Vuu-gründer Christian Strømmen

Norsk streaming-startup landet avtale med TV-kjempen bak «Jurassic Park» og «The Office»

Vuu går i strupen på Amazon-tjeneste, og landet nylig en «kritisk» avtale med amerikanske NBCUniversal.

Publisert Sist oppdatert

Mens de utstrakte tiltakene for å få bukt med pandemien har rammet næringslivet verden over hardt, peker pilene kun oppover for ulike tilbydere av tv- og streamingtjenester.

Nå høster den Ålesund-baserte oppstartsbedriften Vuu frukter av denne utviklingen. Selskapet lager en plattform som tilbyr seere utvidet metadata om filmer og TV-serier. I sommer gikk selskapet for første gang live med sin tjeneste i samarbeid med danske Blockbuster, som har rundt 800.000 brukere.

Nå har Vuu landet en ny kommersiell avtale, dog denne gangen med en langt større aktør: den amerikanske TV-giganten NBCUniversal. Selskapet driver noen av verdens største film- og TV-studioer, og står bak suksesser som «Jurassic Park», «The Office» og «House», samt har distribusjonsrettigheter til James Bond-franchisen.

– Vi har nylig signert en avtale med filmstudioet NBCUniversal om å levere alt offisielt ekstramateriale til strømmetjenester, og jobber nå med avtaler med flere av de største internasjonale filmstudioene, bekrefter gründer Christian A. Strømmen.

Ålesund mot Amazon

Tidligere i år skrev Shifter om gründeren, som takket nei til tilbud fra Apple for å flytte hjem til Ålesund og satse på eget selskap.

Innholdet i Vuu-appen er synkronisert med filmen eller serien som spilles, og kan vises som et slags lag på skjermen, i tillegg til å være tilgjengelig før og etter. Selskapet leverer også kuratert kreativt innhold fra Internett, som avisartikler, podkaster og videoer som går i dybden på de enkelte filmene og TV-seriene.

Vuu-gründer Christian Strømmen med live-visning av tjenesten integrert i Blockbuster.

Selv sammenligner gründer Strømmen tjenesten med X-Ray-funksjonen til Amazons strømmetjeneste, Prime Video.

– Vår tjeneste tilfredstiller mer av publikums behov, både i bredde og i dybde. Så vi tar gjerne den krigen, sier Strømmen.

– Vi vet at publikum er sulteforet på tilleggsinformasjon om alt fra skuespillere, musikk, ekstramateriell, produkter og ikke minst opptakssteder, legger han til.

Nye avtaler underveis

Strømmen har tidligere skissert tre mulig inntektsstrømmer for selskapet. Fremover kommer det til å vektlegge vekst gjennom kommersielle avtaler med strømmetjenester og partnerskap på produksjonssiden, forteller han nå.

– Coronapandemien har vært positiv for strømmetjenestene og det påvirker oss på en bra måte. Vi er også komfortable med finansiering av selskapet og har trofaste aksjonærer som er med oss videre fremover, sier Strømmen, uten å utdype mer om den finansielle situasjonen i selskapet.

Vuu skal gi brukere metadata om scenene som til enhver tid utspiller seg på skjermen.

– Blockbuster og NBCUniversal er tungvektere – hvordan slår det ut økonomisk på kort og lang sikt?

– For oss er begge disse kritiske for å øke veksthastigheten vår. Blockbuster gir oss mulighet for å kunne demonstrere integrasjonen og funksjonaliteten til nye partnere, på begge sider av bransjen, og data på brukeropplevelse. NBCUniversal gir oss mer å tilby strømmetjenestene i en pakke, samt det gir oss kredibilitet i bransjen som en seriøs aktør, sier han.

– Hvordan jobber dere med øvrige studioer og nye avtaler?

– Vi har god kontakt med flere av de store, og mange av de mindre. Vi opplever at fremdrift på de større tar tid, og at det er lange prosesser, men håper å ha flere å annonsere i løpet av det kommende månedene.