken utfordring løser dere? 

– Industrielle selskaper sliter med å realisere bunnlinjeverdi fra tidsserie, event og videodata grunnet lav tilgjengelighet, mangel på tillit til dataen og kompleks skalering. Vi adresserer dette effektivt slik at kundens fageksperter effektivt og intuitivt kan jobbe med datadrevet verdiskapning.

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd? 

– Vi har onboardet nye kunder på løsningen vår etter at den har blitt «production grade». Det vil si at vi har en robust og automatisert løsning som skalerer både for hver enkelt kunde og i antall kunder.

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå? 

– Etablere en solid vertikal. 

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week? 

– Det er tredelt: 1) Vi ønsker at flere skal kjenne til løsningen vår, 2) Vi ønsker å komme i kontakt med nye kunder, og 3) Vi ønsker å få investorer om bord som ønsker å være med på å investere i vekst. Vi har allerede sikret finansiering for en «low case» hos eksisterende aksjonærer, men ønsker å sikre mer kapasitet på salg og implementering enn det vi har per i dag.

Offshore Sensing

Gründer: David Peddie

Seilende dataplattform: CEO Max Hartvigsen viser frem hvor noen av sensorene sitter.

– Hvilken utfordring løser dere? 

– Offshore Sensing løser utfordringer knyttet til havovervåking og klimaovervåking ved å tilby autonome, bærekraftige løsninger som reduserer utslipp og kostnader sammenlignet med tradisjonelle fartøy.

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd?

– Den siste milepælen er utviklingen av forbedrede sensorer og software for Sailbuoy-plattformen, som nå brukes i et bredt spekter av miljøer, fra Arktis til tropiske farvann.

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå? 

– Selskapet ønsker å øke synligheten og markedsandelen av Sailbuoy innen flere sektorer som havbruk, forsvar, offshore energi og klimaovervåking.

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week? 

– Vi håper å øke synligheten, bygge nettverk, utforske nye markedsmuligheter, bidra til det grønne skiftet og få faglig innsikt i utviklingen innen marine teknologier.

Hurricane Innovation

Gründere: Erlend P. Aamot, Svein Tore Hollund, Carsten Karlsrud, Bremnes og Asker 

Erlend P. Aamot i Hurricane Innovation.

– Hvilken utfordring løser dere? 

– Tilgang på rimelig og skalerbar fornybar energi. Verden trenger ni ganger så mye fornybar energi som i dag for å nå net zero i 2050 (målet om null klimautslipp). Utfordringer med arealbruk, lokal motstand og kostnader gjør at det trengs alternativer til sol og vind og havvind. Bølgekraft gir stabil kraft og har potensial til å dekke 1/3 av energibehovet, men eksisterende løsninger er for dyre og upålitelige. Hurricane Innovation løser dette med et nytt bølgekraft-konsept som bygger på velprøvd offshore-teknologi som tåler storm, gir vesentlig lavere kostnad og enklere vedlikehold.

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd? 

– Konseptet er utviklet av Svein Tore Hollund, en erfaren offshoreingeniør med over 30 års erfaring fra olje- og gassindustrien. Han fikk ideen om å bruke kjent offshoreteknologi for å utvikle en mer driftssikker og kostnadseffektiv bølgekraftløsning. Etter å ha testet prinsippet hjemme i fjæra, utviklet han gradvis en løsning basert på bunnfaste offshore-strukturer, som både gir høy energiproduksjon (anslått til 130GWh per system tilsvarende strømforbruk til ca. 14 000 husstander eller mer enn 4stk 15MW offshore vindturbiner) og tåler ekstreme værforhold. Løsningen er nå patentert i Norge med søknad på gang til ytterligere land. Konseptet har vært gjennomgått av ledende forskningsmiljø som Sintef Ocean og cDynamics.

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå? 

– Vi er nå i gang med å hente fem millioner kroner i pre-seed finansiering. Dette skal finansiere videre modning av teknologien gjennom modellering og modelltesting i bølgetank, i samarbeid med forskningspartnere som Sintef eller tilsvarende. Dette skal gjøre oss i stand til å komme oss ut på havet med pilotprosjekt i løpet av 2026.

