Proptech

Proptech-selskap henter 20 millioner fra Bakken & Bæcks investeringsarm og Construct Venture

Det bergensbaserte softwareselskapet Ditio skal gjøre anleggsplasser mer bærekraftige med kunstig intelligens.

Fra v. - Erik Aadland (Ditio), Codruta Gamulea Berg (Dovetail), Jan Fossgård (Construct Venture)

Ditio utvikler blant annet kunstig intelligente verktøy for sporing, planlegging og optimalisering av massetransport, som skal bidra til å gjøre anleggsplasser mer bærekraftige.

Nå henter selskapet 20 millioner kroner som skal sikre ytterligere vekst og internasjonal ekspansjon.

Dovetail og Construct Venture kommer inn

Inn på eiersiden kommer Dovetail med Ferd Impact Investing, og Construct Venture.

– Vi hadde vårt første møte med Ditio i februar i fjor, og alt vi har lært om dem det siste året har gjort oss trygge på at vi er en god match, sier Codruta Gamulea Berg, Partner i Dovetail, som investerer i teknologibaserte selskap.

– AF Anlegg testet Ditios software på E39 Kristiansand - Mandal, med svært gode tilbakemeldinger. Vi har sterk tro på Ditio kommersielt og opplever at løsningen har høy industriell relevans, og ønsker med denne investeringen å bidra til en kraftsamling innen bygg- og anlegg for å effektivisere bransjens ressursbruk og miljøeffekt, sier Jan Fossgård i Construct Venture.

Skanska største aksjonær

Skanska - som har vært på eiersiden siden 2019 - fortsetter som største aksjonær. Skanska ble Ditios første store kunde for noen år siden, og siden har flere store aktører som Spordrift, Veidekke, Risa og HI Entreprenører sluttet seg til kundelista.

– Det er spesielt givende å se hvordan kundene bruker Ditio-data for å utvikle avanserte analyser for bedre kontroll over ressursbruk, lønnsomhet og CO2-utslipp, forteller Erik Aadland, CEO Ditio.

Bærekraft viktig for Skanska

Det er bærekraftaspektet som er spesielt interessant for Skanska, som har forpliktet seg til å bli klimanøytrale i 2045, og skal halvere sine utslipp allerede innen 2030.

– Norske anleggsmaskiner går eksempelvis på tomgang i nær halvparten av arbeidstiden, og står for en femtedel av klimagassutslippene fra bygg- og anleggsnæringen. Integrering av teknologier som ruteoptimalisering gjennom maskinlæring og kunstig intelligens i sanntidsstyring av anleggsmaskiner gir sjåføren kontroll over lasten, anbefaler optimal hastighet og reduserer ineffektiv tomgangstid. Noe som resulterer i bedre utnyttelse av maskinene og lavere klimagassutslipp, sier Christoffer Hernæs, CDO i Skanska og styreleder i Ditio.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!