politikk
Sanders vil gi amerikanerne eierandel i AI-selskaper
Den amerikanske senatoren Bernie Sanders foreslår å gi befolkningen en direkte eierandel på 50 prosent i landets største selskaper innen kunstig intelligens. Forslaget innebærer en engangsbeskatning i form av aksjeoverføring fra selskapene til et statlig fond, etter modell fra det norske oljefondet.
Ifølge lovforslaget skal selskaper med mer enn 200 millioner dollar i årlig AI-inntekt overføre halvparten av aksjene sine til fondet. Sanders anslår at fondet kan få en samlet verdi på rundt 7 billioner dollar (én billion er tusen milliarder, det norske oljefondet er på 22.000 milliarder eller 22 billioner norske kroner nå. Sanders ønsker et fond på nær fire ganger verdien av oljefondet.)
Fondet skal forvaltes av en uavhengig kommisjon, og avkastningen skal komme befolkningen direkte til gode. Amerikanere kan få årlige utbetalinger på over 1.000 dollar, finansiert gjennom et pålagt utbytte på 5 prosent.
Forslaget innebærer også at selskaper som både driver med AI og annen virksomhet må skille ut AI-delen, slik at offentligheten får eierskap i denne. Dersom verdien av selskapene faller, er det selskapene selv som må bære tapene, ifølge Sanders.
Senatoren begrunner tiltaket med at gevinstene fra AI-utviklingen bør fordeles bredt i samfunnet, og ikke tilfalle et fåtall store selskaper.