INVESTERINGER

Polaris Media går inn med 15 millioner kroner i strømutfordreren Elekt

Mediekonsernet ønsker å være med på omvandlingen av strømbransjen.

Fra venstre Tom R. Johansen (Grunder og CFO i Elekt), Håvard Olstad (Investeringsdirektør i Polaris Media) og Arnt Inge Sætern (CEO og gründer i Elekt)
Publisert Sist oppdatert

– Strømbransjen går for øyeblikket gjennom en stor omstilling som vil stille nye krav til neste generasjon strømselskap. Elekt er godt posisjonert for å møte denne utviklingen, og er et selskap vi har fulgt over tid, og som har vist imponerende gjennomføringskraft ved å levere på planlagte milepæler. Summen av produkt, organisasjon, styre og eiere fremstår svært solid, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media i en pressemelding.

Koch er ikke ukjent med strømbransjen. Frem til i fjor vår var han styreleder i Fjordkraft, et av selskapene som for alvor utfordres av nykommere som nettopp Elekt og Tibber.

Mediekonsernet går inn 15 millioner kroner i en rettet emisjon. Det gjør selskapet til en av de største eierne i Elekt, med en eierpost på 10 prosent. Dermed ble Elekt priset til 135 millioner kroner i transaksjonen.

Skal ikke tjene penger på strømsalg

Polaris blir en ny spiller i et allerede tungt investorlag, med navn som investeringsfondet Sarsia Seed, Bekken Invest, tidligere Aker topp Leif Arne Langøy, tidligere banktopp Finn Haugan, og energiselskapene Fosen Kraft og Ren Røros.

Elekt ble startet i 2018 av Arnt Inge Sætern, Kim Bjerkevoll og Tom Reinert Johansen. Målet om å øke transparensen i strømmarkedet. Selskapet ble for alvor kjent i fjor høst, da det som første strømselskap fikk konsesjon som betalingsforetak. Dermed kunne selskapet bruke PSD2-API-er for å hente ut informasjon om nordmenns strømregning og til billigere avtaler til dem som betalte for mye.

Til tross for oppmerksomheten rundt strømprisene den siste tiden, vet tre av fire ikke hva de faktisk betaler for strømmen, sa Sætern til Shifter i oktober.

Debatten om strømpriser la seg ikke akkurat etter dette, og i desember annonserte Elekt at selskapet ikke skal tjene penger på salg av strøm, men på det valgfrie produktet Elekt+. I det produktet vil man samle tjenester som skal bidra til å redusere strøm- og nettleiekostnadene ytterligere for kundene.

Sterk digital posisjon

Daglig leder i Elekt, Arnt Inge Sætern er stolt av å få med Polaris Media på laget.

– Mediebransjen generelt, og Polaris Media spesielt, har vist at de er gode på digital omstilling. I en fremtid hvor salg av strøm ikke lenger vil skje via telefon- og dørsalg, men via digital markedsføring er det viktig med partnere som kan hjelpe oss å være helt i front på dette området, sier Sætern i pressemeldingen.

Han mener også at Polaris Medias sterke digitale posisjoner i Norge og Sverige vil gjør dem til en naturlig og god partner i tiden som kommer.

– Strømbransjen står nå i den perfekte stormen, og ut av den vokser en ny generasjon strømselskap som vil jobbe for en sunnere og mer kundeorientert strømbransje. Med Polaris Media på laget er Elekt enda bedre posisjonert til å ta en ledende rolle i denne utviklingen, sier Sætern.

Aktivt eierskap

Polaris Media har planer om å være en aktiv eier i Elekt, Håvard Olstad, investeringsdirektør i Polaris Media tar plass i Elekts styre etter investeringen.

– Elekt er et spennende selskap som vi er overbevist om har et stort vekstpotensial i årene som kommer, sier Olstad i pressemeldingen.

Elekt er ikke den første oppstartsinvesteringen til mediekonsernet. I fjor kjøpte Polaris Media seg inn i både e-sportsatsingen Good Game og crowdfunding-selskapet Folkeinvest.