Venture

Norsk venture-selskap hiver seg  på «Billions-grep»

Du har kanskje sett det i TV-serien Billions? Nå har også Corinthian Venture Partners ansatt egen psykolog.

Siri Lande i CVP tror de vil få et fortrinn inn i investeringer med psykolog Camilla Mustad på laget.
Publisert Sist oppdatert

Vanligvis har ansatte i venture-selskaper tung økonomisk bakgrunn. Hos den nye norske aktøren Corinthian Venture Partners, som spesialiserer seg på go-to-market strategier, har de nå ansatt psykolog Camilla Mustad for å få en ny type kompetanse med på laget. 

– Som bransje har vi lenge vært opptatt av nye innovative tech-løsninger, men kanskje glemt det menneskelige i det. Det handler egentlig bare om å optimalisere performance og organisasjonsutvikling. Det kan være hos oss eller i et porteføljeselskap, sier Siri Lande - partner i CVP. 

Siri Lande er partner i CVP.

I tillegg til tre interns, er det nå fire ansatte i venture-selskapet. Planen er at Mustad skal bidra i flere investeringsfaser. 

– Jeg skal blant annet bidra i «due diligence-prosesser» med tanke på teamdynamikk og organisasjonskultur. Det kan også være snakk om teamledelse etter investeringer. Jeg kan gi individuell veiledning, jobbe inn mot team, bidra til god kommunikasjon, konfliktløsning, og bidra med organisasjonsutvikling. 

Hun har tidligere jobbet som klinisk psykolog, men har lenge vært interessert i venture-miljøet inn mot oppstartsselskaper. I tillegg har Mustad styreerfaring fra familiebedriften Mustad AS. 

– Det handler om å bidra til å skape gode team og å redusere konflikter. Mange gründere er under både press og stress, sier Mustad. 

Selv om psykologer og andre typer profiler ikke er så vanlig i norsk venture, er det mer utbredt i utlandet, ifølge Lande. Hun mener det viktig å tilby bredde i kompetansen ut mot selskapene de investerer i. 

– Vi andre kommer fra entreprenørskap, salg og kommersialisering, ledelse, kapitalmarkedet innen bank og finans. Man kan ha fine teorier på blokka, men det er mennesker som må utføre arbeidet, og står for resultatene. Hvis man ikke har innsikt i seg selv som team, hvordan markedet og konkurrenter fungerer, vil man få problemer, mener Lande. 

Hun peker blant annet på suksessen til det Silicon Valley-baserte selskapet IDEO, kjent for sin kreative tilnærming til produktutvikling gjennom å ansette folk med vidt forskjellige bakgrunner. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Hva sier andre venture-selskaper?

Shifter tok en ringerunde til Corinthians konkurrenter for å høre om de har ansatt, eller vurderer å ansette, en egen psykolog. 

– Vi bruker mye forskjellig kompetanse når vi investerer. Vi har ingen med psykolog-bakgrunn på teamet vårt, men bruker erfaringen vi har fra mange tiår i bransjen. Når det er nødvendig leier vi inn kompetansen vi trenger, sier Erik Hagen - sjef i Viking Venture. 

Erik Hagen er sjef i Viking Ventures.

– Har dere leid inn psykolog før?

– Ja, vi har hatt det i investerings- og utviklingsprosesser. Både for å hjelpe andres ledergrupper, men også for oss i Viking Venture når det kommer til å vurdere andre ledergrupper.

– Vurderer dere å ansette en egen psykolog?

– Nei, vi gjør ikke det. Vi er et ganske kompakt team, men flinke folk har alle mulige bakgrunner, så jeg vil ikke utelukke noe for fremtiden, sier Hagen. 

Sjef i Skagerak Capital, Terje Berg-Utby, sier de heller ikke har egen psykolog, men at han nylig ble tipset om fenomenet. 

– Jeg var i Boston nylig og det generelle rådet toppledere gav til andre med lederansvar var: «skaff deg en psykolog eller coach til å snakke med om problemer».

Terje Berg-Utby er sjef i Skagerak Capital.

Skagerak har ikke brukt psykologer i «due diligence-prosesser», men Berg-Utby sier det har vært brukt i interne konflikter i selskaper de har investert i. Han tror at fenomenet med psykologer i venture er på vei hit, men ikke i samme utbredelse man ser i utlandet. 

– Vi fungerer litt som psykologer selv av og til, når vi sparrer med ledere. Ledere trenger noen de kan tømme seg til og lufte frustrasjoner med. Og da fungerer vi litt som en ventil, sier Skagerak-sjefen.