Stine Fiksdal, tidligere leder for kundeområdet i Sbanken, har begynt å jobbe i startupen Lifeplanner.

Sbanken-leder hopper av: Tar med «vinneroppskrift» til tech-startup

Den «digitale safen» Lifeplanner trigget skaperkraften i Stine Fiksdal, tidligere leder for kundeområdet i storbanken. Nå skal selskapet jobbe for å bli lanseringsklare.

Publisert Sist oppdatert

Stine Fiksdal var inntil nylig leder for kundeområdet i Sbanken. Nå har hun takket ja til jobb i selskapet Lifeplanner. Teamet er stasjonert i Oslo og Bergen og utvikler en plattform for lagring, organisering og deling av «alt som er viktig i livet».

Det være seg fødselsattest, jobbattester, vitnemål, forsikringspapirer og økonomiske forhold, kontaktinformasjon til fastlege og advokat, med mer.

Selskapet har to øvrige ansatte; gründerne Lillian van Cuilenborg og Kathleen Meling. De etablerte Lifeplanner i 2018 og planlegger lansering til høsten.

Fiksdal er ansatt som markedsansvarlig.

– Etter mange år med sterkt fokus på vekst og utvikling, går Sbanken nå over i en ny fase hvor fokus på effektiv drift og mersalg til eksisterende kunder blir hovedprioritet. I den forbindelse var det naturlig for min del å ta en fot i bakken og vurdere hvor jeg ønsker å bruke mine krefter og motivasjon fremover, sier Fiksdal.

Hun hadde vært i tenkeboksen og vurdert mange ulike alternativer i både små og store organisasjoner, før hun valgte å gå «all in» i en startup.

– Det at jeg til slutt valgte å gå for et lite gründerselskap fremfor en stor organisasjon, var rett og slett at det å få være med å bygge noe helt fra grunnen av trigget skaperkraften og kreativiteten i meg, sier Fiksdal og legger til:

– Bygget opp på en enkel og kundevennlig nok måte, tror jeg at Lifeplanner har et kundenyttig produkt som treffer markedet helt perfekt med tanke på timing.

Lifeplanner-teamet: IT-ansvarlig Kathleen Meling, daglig leder Lillian van Cuilenborg og markedsansvarlig Stine Fiksdal.

«Digital safe»

Lifeplanner-gründerne jobbet begge i Nordea da kongstanken om plattformen ble født. Med erfaring fra blant annet livsforsikring, hadde de sett hvor mye etterlatte strevde med å få en viss oversikt: Hvor hadde vedkommende pengene sine, forsikringer, pensjon og øvrige verdipapirer?

Da Lifeplanner senere ble en del av The Factorys akseleratorprogram, sto imidlertid en pivotering for tur; fra å være «end of life-portal» - til å gi verdi gjennom alle faser i livet. Sluttproduktet ble en «digital safe» der brukere kan velge om de vil dele hele eller deler av kontoen sin med andre.

– Vi så på hva vi kan gjøre i forkant, som gjør at folk kan stå bedre rustet til ulike livshendelser som kan inntreffe. I høst kjørte vi også en pilot der 70 prosent av brukerne så en verdi i å ha en oversikt over dokumenter i det daglige, sier medgründer og daglig leder van Cuilenborg.

Lifeplanner har via Skatteetaten fått godkjenning til å koble seg på offentlige registre og vil fremover jobbe med å integrere tjenesten mot bankbransjen.

– Timingen er perfekt. Vi er i en tid hvor stadig flere API-er åpnes opp. Og ikke bare åpnes de opp, men vi ser også at infrastrukturen hos de ulike selskapene begynner å komme på plass, slik at de faktisk klarer å levere brukbare data.

– Tenk stort, start smått, lær fort

LifePlanner er nå i dialog med flere potensielle samarbeidspartnere - fortrinnsvis banker eller forsikringsselskap med tanke på distribusjon av produktet. Selskapet skal tilby en årlig abonnementsløsning overfor kunder og samtidig gi en «kickback» til distribusjonspartneren. Lifeplanner-konseptet skal ifølge teamet være supplerende til distributørens eksisterende verditilbud.

– Vi tenker å selge MVPen direkte til sluttbruker, for å være tett på og raskt kunne justere eventuelle bugs og mangler. For å få opp salgstall og volum vil det imidlertid kreves en slagkraftig distribusjonskanal, sier van Cuilenborg.

– Hvem er konkurrentene deres?

– I Norden i dag ser vi ingen. I USA derimot har du aktører som har holdt på i noen år. Løsningene deres kan ligne på vår prototype, hvor de er helt manuelle, sier van Cuilenborg.

Medgründer og daglig leder Lillian van Cuilenborg.

– Hvorfor er det ingen som har tatt tak i dette før, tror du?

– Det skyldes nok at det har falt litt mellom ulike bransjer. For hvis du ser på det tradisjonelle aktør-bildet, har du bankene, advokater, begravelsesbyråer og det offentlige. Alle leverer litt tjenester på disse områdene i livet, men det å samhandle har åpenbart ikke vært på agendaen, sier van Cuilenborg.

Fiksdal har også tidligere jobbet sammen med Lifeplanner-gründerne og var på forhånd sikker på at dette var «drivende, dyktige damer».

– Tenk stort, start smått, lær fort, blir vårt viktigste motto fremover, sier hun.

Fiksdal skal i første omgang sikre de rette samarbeidspartnere. Videre er hun opptatt av at Lifeplanner har et godt og salgbart produkt helt fra start.

– Her vil jeg nok ha stor nytte av min erfaring fra Sbanken når det gjelder kundefokus og merkevarebygging. Jeg kommer også til å jobbe mye med å kartlegge og rigge de rette distribusjonskanalene, sier Fiksdal og legger til:

– Jeg merker allerede at jeg får mye positiv energi av å være en del av gründermiljøet generelt og Lifeplanner spesielt, sier hun.

– Krevende å stå ansvarlig

Det har ifølge Fiksdal vært lærerikt å være med på å drive de store endringene Sbanken har vært gjennom siden børsnotering i 2015. Samtidig har det vært krevende å stå ansvarlig for så store omstillinger, forteller hun.

– Det er derfor naturlig at stafettpinnen leveres videre nå når organisasjonen går over i en ny fase, sier hun og legger til:

– På det personlige planet er det alltid tungt å ta en slik avgjørelser, spesielt fordi det også innebærer å ta farvel med gode og dyktige kollegaer som man blir både glad i og knyttet til. Samtidig er jeg nok er en bedre igangsetter og endringsdriver enn drifter og forvalter, og derfor var tiden moden for å gå videre utenfor banken.

Fiksdal har blant annet jobbet med rebranding, oppbygging av nye forretningsområder og omstilling til en mer agil organsiasjon i Sbanken. Hun tar særlig med seg bankens «unike kundefokus» videre.

– Det at banken har vært gjennom så store omstillinger og likevel har klart å beholde bransjens mest fornøyde kunder, er en bragd i seg selv. Det, kombinert med en systematisk merkevare- og kulturbygging tror er en god vinneroppskrift.