Daniel Henriksen (t.v), Petter Haga, Synne Sollie og Jon Eide Johnsen i Poption

Pandemien sendte Poption utenfor stupet. Så snudde de båten og tredoblet inntektene

Oppstartsbedriften var i knestående og måtte halvere staben. Gründerne tok drastiske grep og sikter nå mot sitt første lønnsomme år.

Publisert Sist oppdatert

– Produktet var å ta imot registreringer fra studenter på karrieredager, følge dem opp i etterkant og få dem inn en rekrutteringsprosess. Men det var ikke så veldig ideelt når fysiske karrieredager brått ble forbudt.

Det sier medgründer og daglig leder i Poption, Petter Haga.

Siden oppstarten i 2018, har Poption kunnet vise til gode tilbakemeldinger fra studenter og bedrifter. Selskapet telte ni ansatte på begynnelsen av 2020.

I juni 2019 hentet de tre millioner kroner fra StartupLab Ventures og Skyfall Ventures.

Det var ingen tvil om at gründerne, som startet selskapet under studiene ved NTNU, for å effektiviserer rekrutteringen av studenter til arbeidslivet, dekket et behov i markedet.

Da Norge stengte den 12. mars, ble derimot alt snudd på hodet.

Måtte kutte staben

Haga beskriver 2020 som et «bumpy år».

Forretningsmodellen til Poption forsvant mer eller mindre over natten. Karrieredager ble avlyst. Bedrifter tråkket på bremsene. Avisspaltene ble fylt opp av historier om studenter som fikk utsatt og trukket tilbake jobbtilbud.

Poption måtte nedskalerer størrelsen på teamet, fra ni til fire.

– Vi begynte å se oss rundt og finne ut av hvordan vi kunne skape verdi i den digitale situasjonen, forteller Haga.

Å endre en forretningsmodell som er jobbet med og juster over lang tid, er ikke gjort på én dag. Men for Poption sin del var det noe de måtte lykkes med.

Første runde i august

Teamet snakket med utallige bedrifter for å høre hva Poption kunne gjøre for å hjelpe dem med rekrutteringen av studenter.

– Det var mye usikkerhet i begynnelsen. Et av svarene jeg fikk på spørsmål om hva Poption kunne gjøre for dem, var «jeg vet ikke hva vi trenger, når vi trenger det eller om vi har penger til det», sier kommersiell leder, Synne Sollie.

Men etter hvert begynte det å bli fortgang i ting. Over sommeren jobbet teamet på hardspreng med den første heldigitale prototypen.

– Vi hørte med bedrifter om hvordan digitale møter mellom studenter og bedrifter kunne fungere best mulig . Det var basert på den tilbakemeldingen vi lagde den første prototypen, sier produktsjef, Jon Eide Johnsen.

Første runde med produktet til «Poption 2.0» gikk av stabelen i august 2020.

Slik fungerer Poption

Studenter ved utdanningsinstitusjoner oppretter en profil hos Poption, legger inn kvalifikasjoner og velger de selskapene de ønsker intervju med.

Bedriftene, som er de som betaler for tjenesten, legger inn hvilke studenter de ønsker, til hvilke stillinger.

Deretter velger bedriftene kandidater fra den poolen som har vist interesse for bedriften. Så blir bedrift og kandidat satt opp til et digitalt speed-intervju på 15 minutter.

Studenter kan søke flere bedrifter samtidig. De slipper å skrive søknadsbrev, og vet når de får svar om de kommer på intervju eller ikke.

Den heldigitale tjenesten har så langt gitt gode resultater.

Tror flere endringer har kommet for å bli

Salgsinntektene i 2020 var på over 1,6 millioner kroner, mot 600.000 i 2019. Antall brukere (studenter) økte i samme periode med 10.000, og teller nå 30.000.

Poption har i dag rundt 50 betalende kunder. Selskapet er ennå ikke lønnsomt, men sikter mot å bli det i løpet av andre kvartal 2021.

– Vi tror flere av trendene med digitale møter og intervjuer, har kommet for å bli. Men vi ser for oss at en dag vil vi kombinerer heldigitale Poption med fysiske arrangementer, sier teknisk ansvarlig, Daniel Henriksen.