Cathrine Laksfoss leder distribusjonssatsingene til Schibsted.

Schibsted legger ned leveringstjenesten Svosj etter mindre enn to år

Schibsted brukte flere titalls millioner kroner på å «løse netthandelens største utfordring», men kaster kortene før to år er gått. Fremover vil det bli flere oppstarter og ditto flere stans i vekstporteføljen til konsernet.

Publisert Sist oppdatert

Knapt to år etter etableringen legger mediekonsernet Schibsted ned hjemleveringstjenesten Svosj.

Tjenesten ble etablert høsten 2019 og tilbød fri frakt på kjøp hos partner-nettbutikkene, for 29 kroner i måneden. Konseptet, til forveksling likt Amazon Prime, var det første av sitt slag i Norden.

Ådne Skjelstad, som har vært sentral i utviklingen av Schibsted-selskapene Finn.no og Lendo, fikk oppgaven med å stable det nye selskapet på beina. Ifølge en kvartalsrapport fra i fjor planla Schibsted i utgangspunktet å investere 50 millioner kroner i satsingen, men halverte summen tidlig. Konsernet vil ikke opplyse eksakt hvor mye de har investert.

Et år etter etableringen kunne Shifter skrive at debutsesongen til Svosj hadde vært utfordrende. Selskapet valgte å endre forretningsmodellen fundamentalt, og fusjonerte med Kickback - et oppstartsselskap konsernet kjøpte i 2017.

Nå legges tjenesten ned.

– Det handler om prioriteringer og «risk-reward», sier Cathrine Laksfoss, direktør for e-handel og distribusjon i Schibsted.

Ingen enkeltårsak

Formelt ble Svosj og Kickback fusjonert rundt årsskiftet. Sistnevnte, som blant annet driver med digitale rabattkoder, går nå tilbake til kjernevirksomheten, men - noe forvirrende - under navnet Svosj. Det vil si at selskapet lever videre, men leveringstjenesten som Schibsted gikk så høyt ut på banen med, legges i jorda i løpet av sommeren.

– Det er ikke én enkelt årsak til nedleggelsen. Vi kommer til å bruke det vi har lært fremover, men vi er ikke sikre på hvordan. Vi har mange andre prosjekter, sier Laksfoss.

Hun forteller at det jobbes med ulike løsninger for de fem ansatte som jobbet med tjenesten. Schibsted beholder teknologien, og utelukker ikke at den kan brukes i andre sammenhenger.

Laksfoss vedgår at Schibsted som eier kunne gjort ting annerledes, uten å gå i detalj.

– Det er det alltid. Men de vurderingene man tar underveis er basert på den situasjonen man er i. Vi hadde tatt den samme beslutning om å starte Svosj i dag, om vi visste det samme som vi gjorde i 2019.

Tid og rom

Nedleggelsen av Svosj kommer overraskende, fordi distribusjonsavdelingen til Schibsted har levert svært gode resultater den seneste tida.

Veksten har imidlertid vært drevet av andre aktører, som Helthjem og Morgenlevering, forklarer Laksfoss.

– Det er prioriteringen mellom dette og andre ting vi gjør som ble avgjørende, sier hun.

– Vi ser at det er noe i hjemlevering og abonnement. Vi har bare ikke knekket koden helt. Men vi kommer til å være i det spacet i fremtiden.

Daglig leder Skjelstad avviser at Svosj fikk for lite tid.

– Schibsted har gitt oss tid og rom. Vi endret hele forretningsmodellen, og har virkelig fått rom til mye, så jeg opplever en vilje til å satse og prøve. Så prioriterer man noen ganger annerledes. Det er tøft, men en dyktig investor vet å stoppe.

– Det grunnleggende er at vi må se at en forretningsmodell lønner seg over tid. Der ser vi ikke enden av tunnelen nå. Det vil ikke si at vi ikke kunne løst det på sikt, men det var ikke riktig nå, sier Laksfoss.

Mer start og mer stopp

Da Svosj ble lansert, ble det kommunisert som en aldri så liten revolusjon for netthandelen.

Selv om årene allerede legges inn, tror ikke Laksfoss at opplevelsen skremmer bort viljen til å teste nye ting i eller sammen med Schibsted.

– Heller det motsatte. Vi skal ha en høyere start-stopp-frekvens fremover, sier hun.

– Det er enkelt å starte noe, og det er vanskelig å stoppe noe. Men vi kommer til å ta «bets» også fremover. Vi har en vekststrategi. Da må vi gjøre investeringer i egne merkevarer og produkter, og gjøre flere startups enn vi har gjort hittil. Det må bli en større del av kulturen.

Hvilke andre oppstartsinitiativer i Schibsted som nærmer seg stopp-knappen, sier Laksfoss ikke noe om.

Lærdommene

Avgjørelsen om å legge ned Svosj er helt fersk, og konsernet har ikke rukket å gjøre dypere analyser av hva som gikk galt. Men noen klare lærdommer ser Laksfoss allerede.

– Vi må lære oss å håndtere å stanse prosjekter. Det er kanskje vanskeligere enn å starte.

Forventningsstyringen er også viktig, supplerer Skjelstad.

– Det er viktig å være tydelig på at vi er en startup, særlig i rekrutteringsfasen. Vi kan bli skrudd av. Det må vi være tydelig på.

Merk! Schibsted er deleier i Shifter.