kapital

Sanity henter 900 millioner

Samtidig lanserer de et «operativsystem for innhold». 

Skjermdump av den nye nettsiden til Sanity.
Publisert Sist oppdatert

Den norsk-amerikanske startupen Sanity, som utvikler et såkalt headless CMS-system (se faktaboks), har hentet 85 millioner dollar - tilsvarende 890 millioner kroner i en serie C-runde. 

Headless CMS

  • Hva er det? Et system for innholdsstyring (CMS) der administrasjon av innholdet (backend/"kroppen") er helt adskilt fra hvordan innholdet presenteres (frontend/"hodet").
  • Hvordan fungerer det? Innholdet lagres sentralt og gjøres tilgjengelig via API-er (grensesnitt). Utviklere kan hente dette innholdet og vise det frem på hvilken som helst plattform eller enhet.
  • Viktigste fordeler:
    • Fleksibilitet: Utviklere kan bruke de verktøyene og teknologiene de selv foretrekker for å bygge brukergrensesnitt (nettsider, apper etc.).
    • Omnikanal: Samme innhold kan enkelt gjenbrukes på tvers av mange ulike digitale kanaler (web, mobil, IoT, skjermer m.m.).
    • Skalerbarhet: Lettere å oppdatere og vedlikeholde frontend og backend uavhengig av hverandre.

Det melder gründer og daglig leder Magnus Kongsli Hillestad. 

Runden ble ledet av Bullhound Capital, med deltakelse fra ICONIQ Growth, Shopify Ventures, Threshold Ventures, Heavybit, Lead Edge Capital, Blue Cloud Ventures og Monochrome Capital.

– Altfor lenge har team slitt med tradisjonelle CMS-systemer som ikke var bygget for dagens multimodale virksomheter. Disse systemene har holdt selskaper tilbake. Nettsentriske løsninger med arbeidsflyter som i praksis ikke passer for noen («one-size-fits-no-one»), sier Kongsli Hillestad i en kommentar.

Prisingen i runden er ikke offentliggjort. 

Operativsystem for innhold

Samtidig lanserer selskapet det de omtaler som verdens første operativsystem for innhold (CMS). 

Sanity-gründeren argumenterer for at tradisjonelle CMS-systemer er «ødelagte» og ikke bygget for dagens «multimodale» virksomheter, i et blogginnlegg. 

Hillestad skriver at gammeldagse, nettsentriske CMS-løsninger har holdt selskaper tilbake med rigide arbeidsflyter, og at mange bedrifter har gitt opp å forvente bedre løsninger, og heller akseptert at CMS-er er frustrerende. Sanitys visjon har fra starten vært å behandle innhold som en strategisk ressurs, ikke bare som tekst og bilder for en nettside, men som data som kan drive opplevelser på tvers av alle digitale flater.

Med den nye finansieringen lanserer Sanity nå sin fulle visjon: Et CMS bygget på prinsippet om at innhold er data. Dette skal være en ingeniørplattform som forener innhold på tvers av hele virksomheten – ikke bare markedsføring, men også PIM, videoapplikasjoner, LMS og mer. 

Plattformen lanseres med nye verktøy som App SDK for å bygge tilpassede innholdsapplikasjoner, funksjoner for automasjon og synkronisering, AI-agenter, mediebibliotek og et nytt skriveverktøy (Canvas). 

Målet er å gi tekniske team muligheten til å forme sitt eget innhold, bryte ned siloer og gjøre det raskere å innovere og skalere digitale opplevelser.

Sanity-gründerne, med CEO Magnus Hillestad nummer tre fra venstre.