media

Podkast-stjerne henter kjemperunde til 4,3 milliarder i verdsettelse

Vil bygge «skaperøkonomiens Disney».

Steven Bartlett i samtale med en med tysk fotballtrener.
Publisert

Den britiske entreprenøren og «Dragons' Den»-investoren Steven Bartlett har hentet et tosifret millionbeløp i euro til sitt selskap Steven.com. 

Bartlett er kanskje mest kjent for podkasten «The Diary of a CEO».

Runden verdsetter selskapet til 365 millioner euro, tilsvarende rundt 4,3 milliarder norske kroner, og skal være den største i Europa for skaperøkonomien noensinne.

Finansieringsrunden ble ledet av Slow Ventures og Apeiron Investment Group.

Ifølge Tech.eu antas dette å være den største finansieringsrunden for et selskap i skaperøkonomien i Europa til dags dato.

Steven.com er holdingselskapet for Bartletts ulike divisjoner, som inkluderer markedsføringsbyrået FlightStory, podkast-nettverket FlightCast og investeringsarmen FlightFund.

Den nye kapitalen skal brukes til å skalere selskapets globale medie- og «creator commerce»-operasjoner. Selv etter runden beholder Bartlett over 90 prosent eierskap i selskapet.

Vil bli et moderne Disney

Bartletts uttalte mål er å redefinere hvordan skapere bygger langsiktige merkevarer og selskaper.

– Min ultimate ambisjon er å bygge skaperøkonomiens Disney – og de strategiske partnerne denne finansieringsrunden har brakt om bord, har gjort det mulig for meg å ta et stort skritt i den retningen, sier Bartlett i en kommentar.

Modellen til Steven.com er å integrere skaperens immaterielle rettigheter (IP), kapital og selskapets egen teknologiinfrastruktur.

Bartlett sammenligner visjonen sin med tradisjonelle underholdningsgiganter.

– Med teamet mitt tror jeg vi bygger den moderne versjonen av den modellen. Men i vår verden er ikke IP-en en fiktiv karakter. Skaperen er den nye franchisen, sier han.

Bartletts egen podkast, «The Diary of a CEO», er beviset på strategiens kraft. Den passerte nylig én milliard visninger på YouTube, noe som gjør den til Europas mest populære podkast og en av de raskest voksende globalt. Selskapene hans samarbeider allerede med andre profilerte navn som Trevor Noah, Davina McCall og Paul C. Brunson.