-
Daglig leder | Ungt Entreprenørskap Norge
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
-
Finance Manager (vikariat) | StartupLab
-
Data Engineer | Klaveness Digital
-
Medeiere* | Boitano AS
edtech
Norsk edtech hentet millioner under radaren: Vokser i over 100 land
AR-startupen Ludenso rapporterer lønnsomhet før skjema og deler målet om å nå like bredt med sin nye AI-løsning.

– Innen 2030? Da hadde det vært jæskli gøy å dekke absolutt hele verden, sier Ludenso-gründer Eirik Wahlstrøm om selskapets nyeste AI-tjeneste og viser til at deres eksisterende løsning i dag brukes i over 100 land.
Selskapet som opprinnelig og fremdeles gjør tekstbøker levende med AR (Augmented Reality), hentet for tre år siden 10 millioner kroner i en finansieringsrunde ledet av Johan H. Andresens familieeide Ferd.

Teamet bak Ludenso gikk ifølge Wahlstrøm ut av emisjonen med et håret mål om å bli verdensledende på å bringe læring til live med 3D og AR. På planen sto videreutvikling av AR-plattformen som lar forlagene gjøre dette selv, og raskt kunne Ludenso rapportere hjem over 30 kunder, deriblant Cambridge University Press, Oxford University Press og Karger Publishers.
– Det var på tide å ta neste steg, og vi bestemte oss for å hente mer, sier Wahlstrøm.
– Tøft marked
Foruten inntekter på 4,7 millioner kroner i 2024 - mot 3,6 millioner kroner i 2023, viser nemlig fjorårets årsrapport betydelig innskutt egenkapital.
Selskapet har etter emisjonen i 2022 hentet ytterligere totalt 9 millioner kroner, forteller Wahlstrøm nå, inkludert et konvertibelt lån fra Super Charger Ventures på 2,5 millioner kroner og 6,3 millioner kroner fra eksisterende aksjonærer, i tillegg mindre beløp fra nye investorer.
– Men markedet var tøft og har vært det siden høsten 2022, sier han og fortsetter:
– Som vi så det, hadde markedet blitt langt mer opptatt av lønnsomhet fremfor «growth at all cost». VC-er flokket seg rundt de aller hotteste casene, og var ekstremt selektive. For å unngå runddans, «timeboxet» vi runden til fire måneder.
Da det ikke ble full klaff med et par gode kandidater, valgte de å gå for lønnsom vekst i stedet, forteller Wahlstrøm.
– Det angrer vi ikke på, og vi ble faktisk lønnsomme i juli, av alle måneder, nesten et halvt år før planen. Nå ser vi ikke for oss å hente penger, sier han.
Ny AI-tjeneste
Selskapet har parallelt og siden 2022 også jobbet med kvalitetssikring av AI i utdanning, men i 2024 smalt det, ifølge Wahlstrøm. Like før jul i fjor lanserte Ludenso følgelig også en pensumbasert AI-tutor (digital lærer styrt av kunstig intelligens) sammen med britiske PG Online, en av forlagskundene deres.
– Dette ble starten på noe større, sier gründeren og legger til:
– AI alene er ikke løsningen på utdanningens utfordringer, men kvalitetssikret innhold er definitivt en del av miksen.
Nå jobber det norske selskapet også med å definere feltet for RAG (Retrieval Augmented Generation) med verifiserbart innhold, sammen med aktører som Springer Nature, Cambridge og Gyldendal, forteller Wahlstrøm.
– En drøm å få kunne gjøre det med slike partnere, sier han.
I stedet for å kopiere inn utdrag fra lærebøker i generiske språkmodeller, noe som ifølge gründeren ofte bryter med IP-rettigheter, gir hallusinasjoner og svar utenfor kontekst, bygger Ludenso nå løsninger direkte på forlagenes eget innhold.
– Det gjør at elever og studenter kan bruke AI på en tryggere, smartere og mer effektiv måte - og vite nøyaktig hvor svarene kommer fra, sier han og legger til:
– Akkurat som 3D- og AR-løsningene i dag brukes i over 100 land, er nå målet at AI-produktene vil få like bred dekning i løpet av 2026.