Henrik Johannessen og Sebastian Haugeto har flyttet til København for å få fart på Tjommi-veksten.

Prisjegeren flyttet til fintech-forbildene for å skru opp volumet: Nå er planen klar

Da Tjommi manglet nødvendig volum i appen, gjorde teamet helomvending på vekststrategien og flyttet til København. Nå vil de koble tjenesten til bankkortet ditt.

Publisert

Tjommi-appen finner i dag en potensielt bedre pris på en allerede kjøpt vare og gir brukeren et ferdig formulert refusjonskrav som kan sendes fra egen epost.

Selskapet lanserte tjenesten i 2018 og hentet i fjor kapital fra blant andre Petter Stordalens Strawberry Equities AS og Vestlandets Innovasjonsselskap AS (VIS).

Samme høst ble det Bergen-baserte selskapet "headhuntet" til Copenhagen Fintech Lab, arnestedet til blant andre Tink, Lunar, Spiir og Memento.

Bakteppet var en påtenkt pivotering fra B2c-app til å satse på en B2B-integrasjon mot banker. Deler av teamet flyttet etter noen runder i tenkeboksen.

– Hva er tidshorisonten?

– Vi har kommet for å bli. Det er her vi skal bygge teamet, og det er her hovedbasen vår skal være, sier gründer og daglig leder Henrik Johannessen.

Automatisk løsning

Utgangspunktet for en ny strategi var manglende volum i appen. Brukerne må i dag laste opp kvitteringer manuelt, og Tjommis vanskeligste jobb er ifølge Johannessen å minne kunden på å ta bilde av kvitteringen i kjøpsøyeblikket.

– For oss handler alt om antall kvitteringer. Jo flere kvitteringer vi får inn, jo flere kunder får vi tilbake, men som regel glemmer brukerne å ta bilde av en kvittering. De havner gjerne i nederst i en pose eller i baklomma, sier gründeren.

En bank-integrasjon vil gi Tjommi mulighet til å koble seg til et bankkort, og kvitteringer kan dermed lastes opp automatisk i både nettbank og appen, alt ettersom hva brukeren ønsker.

Alternativt vil selskapet å få på plass en AISP-konsesjon. Det vil gi de mulighet til å sende brukerne et push-varsel idet brukeren kjøper noe, direkte fra appen.

– Interessen fra bankene er stor. Vi har API-ene og systemene til å håndtere dette klart, så nå er det opp til bankene hvordan de ønsker å integrere dette, sier Johannessen, som foreløpig ikke kan røpe hvilke banker det er snakk om.

– Men vi går mot de tradisjonelle bankene. Både norske, svenske og danske.

Denne uken annonserte også Nets et samarbeid om digitale kvitteringer sammen med Tjommi og Sparebanken Vest, Zeipt og Storebox, som en del av deres Open Banking-strategi. Partene får tilgang til Nets' egenutviklet API som kan koble sammen digitale kvitteringer fra ulike leverandører til ett sted.

– Å jobbe tett med en så viktig aktør, åpner opp mange dører for Tjommi og bidrar til vekstplanene våre fremover, sier Johannessen.

Danmark

Gründeren har det siste året prioritert å delta på en rekke nordiske fintech-arrangementer, blant annet på Slush i Helsinki da Copenhagen Fintech oppfordret ham til flytting. Tanken på å forlate "det trygge" i Bergen var ifølge Johannessen først litt skummel, men raskt kalkulerte han muligheten til å være vinn-vinn.

– De har en god suksessrate med mindre fintech-selskaper som jobber med banker. Når vi valgte den retningen selv, var det en veldig naturlig vei å gå, sier Johannessen og nevner blant andre danske Subaio som i samarbeid med Sparebanken Vest har utviklet en løsning for abonnementsoversikt- og oppsigelse.

– De er et subscription-management. Vi ønsker å bli et warranty-management ved å tilby en fullstendig oversikt over hvilke garantier du har, og her er på "laben" er samarbeidsviljen veldig stor, sier Johannessen.

Han har også fått gode råd fra det svenske "fintech-forbildet" Minna Technologies, også en tjeneste som gir oversikt over alle abonnementer man har – som Spotify eller Netflix, og lar brukeren kansellere disse direkte i mobilbanken.

– Minna er jo inne i Sparebank 1, Danske Bank og Swedbank. Det å snakke med noen som har gjort nøyaktig det vi prøver på, gir de mest verdifulle tipsene. De har jo gått gjennom spørsmålene du har hatt hundre ganger før - og fått suksess, sier Johannessen og deler topp tre-tips han har fått den siste tiden:

1. Vær ekstremt bevisst på hvem kundene dine er, og hva de er på utkikk etter.

2. Keep the main thing, the main thing.

3. Det viktigste er teamet.

Store forskjeller

Så langt har mye av tiden i København gått med på å finne kandidater til et "in house"-utviklerteam på totalt fire personer. Tjommi har også fire ansatte i Norge, og Johannessen fikk med seg Sebastian Haugeto til Danmark. Han droppet nylig indøk-studiet i Trondheim for å bli med på reisen. Haugeto har tidligere jobbet med markedsføring for verdensstjerner som Julius Dein og Jonas Blue.

– Når vi skal inn i bankbransjen, er det veldig viktig å ha en tyngde på det tekniske. Tillit er utrolig viktig, og da må alt fungere med flinke folk. Det er samtidig en av de største utfordringene; å finne de rette, sier Johannessen.

Selskapet var i Norge en del av fintech-miljøet NCE Finance Innovation i Bergen, et sted Tjommi-gründeren anbefaler startups - i tidlig fase.

– Jeg hadde ikke vært der jeg er i dag uten de. De har åpnet opp dører slik at vi er kommet hit vi er nå. Her er alt mye større, danskene ligger et steg foran på fintech, og det er så mange selskaper som jobber mot det samme, sier Johannessen.

Han trekker blant annet frem den danske ordningen ll8x, som gir tilbake 22 prosent av alle utviklingskostnader et selskap har hatt før de blir lønnsomme.

– Det er litt likt Skattefunn i Norge, men alle får det, uten å søke. Jeg visste ikke om ordningen før jeg kom ned hit, sier Johannessen og legger til:

– Konkurransen er generelt høyere her, på alle plan. Jeg var litt nervøs før jeg flyttet, men samtidig ville jeg steppe opp og ta det nest steget. Siden jeg kom ned, har jeg kjent på følelsen av at det her var et riktig valg.

– Hva kan bli utfordrende fremover?

– Å bygge team, og at vi faktisk får fullført integrasjonene med bankene. Det tar tid, og det kommer til å kreve en hel del, også mer kapital. Så jeg har nok å gjøre.