proptech

Proptech-selskapet henter penger i tørt marked - verdsatt til 120 millioner

Really forteller om en sterk økning i salg det siste året og har nå planer planer om å bli lønnsomme allerede i 2024. 

Dagfinn Edvardsen, administrerende direktør i Really!
Publisert Sist oppdatert

Really er et prop-techselskap fra Bergen som har laget en salgsplattform for tjenester til eiendomsbransjen. Der kan man kjøpe det en måtte trenge, alt fra tjenester som rengjøring og rørleggerhjelp til elektriker-, blikkenslagertjenester og mer. I dag har Really nesten 250 leverandører som hjelper kundene. 

Really kjørte en emisjonsrunde før ferien som de fikk lukket. De hentet 10 millioner kroner og ble verdsatt til 120 millioner, pre-money, altså ikke medregnet den siste runden ei heller annen ekstern finansiering. Til sammenlikning ble de ved sist runde verdsatt til 70 millioner kroner. 

Investorene Møller Eiendom og Vestbo Boligbyggelag fulgte opp fra forrige runde, mens Link Capital kom inn som ny investor. 

Transaksjonsvekst

Volumet av transaksjoner gjennom Really var 5,8 millioner kroner i 2022. Selskapet satt da igjen med 500 000 kroner etter å ha betalt leverandørene. I 2021 satt de igjen med 90 000 i fortjeneste. Allerede i første halvdel av 2023 har de passert salgsinntektene for hele 2022 til sammen. 

Driftsresultatet til Really var på minus seks millioner kroner i 2021 og nesten minus ni millioner i 2022.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

God timing i tøft kapitalmarked

Shifter spør gründer og daglig leder Dagfinn Edvardsen hvordan Really forberedte seg på og omstilte seg de to siste årene, med tanke på hvor vanskelig det er for mange oppstartsselskaper å hente penger nå.  

– Vi merket at kravet til vekst og omsetning var veldig til stede for investorene. Vi var heldige med at plattformen allerede var i skaleringsfasen.

Han legger til at de strategisk gikk etter partnere som allerede brukte og så verdien av plattformen deres, eller de som var interesserte i å lage «nye konsepter» sammen med Really.

– For eksempel har vi et konsept med Møller Eiendom – et av Norges største eiendomsselskaper, der vi tilrettelegger og tilbyr tjenester til leietakerne. Vi tilbyr gode priser fordi vi får stordriftsfordeler og foretar felles innkjøp. Det gjør oss attraktive å samarbeide med.

– Oslomarkedet er veldig bra for Really

Høsten 2022 etablerte Really seg i Oslo. Det har ifølge Edvardsen vist seg å ikke være så dumt.

– Oslomarkedet er veldig bra for Really, uttaler bergenseren.

Hver måned i 2023 har selskapet slått salgsrekordene sine, sammenliknet med året før.  Fra august til desember i 2022 så de en 50 prosent økning i salg. Dessuten var omsetningen femdoblet fra juni 2022 til juni 2023. 

– Hadde vi hatt mer kapital, ville vi skalert enda raskere, mener Edvardsen.

Tredelt forretningsmodell

Really får inntekt gjennom tre ulike kanaler: 

1. Andel av transaksjoner som går gjennom plattformen. Som tidligere nevnt var omsetningen av transaksjonene 5,8 millioner kroner, mens Really satt igjen med en fortjeneste på 500.000. Andel varierer fra leverandør til leverandør, vanligvis basert på størrelse og omfang av samarbeidet, men ligger i gjennomsnitt på ca. 10 prosent. 

2. Partnerskap. Her er det snakk om å integrere Reallys tjenester inn i andre selskapers softwareløsninger. For eksempel har de nylig inngått partnerskap med blant annet Tryg forsikring. Gjennom dette partnerskapet vil Tryg tilby Reallys tjenester til sine salgskunder for at byggene deres skal bli tryggere. Really varsler da kunde, leverandør og Tryg dersom service fra en av Really's leverandører uteblir. 

3. Rådgivning. Edvardsen forteller om mange kunder som etterspør rådgivning på innkjøp til bygg, og dette er noe Really skal begynne å tilby fra og med høsten 2023. De vil da fakturere timer. Dette blir imidlertid ingen stor inntektskilde.

85 prosent av omsetningen kommer fra repeterbare inntekter, altså faste avtaler om servicetjenester fra leverandører, ikke vedlikeholds- eller engangsoppdrag. 

Kapital blir den store utfordringen

Til spørsmålet om hvorvidt Really skal hente penger igjen i 2023 svarer Edvardsen:

– Vi styrer nå mot å «break even» sommeren 2024, derfor skal vi i utgangspunktet ikke hente penger før det.

Men han er ikke i tvil om hva som blir den store utfordringen fremover:

– Kapital. Vi er ikke redd for en roligere topplinjevekst – fokuset nå er på økonomisk bærekraft. Vi ønsker å drifte selv og spare penger. Vi må tilpasse oss et tørt kapitalmarked og kjører en «lean startup»-variant. Men vi har god vekst på kunder og leverandører da!

Really sier de opplever stor pågang og høy etterspørsel, men med begrensede ressurser får de ikke ansatt så mange som de skulle ønske. De får dermed ikke vokst like raskt som Edvardsen mener de ville gjort ellers. 

Et annet punkt Edvardsen trekker frem som blir viktig fremover er kvalitetssikringen av leverandører. 

– Jeg er ikke bekymret for det, men vi må bruke mye tid på å kvalitetssikre alle leverandører for å kunne tilby et godt produkt. Dårlige leverandører vil svekke merkevaren. Men dette er som sagt ikke noe bekymringsmoment. 

Edvardsen hevder at Really aldri har mistet en kunde på grunn av leverandørmangel eller -feil. 

– Vi har mistet to kunder, men det var fordi de skulle flytte og selge byggene sine, sier han.