-
Chief Operating Officer (COO) | Finance Innovation
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
Product Manager | Hybel.no
-
Data/Analytics Engineer | Nordea
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence
-
Growth Specialist | Noteless
fintech
Schütt forsvarer «skjemakluss»
– Startups gjør feil. Det viktige er å rette opp fort, lære og fortsette å bygge, skriver investor Martin Schütt om Fundingpartners «glemte Altinn-skjema».

Denne uken ble det kjent at Fundingpartner hadde driftet virksomheten i 15 måneder uten gyldig registrering som låneformidler etter å ha glemt å sende inn et Altinn-skjema ved regelendringen i 2023.
Feilen ble oppdaget av Finanstilsynet, og selskapet skal nå ha sendt inn korrekt registrering.
Selskapets investor, Martin Schütt - også partner i Askeladden & Co, trekker i et Linkedin-innlegg torsdag paralleller til det han mener er en lignende episode fra tiden da Askeladden & Co var med å bygge opp frisørkjeden Cutters.
Etter en «bekymringsmelding» fra Agder Frisørlaug i 2017, krevde nemlig kommuneoverlegen i Kristiansand kommune at Cutters måtte legge inn vann ved frisørsalongene for å kunne tilby hårvask til kundene.
– Etter et par måneder med mediebråk, møter på Stortinget og dialog med Helse- og omsorgsdepartementet ble det til slutt heldigvis ingen krav om hårvask, sier han - og understreker at Cutters på dette tidspunktet var to år gammelt.
Men samtidig som kampen mot hårvask pågikk, fant gründerne ut at ingen av de nesten 30 salongene var lovlige, fortsetter Schütt.
Selskapet hadde ifølge ham ikke sendt inn et skjema til kommunene for å registrere seg som frisørvirksomhet i henhold til lovens krav.
– Vi hadde ikke sagt fra til noen av landets bydelsoverleger at vi hadde åpnet frisørsalonger, skriver han og fortsetter:
– Merkelig nok gikk det to år uten at noen reagerte på lovbruddet.
Cutters-gründerne hadde ifølge ham ikke ofret dette en tanke i løpet av 24 måneder, fordi de i stedet var opptatt av å lage noe folk vil ha, et lønnsomt selskap og en bra arbeidsplass.
Da feilen først ble oppdaget, mottok samtlige kommuner skjemaet i løpet av et halvt døgn - og sett i ettertid mener Schütt denne prioriteringen fremstår om et kvalitetstegn.
– Vi laget en rutine og meldte inn de neste 70 salongene som ble åpnet i årene etter. Og vi slapp en avisforside om ulovlig drift, skriver han.
Han er videre tydelig på at slike feil kan skje selv de mest seriøse gründere og peker på at både Cutters og Fundingpartner er eksempler på selskaper som bygger solide virksomheter, men som i farten kan overse formaliteter.
– Startups gjør feil. Det viktige er å rette opp fort, lære og fortsette å bygge, skriver Schütt.