proptech

Ny proptech-spiller kaster seg inn i kampen om visualisering 

– Stort potensial for å tenke nytt, sier Vizbo-gründeren. 

Per-Ove Løvsland står bak Vizbo, et nytt teknologiselskap med hovedbase i Kristiansand.
Publisert Sist oppdatert

Per-Ove Løvsland hadde jobbet 15 år i olje- og offshoreindustrien da han i fjor etablerte proptech-startupen Vizbo

Teknologiselskapet med hovedbase i Kristiansand, bruker spillteknologi og 3D-skanning for å visualisere eiendommer før de er bygget. 

Seks måneder etter oppstart forteller Løvsland om avtaler om å visualisere nær 700 leiligheter for aktører som Solon Eiendom, BRG, Eiendom, Mur i Sør og Skeie Eiendom. 

Vizbo er imidlertid ikke alene om å visualisere eiendom, og gründeren nevner Visuado, MetaLiving og 3D-Estate blant de største konkurrentene i dag. 

– Hva skiller dere fra øvrige aktører i dette landskapet? 

– Vår visualiseringsmodell er fotorealistisk, hvor vi bruker avansert 3D-skanning eller kartdata som «input» for våre kunder som gjør at du får en reell modell av området rundt, og som gjør at du kan generere bilder og videoer av høy kvalitet ut fra modellene. 

– Det gjør at kundene ofte kjøper 200-400 3D-bilder til sine prosjekter. Samtidig ser vi at vi også er den eneste aktøren som retter oss inn mot næringseiendom, hvor det er stort potensial for å tenke nytt, sier Løvsland. 

Løvsland understreker at markedet er stort. 

– Eksempelvis ble det totalt igangsatt 23 199 nye boenheter i 2022. Samtidig opererer vi også inn mot næringseiendom som dobler dette markedet, som gjør at vi i Norge har et marked på 250-450 millioner kroner i dag, som bare er forventet å bli større.

– Hvorfor er dette et behov verdt å dekke? 

– Eiendomsbransjen har holdt på i «samme tralten» i alle år ved hvordan man selger nybygg basert på plantegning og et par utvalgte 3D-bilder fra hele prosjektet. Fra min side har jeg jobbet i offshore mange år hvor visualisering er helt essensielt. 

– Ser at konkurrentene våre har brent av millioner

Vizbo er så langt «bootstrappet», men planen er å søke støttemidler hos Innovasjon Norge, i tillegg til å hente noe kapital, eventuelt samarbeide med kommersielle partnere, i løpet av året. 

Selskapet har i dag fire ansatte. 

– Vi ser at konkurrentene våre har brent av millioner av kroner, mens vi har ved hjelp av et dyktig "in-house"-team klart å bygge mye for lite penger. Samtidig er vi heldige med timingen med tanke på implementering av kunstig intelligens og lignende, sier han. 

Ambisjonen er å bli ledende på visualisering i Norge innen kort tid, og senere hele Norden. 

– Vår ambisjon er å endre måten eiendom visualiseres på og at ethvert eiendomsprosjekt i Norge har 3D-bilder fra hver eneste leilighet eller hver eneste etasje på næringsbygg. 

– Hvilke bevis har dere så langt for at dere er på rett vei? 

– Vi har verifisert at dette er noe kundene vil ha gjennom en rekke store eiendomsprosjekter, hvorav vi har visualisert nærmere 700 enheter det siste halve året. Det vi ser er at gjennom å være fokusert rundt teknologi kan vi skalere bruk av 3D i eiendomsprosjekter fra et fåtall bilder fra hvert prosjekt til hundrevis av 3D-bilder fra prosjektet. Dette har ikke før vært mulig fordi prosessene har vært helt manuelle, men ved hjelp av vår løsning kan vi skalere dette til konkurransedyktige priser.

Løvsland fortsetter:

– Vi ser at vi klarer å bidra til å øke salgstakten i prosjektene for våre kunder, gjennom å redusere usikkerhet for potensielle kjøpere og hjelpe dem å se muligheter. 

Han viser til det siste prosjektet de har jobbet med, Tangen Torv Fyr.

– De opplevde en bemerkelsesverdig salgsstart hvor 48 av 68 leiligheter ble solgt den første uken, over 70 prosent av totalen, nå i april 2024 - hvor vi ser et historisk svakt nyboligmarked. Samtidig ser vi at Solon Eiendom, hvor vi har markedsført 3D-videoer i en god stund, har klart å samle 900 interessenter til et boligprosjekt med 68 enheter som er uten sidestykke i Kristiansand, sier gründeren. 

– Hva blir den største utfordringen fremover? 

– For vår del handler det om å klare å automatisere prosessene, hvor vi ønsker at mest mulig av oppgavene kan gjøres uten manuell håndtering.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.