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week? 

– Vi håper å komme i dialog med industrielle samarbeidspartnere og potensielle investorer. Vi ønsker også å bidra til økende forståelse for potensialet i bølgekraft og den unike posisjonen Norge har mulighet til å ta på dette området som har potensial til å bli en stor eksportindustri. 

Circmar AS

Gründere: Espen Ramsbacher, Johann Olav Koss, Jørgen Lindeman, Oslo

– Hvilken utfordring løser dere? 

– Hvert år benytter norsk sjømatindustri over 100 millioner engangsemballasje-enheter. Dette er EPS-kasser (isopor) og engangs trepaller til eksport av den ferske sjømaten. CIRCMARs misjon er å erstatte denne engangsemballasjen med ombruksemballasje i et bærekraftig sirkulært system. Vi reduserer enorm forsøpling, matsvinn, miljøgasser som CO2 med mer enn 80 prosent og ikke minst anvendelse av fossile råstoffer. 

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd? 

– Vi har etablert og lansert et ombrukssystem spesialutviklet for sjømatindustrien og våre ombrukspaller benyttes av stadig flere sjømat selskaper. 

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå?

–  I løpet av 2026 lanserer vi CIRCbox, en nyutviklet ombruksfiskekasse som erstatter dagens EPS engangsfiskekasser. Løsningen er totaløkonomisk bedre enn dagens løsning. Det fører til store miljøbesparelser og gjennom IOT-teknologi i hver enhet er det mulig å effektivisere samt kvalitetsforbedre verdikjeden gjennom datafangst. 

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week? 

– EU besluttet i desember 2024 å innføre den nye Emballasjeforordningen, gjeldende fra 1.januar 2030. Et av hovedkravene er overgang fra engangs- til ombruksemballasje. Allerede i 2030 skal mer enn 40 prosent av all transportemballasje være ombruksemballasje. Dette systemskiftet innebærer store infrastruktur- og ombruksemballasje-investeringer. Dette vil kreve mye kapital når CIRCMAR, som den fremste leverandøren av ombruksemballasje til sjømatindustrien, skal hjelpe Norges nest største eksportnæring å møte EU-kravene i 2030.

Optimeering Aqua

Gründere: Originale gründere var Optimeering AS (Erlend Torgnes, Gavin Bell, Magnus Hausken og Karan Kathuria), NTNU TTO og professor Asgeir Tomasgard. Hovedkontor er SalmonCity, Bergen. Nå ledet av Erlend Torgnes. 

Optimeering Aqua

– Hvilken utfordring løser dere? 

– Vi hjelper havbruksselskap å øke tilvekst, redusere dødelighet, øke slaktevolum og øke kvaliteten på fisken de slakter. Dette gjør vi gjennom å sette i system data de har på fisken og miljøet fisken lever i. Konkret så bygger vi prognoser på fiskens utvikling på historiske data og tar dette inn i en matematisk optimeringsmodell som gjør at programvaren vår Bioplan kan komme med konkrete anbefalinger som forbedrer produksjonen til havbruksselskap. Gjennom live benchmark med ulike selskap så har vi vist at Bioplan pluss en planlegger slår en planlegger alene i valg i produksjonen.

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd? 

– Produkt: Nylig har vi levert en stor oppgradering av Bioplan som gjør oss i stand til å levere prognoser på fiskens kvalitetsutvikling basert på kameradata, noe som har vært en stor utfordring å håndtere godt siste par år i næringen. Kommersielt: At vi nå er cashflow nøytral (positiv om man tar med årlig Skattefunn støtte). Det å endelig kunne kontrollere sin egen skjebne/ikke være avhengig av å hente ny egenkapital er en stor milepæl. Det at vi har klart å oppnå en NRR (net revenue retention) på >107% er også gøy, da det viser at vi klarer å levere verdi som kundene setter pris på og at vi jobber riktig med videreutvikling.

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå? 

