Jacob Nelvik og Markus Halvorsen i Glede.

Null kroner til markedsføring? Lær av Glede og la kundene gjøre jobben for deg

Et produkt som vokser av seg selv er alle gründeres våte drøm. Tise-grunnlegger Eirik Rime mener disse to har knekt koden.

Publisert Sist oppdatert

Gründerteamet bak «micro gifting»-selskapet Glede, gikk live i februar 2021. De forteller at de har brukt lang tid på å utvikle et produkt som kan ta organisk vekst til nye høyder.

Selskapets app lar brukerne sende små gaver, eller «gleder», som de kaller det, i form av blant annet kaffe, blomster, og bakevarer til hverandre. Gaven hentes selv av mottakeren på det respektive stedet.

Forretningsmodellen er å ta en andel av transaksjonskostnadene. Men med begrensede ressurser, kunne de ikke lene seg på markedsføring for å vokse.

Dermed måtte teamet finne en annen måte å vokse og «bli kjent» i markedet på.

Vanskelig å få folk til å laste ned apper

De studerte blant annet strategien til Vipps og Clubhouse, som har hatt suksess med en invitasjonsbasert løsning for å hente inn nye brukere i starten.

– Men selv med en invitasjon fra noen man kjenner, er terskelen høy for å faktisk laste ned en app. Hvordan kan vi øke insentivet betraktelig til å laste ned appen, spurte vi oss selv om, forteller medgründer Jakob Nelvik.

Det gründerne kom opp med, var at mottaker ikke trenger å ha appen selv for å motta gaver.

En bruker får en SMS om at person X, som har appen og vedkommende kjenner, har sendt en gave. For å se hva slags gave det er snakk om, må mottaker laste ned appen.

–Initiativet for å laste ned en app når du får en gratis ting, som er en gave fra venn, kollega eller kjæreste, har vi sett er veldig høy, sier Halvorsen.

Tise-gründer liker nettverkseffekten

Gründer og CEO i Tise, Eirik Rime, er blant investorene i Glede. Han gikk inn i Glede fordi han tror selskapet kommet til å møte mange av de samme utfordringene og problemstillingene han selv har møtt med Tise.

– Jeg ser etter caser der jeg tror at min erfaring med Tise kan være til hjelp for selskapets suksess. Særlig tror jeg at jeg kan ha dette for selskaper som har et digitalt, b2c/c2c type produkt, forteller Rime.

Rime trekker frem nettverkseffekten til Glede som attraktivt.

– Om noen sender en Glede, er terskelen lav for at mottakeren laster ned appen, og sånn sett tenker på Glede neste gang de også ønsker å glede noen. Generelt opplever jeg at å bygge produktet sitt på en måte som gjør det enkelt for brukere å dra inn flere brukere, er en viktig tilpasning for å få til organisk vekst.

Glede er den andre oppstartsbedriften Rime har investert i. Han er også inne i kryptobørsen, MiraiEx, som nylig også fikk Øystein Stray Spetalen på eiersiden.

God timing

Siden oppstart har Glede-appen fått 4000 brukere. 2500 «gleder» er sendt, som har gitt inntekter på 176.000 kroner.

Til nå har Glede i overkant av 50 partnere, inkludert isbar-kjeden Paradis, The Juicery og Smoothie Xchange, fra Bergen til Bardufoss.

Målet for 2021 er 100.000 transaksjoner og 200.000 brukere. Den nevnte nettverkseffekten er sentral for å nå disse målene, forteller gründerne.

Men det er en megatrend i samfunnet som gjør gründerne ekstra optimistiske. De trekker igjen frem Vipps og Morgenlevering som eksempler på dette.

I 2020 lanserte Vipps en funksjon hvor man pakket inn en pengesum med et slags digitalt gavefilter som koster avsenderen 5 kroner.

I løpet av de første fire dagene, ble 35.000 «pengegaver» sendt. 10 prosent av alle mottakere, sendte en tilbake, ifølge Halvorsen.

Hos Morgenlevering er 70 prosent av transaksjonene knyttet til gaver, forteller dem.

– Det å gi hverandre personlige gaver digitalt, vokser i rekordfart. Digitale gavekort har vært rundt lenge, men vi ser at man i større grad ønsker å gi og motta gaver som er litt mer skreddersydd, sier Halvorsen.

– Det å få en cappuccino til 40 kroner, føles ofte bedre enn å få et gavekort på en kaffebar på 40 kroner, legger Nelvik til.

Nå får alle abonnenter hos Shifter+ 50% rabatt på årsabonnement på E24+. Les mer