Markedsføringstech

Satser på gründerdrømmen etter Møller-nedskjæringer: – Det er nå man skal vise verdien av det man gjør

Sluttpakken han mottok i fjor høst, ble siste dytt inn i gründerverden. Nå vil han hjelpe andre bedrifter å kutte kostnader i tøffe tider med sin nye markedsførings-plattform. 

Fra Møller til gründerverden: Ibrahim El Kadi har i en årrekke jobbet med markedsføring. Nå har han startet Totalsearch.
Publisert Sist oppdatert

– Det er nå man har kniven på strupen og skal vise verdien av det arbeidet man gjør, sier Ibrahim El Kadi, gründeren av den rykende ferske oppstarten Totalsearch, som kom på plass så sent som i januar. 

Før han bestemte seg for å kaste seg inn i oppstartsverdenen, hadde han i mange år jobbet innen markedsføring. Sist ut var hos bilforhandleren Møller Bil, som i fjor gikk gjennom en nedbemannings-runde. 

For El Kadi, som var blant dem som ble sagt opp og mottok sluttpakke, ble det et siste dytt for å satse på gründer-drømmen, som hadde modnet i en årrekke. 

Satser i nedgangstider

El Kadi legger ikke skjul på at det trolig ville vært enklere å søke en annen jobb fremfor å starte selskap, spesielt når mange samtidig opplever tøffere økonomiske tider. 

– Det er ikke bare bare å starte noe når det blåser i motvind. 

– Hva gjorde at du turte å satse akkurat nå?

– Først og fremst fordi jeg har veldig tro på idéen. Vi er trygge på at vi lager noe ganske mange kommer til å trenge, svarer han. 

Selskapet, som fortsatt er i tidlig oppstartsfase, har utviklet en plattform som enkelt forklart skal gjøre det enklere å ta strategiske markedsførings-avgjørelser basert på data. 

Plattform: Gjennom Totalsearchs løsning får man oversikt over ulik markedsførings-data.

Verktøyet skal bidra til digital synlighet, for eksempel gjennom Google-søk, ved å samle og analysere data fra både «organisk» (SEO) og betalt søk (SEM). 

Med organisk søk menes de søke-treffene som dukker opp øverst i for eksempel Google, kun basert på antall treff. Betalt søk er når selskaper kjøper høyere plassering basert på spesifikke søkeord. 

Poenget er at selskapene skal kunne ta bedre beslutninger om hvilke søkeord de bør kjøpe og ikke. 

Blant annet hender det nemlig at betalt søk er unødvendig når bedrifts-profilen for eksempel havner øverst likevel. 

På den måten kan man unngå å betale unødvendig for trafikk. 

– Ofte har man en markedsføringssjef som blir utfordret på markedsførings-budsjettet. Det vi ønsker å vise er hvordan søkemotor-optimalisering kan generere verdi, sier han og fortsetter: 

– Spesielt nå i nedgangstider må nettopp det vi tilbyr være prima fordi det gir kostnads-kontroll og oversikt. 

I tillegg utvikler de et produkt ved navn Totalview som kobler forretningsdata og markedsføringsdata. 

El Kadi tror dette er spesielt viktig i markedsførings-bransjen som han mener er ekstra utsatt. 

Tydelig gründer-gen

Det er likevel ingen tvil om at El Kadi har hatt en gründer-drøm som har fått spire over mange år. 

– Du har jo alltid sagt at du har lyst til å drive noe selv, sier megründer Tobias Limseth, som sitter ved siden av han. 

De to har kjent hverandre og delt selskaps-ambisjonene i flere år. 

Limseth, som også tidligere har vært El Kadis kollega, kan imidlertid fortelle at det ikke var en selvfølge at El Kadi skulle velge å bli gründer: 

– Det er mange som har hatt lyst til å ansette deg, sier han med et nikk til medgründeren. 

– Jeg har blitt kontaktet fra en del i bransjen, men jeg føler at det er viktig å følge drømmen, svarer El Kadi. 

Første gang de traff hverandre var da Limseth intervjuet El Kadi til en jobb som han senere fikk. 

– Det å ha han som partner nå er helt gull, men det å ha han som ansatt er bare mas, sier han spøkefullt og legger til:

– Han utfordret alltid og stilte spørsmål på hvorfor vi gjorde ting på den måten. 

– Jeg har alltid hatt et gründer-gen. Uansett hvor jeg har jobbet har jeg alltid tenkt på hvordan jeg kan gjøre ting annerledes og innovere. Det er det som driver meg, utdyper Kadi selv. 

Starter med motvind

På tross av at de har god tro på Totalsearch, er det ingen tvil om at å starte selskap ikke er lett. 

– Hva blir de første utfordringene dere forventer å møte helt i startfasen? 

– Det er alltid vanskelig å få folk til å prøve noe nytt. Det å få folk til å tørre å binde seg til noe er en utfordring, svarer Limseth. 

– Tror dere det kan være ekstra vanskelig nå?

Gründerduo: (f. v.) Tobias Limseth (markedssjef og medgründer og Ibrahim El Kadi har ennå ikke fått eget kontor, men jobber av og til ved Sentralen i Oslo.

– Både ja og nei. Det er nå man skal vise verdien av det man gjør for å ikke bli kuttet i markedsførings-budsjettet. Vi har lyst til å hjelpe til med å vise verdien som genereres av marketing-budsjettet. Det er vi trygge på at tjenestene våre kan gjøre da vi blender forretnings- og markedsføringdata på ett sted, svarer El Kadi. 

– Så ja det er i tøffe økonomiske tider, men det er i de tøffe tidene man får muligheten til å skille seg ut med et produkt som ikke alle andre har. 

Foreløpig er det kun El Kadi som jobber 100 prosent i selskapet, i tillegg til å være konsulent på siden. 

Planen er å bygge selskapet uten for mye hjelp fra eksterne investorer i første omgang. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.