– Selv om vi ikke må hente kapital, så gjør markedsmulighetene og posisjonen vi har at vi ønsker å hente ca 20 millioner kroner i ny egenkapital før sommeren tar oss, dersom prisingen av selskapet er riktig. Så jobber vi også med en salgsprosess med to større selskap utenfor Norge. Vi er allerede kunder på Island, men det å lykkes med to større havbrukselskap utenfor Norge er en stor milepæl vi jobber mot.

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week? 

– At vi møter relevante kunder og kapitalmiljø. Og om ikke vi møter disse direkte, så håper vi at de vi møter syntes det vi holder på med er såpass spennende at de nevner det for noen de kjenner som er relevante . 

KAHU

Gründere: Beata Hranaiova (CEO) og Egil Möller (CTO), Oslo 

– Hvilken utfordring løser dere?

– KAHU adresserer mangelen på sanntidsinnsikt i fartøyaktivitet som følge av hull i AIS-data. Nyere studier viser at ~75 prosent av industrielt fiske og opptil 30 prosent av transport- og energifartøyaktivitet mangler i offentlige sporingssystemer. Disse «blindsonene» øker kostnader og risiko for den maritime industrien og truer det marine miljøet. Vi utvikler en kostnadseffektiv, sanntids overvåkningsløsning for å lukke disse hullene.

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd?

– Vi har utviklet to programvareversjoner som samler fartøyspor fra radarer ombord og sender dem til skyen, kompatible med forskjellige radarsystemer. En av dem testes på to pilotfartøy – i USA og på Filippinene, hvor vi også har begynt å samle inn sanne data. Disse pilotene vil hjelpe til med å fullføre funksjonalitet og tilkobling før en bredere utrulling.

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå?

– Vår høyeste prioritet er å få ombord flere fartøy som er villige til å dele sine radar-data ved å bruke vår programvare. Ideelt sett vil dette skje gjennom en bedriftspilotpartner eller en gruppe tidlige sjøfolk for å skape en nettverks-effekt og begynne å bygge databasen vår. Vi har også som mål å hente inn pre-seed-investering i løpet av de neste ~9 månedene for å skape forutsetningene for å akselerere denne utrullingen.

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week?

– Vi ønsker å komme i kontakt med potensielle partnere og organisasjoner med fartøy for å sammen skape et tryggere og mer transparent hav. Vi håper også å starte tidlige samtaler med riktige investorer og møte andre grunnleggere innen Ocean Tech.

EQON

Gründer: Christophe Tarayre 

Mikal Løvik er CEO i EQON.

– Hvilken utfordring løser dere?

– Vi fjerner energisløsing i varmesystemer

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd?

– Vi hadde vårt første kommersielle år i 2024 og omsatte for over 17 millioner og fikk demonstrert kommersiell verdi av produktet vårt. 

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå?

– Vi sikter på å sikre investorer for vekst nå før sommeren for å skalere bedriften både nasjonalt og internasjonalt.

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week?

– Havnæringene er store potensielle kunder for vår teknologi, og derfor er One Ocean Week er fint sted å vise seg frem. Teknologien er særlig effektiv i maritim sektor fordi energien som brukes til havs er som oftest produsert med Diesel og har både høy kost og høye CO2 utslipp. Siden vi er et godkjent tiltak i NOx fondet vil kunden som oftest kun ha få måneders tilbakebetalingstid på investeringen.

OE Systems

Gründere:  Jesper Siljeäng, Per Kron, Emelie Wallenstein og Jakob Thordsson. 

– Hvilken utfordring løser dere?

– Vi løser utfordringen med stabil og kostnadseffektiv fornybar energi fra havets bølger i stor skala.

– Hva er den siste milepælen dere har oppnådd?

– Vi har gjennomført første investeringsrunde med GC Rieber som hovedinvestor.

– Hva er den neste milepælen dere ønsker å oppnå? 

– Vi planlegger å installere en stor pilotanlegg snart, tilknyttet det svenske strømnettet, for å produsere stabil energi.

– Hva håper dere å oppnå ved å delta på One Ocean Week?

– Vi søker etter en ny investor og en kunde for en pilotinstallasjon som skal være klar neste sommer.