shifters julekalender

Ny tannlege-utfordrer skal presse prisene ned

Shifter pakker opp én splitter ny startup fem dager i uken frem til jul.

Publisert Sist oppdatert

I dagens kalenderluke:

Ett år gamle Smileworks, en tannlege-tjeneste med mål å være en disruptiv aktør i bransjen.

Selskapet ble startet av fem gründere, som har fungert som et arbeidende styre helt fra oppstart av første klinikk i Kristiansand i fjor høst. På sensommeren i år åpnet Smileworks sin andre klinikk i Bergen, og Henrik Ståhl kom dermed inn som daglig leder i oktober.

– Målsetningen med dette er å kunne ha et dedikert fokus på driften av klinikkene og også akselerere videre planlagt vekst i 2023, sier Ståhl.

Slik skal de presse prisene ned

Smileworks retter seg mot målgruppen i alderen 20 til 35 år. Sjefen forteller videre om høy tilgjengelighet, sentral beliggenhet og lange åpningstider, i tillegg til "freshe" lokaler.

– Vi har også et stort fokus på forebyggende tannhelse, i tillegg til markedsledende og forutsigbare priser. Dette klarer vi å oppnå gjennom å sette tannpleieren i sentrum og ha en mer strømlinjeformet oppsett av våre klinikker, sier Ståhl.

Han forklarer:

– Med en tydelig arbeidsdeling mellom tannpleier og tannlege, klarer vi å utnytte kompetansen til hver yrkesgruppe på en effektiv måte, hvilket gjør at vi kan presse prisene ned, sier Ståhl.

Henrik Ståhl er ny daglig leder i Smileworks.

– Hvorfor er dette et behov verdt å dekke?

– God tannhelse er en avgjørende faktor for god generell helse. Ved å fokusere på forebygging til en lav inngangsterskel, ønsker vi å være en viktig faktor for økt tannhelse i Norge - og Norden etter hvert. Med generell kraftig prisøkning og press på privatøkonomien, er det viktig å vise til et konsept som gjør at den vanlige hen i gata har mulighet jevnlig å gå til tannpleie - og ikke velger det bort på grunn av økonomi.

– Hvor stort er det potensielle markedet?

– Totalt er tannhelse-markedet i Norge i dag på cirka 18 milliarder. Og med bedre og bedre tannhelse i den yngre del av befolkningen, skal vi fange en gruppe som i hovedsak har behov av tannpleie - og ikke tannlege-tjenester. Så potensialet er stort.

– Hvilke bevis har dere for at dere er på rett vei?

– Det er den positive responsen og tilbakemelding vi får fra våre kunder. Deres opplevelse hos Smileworks er helt annerledes enn hos en tradisjonell tannlege. Så lenge vi har så fornøyde kunder som vi har, så sprer ordet seg og vi ser en stadig økende tilstrømning av nye kunder, sier Ståhl.

Sikter mot lønnsom drift i 2023

Selskapet hentet sist 1,3 millioner kroner, og planlegger en ny finansieringsrunde med mål om et større beløp - for å kunne rigge for vekst i antall klinikker.

Målet er ifølge Ståhl å etablerere tre nye klinikker i 2023.

– Den største utfordringen i bygging av en ny kjede i B2C-bransjen, er å komme tydelig gjennom til sluttkunden. Det å bygge kjennskap og en lojal kundemasse for stabil drift, blir den største jobben fremover, sier han.

I første omgang er målet lønnsom drift første halvår i 2023, forteller han.

– Hva skiller dere fra øvrige tannlege-utfordrere?

– Vi skiller oss ut gjennom å være markedsledende på pris, og ikke minst at vi legger fokuset vårt på forebyggende tannhelse gjennom våre tannpleiere.

– Hvordan tilbringer du julen?

– Julen tilbringes med familie på Jessheim, og så blir det julefeiring på hytta også.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!