KUNDER I UTLANDET

Opplevde motgang i Norge, gikk rett til utlandet

Acterio har laget en digital plattform for dem som tilrettelegger og samarbeider med gründere. Nå har de kunder i Spania, Østerrike, Nederland og Sverige.

Gründerne Even Dahl (til høyre) og David Gjerde i Acterio.
Publisert

– Da det ble utfordrende å få kunder i Norge, gikk vi heller til utlandet, sier Even Dahl, CEO i Acterio

Det Oslo-baserte selskapet startet opp i 2020, og lanserte plattformen åpent i 2022 og baserer seg på B2B-salg av en plattform som skal gjøre det lettere og tidsbesparende for inkubatorer, innovasjonshub-er og startup-klynger å forvalte sine porteføljer av gründere. 

På sikt er målet at inkubatorer og gründerselskaper skal lære av best-praksis-eksempler på tvers, basert på data samlet inn i verktøyet. Per nå er verktøyet matet med amerikanske best-praksis-eksempler.

Dahl deler første del av gründerreisen og hvordan selskapet ble utfordret til å tenke

annerledes da det gikk trått med salget i Norge. 

Å tenke globalt fra dag én 

– Man får gjerne høre at man må satse på norske kunder først, og så kan man gå til utlandet etterpå. Vår erfaring tilsier noe annet. Det er fullt mulig å tenke globalt fra dag én. Vi anbefaler flere om å bare gå rett til utlandet. Norge er et lite marked. Hvis vi skal bygge store enhjørninger her i landet må vi ut, sier Dahl. 

Han forteller at det heller ikke har vært nødvendig for dem å ha brede nettverk i land der de ønsker å selge til. 

– Vi har verken hatt nettverk i landene fra før eller møtt potensielle kunder ansikt til ansikt. Alle våre salg har vi gjort via videomøter, sier Dahl. 

I etterkant har de hatt noen fysiske offisielle lanseringer av bruk av verktøyet, og da har Dahl og kollegene reist til blant annet Sverige og Spania. Men dette var etter at kontraktene var landet. 

 – En slik fysisk «onboarding» har vi tilbudt som en ekstra tjeneste, forteller Dahl. 

Raske beslutningsprosesser 

Acterio snakket med over 150 innovasjonshuber i Europa i fasen da de holdt på å utvikle programvaren.

– Da vi gjenopptok kontakten, fant vi ut at beslutningsprosessene i land som Nederland og Østerrike var raskere enn i Norge, og vi ble møtt med åpne armer, sier Dahl. 

Langtidsmålet til Acterio er å ha 100.000 selskaper inne på plattformen. 

– Da kan vi hjelpe neste generasjon gründere med best praksis, sier Dahl. 

Per nå er det 233 antall selskaper inne på plattformen gjennom 5 av de 10 av inkubatorene. De resterende kundene skal ta i bruk plattformen i løpet av høsten. 

Aleksandra Lyubarskaja er innovasjon- og markedsmedarbeider i Acterio.

Skal frigjøre tid til startups

– Mange inkubatorer ser at de ønsker å bruke mer tid med startups. I dag er det mye manuelt arbeid. Verktøyet gjør at hver veileder kan ha flere selskaper og jobbe mer effektivt, sier Aleksandra Lyubarskaja, innovasjon- og markedsmedarbeider i Acterio. 

Selskapet får tilbakemeldinger fra kunder om at de får bedre oversikt over sitt eget økosystem. 

– Det var en kunde som sa det ble så stille. Plutselig sluttet det å komme så mange eposter og telefoner, fordi gründerne i stedet fant informasjonen i verktøyet, sier Dahl. 

Per oktober har Acterio sju kunder i utlandet og tre i Norge. I Norge er Universitetet i Oslo og Oslo Met blant kundene. De selger verktøyet som en programvaretjeneste.

– Kundene gir tilbakemelding på at de synes prisen er lav. De ser at de frigjør mye kapasitet hos ansatte ved å bruke det, sier Dahl. 

I 2020 fikk Dahl og medgründer og nestleder David Gjerde støtte fra Forskningsrådet til å starte Acterio og utforske problemet, mens en åpen lansering ble gjort i 2022. Gründerne eier 90 prosent av selskapet. Det er fire fulltidsansatte og tre deltidsansatte. De ansatte i Oslo holder til i Forskningsparken

– Hva er målet videre nå? 

– Vi ønsker å skalere mer i Europa for å bygge et godt fundament. Målet er at alle skal kunne starte et selskap – at alle som ønsker skal kunne gå gjennom gründerreisen, om det er et it-selskap eller en kafé. I Norge sier rundt 50 prosent av den voksne befolkningen at de har kompetansen til å starte eget selskap og 74 prosent oppgir at det er gode muligheter for å starte selskap, men kun 5 prosent har planer om å gjøre det, viser tall fra GEM Adult Population Surveys 2022. Vi må mobilisere flere i Norge til å satse på ideene sine, sier Dahl.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.