-
VP Marketing | Glint Solar
-
Ingeniører innen kontroll, elektronikk og datasyn | Munin
-
Senior Developer | Klaveness Digital
-
Integration Engineer | MIMIRO
-
Utvikler | Nettbil
-
AI Engineer | Noteless
-
Customer Success & Content Coordinator | Wrepit
-
Senior Software Engineer | Wrepit
-
Director of Engineering | No Isolation
-
Lead Engineer for Oslo or Grimstad | Davidhorn
logistikk
Oda Systems skal selge logistikkløsning til dagligvareaktører
Oda oppretter et eget forretningsområde for å selge sin logistikkløsning til europeiske dagligvareaktører.

Oda-gründer og tidligere CEO Karl Munthe-Kaas snakket tidlig og lenge om at Odas logistikkløsninger var så gode, ifølge ham verdensledende, at det måtte ligge store muligheter i å selge det til andre aktører.
Nå er det nettopp det som skjer.
I en pressemelding kunngjør selskapet nå at de har opprettet Oda Systems for å hjelpe markedet for dagligvarer på nett med å skape lønnsomhet.
Utfordringen kommer av en miks faktorer som kompleks logistikk, smale leveringsvinduer, høye forventninger fra kundene og lave marginer i bransjen.
– De siste femten årene har Oda hatt både opp- og nedturer, men underveis på den reisen har vi lært hva som kreves for at dagligvarer på nett skal nærme seg lønnsomhet. Det har resultert i et ganske unikt produkt som nå skal ut på markedet. Oda Systems skal tilby verdens mest effektive logistikkløsning for dagligvare, og vi merker allerede stor interesse, sier André Knüppel, administrerende direktør i Oda / Mathem.
Oda Systems er et såkalt Logistics as a Service (LaaS) produkt, som betyr at mot en avgift vil kunder få tilgang til Odas maskinvaresystem, en egenutviklet og avansert programvare, og selskapets optimaliserte driftsprosesser. Oda vil også følge opp kunder i driften. Det nye forretningsområdet legges i konsernselskapet Oda Group og sidestilles med Oda Norge og Mathem. Enheten ledes av Isabelle Baumann, som kommer fra rollen som Chief Product and Technology Officer i Oda Group.
– Isabelle Baumann har i løpet av det siste året jobbet tett på og prosjektledet utviklingen av det som nå blir Oda Systems. Hun har over tyve års erfaring innen logistikk, teknologi og netthandel, samt en sterk merittliste når det gjelder å bygge og skalere team. Hennes erfaring – blant annet med å bygge opp og lede Zalandos B2B-logistikk – gir uvurderlig innsikt i Oda sitt neste kapittel, sier Knüppel.
Det siste året har selskapet vært i dialog med flere store, europeiske aktører. Flere av disse samtalene er nå kommet så godt på vei at selskapet oppretter et eget forretningsområde.
Salg av Oda Systems vil kunne gi et moderat bidrag til konsernets omsetning på kort sikt, men i et mer langsiktig perspektiv forventer Oda at denne enheten vil bidra betydelig til selskapets inntekter.