Sport

Norsk dødsing-startup kan nå ut til 140 millioner husstander 

Med nye tv-kontrakter kan Døds Diving League nå ut til opp mot 140 milllioner husstander. Nå satser de på å lykkes i USA, før det bærer ut i hele verden.  

LUFTIG: Her er en deltaker på vei ned eller bortover under en konkurranse en dødsekonkurranse i regi av Døds Federation i Utah i USA.
Publisert

– Vi når nå 140 millioner husholdninger. Det er første gang en norsk idrett når ut i verden på den måten, sier medgründer og daglig leder Paul Rigault i Døds Federation - som arrangerer Døds Diving League. 

Dødsing er per nå kategorisert som en såkalt c-idrett i tv-verdenen. Det vil si at tv-kanalene ikke betaler for å få vise konkurranser, men konkurransearrangører som Døds Diving League får mulighet til å tjene penger på tv-visningene gjennom sponsing og annonsering. 

Vil lære av Formel 1-sirkuset

Shifter har tidligere fortalt historien om oppstarten av sporten dødsing - da en vennegjeng snek seg inn på Frognerbadet midt på natten og hoppet fra høyder

Idrettsprofiler og finanskjendiser investerte da dødsgründerne hentet penger i juni 2023. 

Oppstartsbedriften Døds Federation basert i Oslo er inspirert av Formel 1-sirkuset og ønsker å skape det samme med dødsing. 

Selskapet har nå signert kontrakter med en rekke tv-selskaper - fra USA, Europa, Asia, Australia, Midt-Østen og Afrika. Det er JMC Media som representerer det norske sportsselskapet.  JMC Media representerer også FIFA+, WWE, Nitro Circus, World Supercross. 

Nye høyder: Døds Federation strekker seg mot nye høyder både bokstavelig og i overført betydning.

Speeddating med byer i USA 

Snart drar de også til sportsmessen Sports ETA i USA, der sportsligaer og potensielle vertskapsbyer møtes. 

– Vi er den første idretten fra Skandinavia som er representert der, forteller Rigault. 

Rigault og kollegene skal ha speeddate med byer som er interessert i å være vertsskap for en av konkurranserundene i dødsingligaen. Så langt har 40 byer forhåndsmeldt sin interesse for en åtte minutters prat.

Konkurranser i USA neste år  

Døds Federation har allerede planlagt tre konkurranser i USA i 2025 og seks konkurranser i 2027. 

Finansieringsmodellen under slike arrangementer er at det er byene som betaler. Rigault sammenligner det med X-Games som ble arrangert i Oslo, der Oslo kommune i 2016 betalte 42 millioner kroner til arrangørene. 

– Nå er vi der at arrangementene våre er selvfinansierte. Det er veldig positivt, sier Rigault. 

To ulike måter å finansiere på 

Selskapet finansierer konkurransene på to ulike måter: 

  • VM og konkurranser i USA heleies av Døds Federation. Det innebærer større risiko, men da sitter selskapet også eventuelt igjen med alt om det går i pluss. 
  • Den andre måten er partnerskapsarrangementer der arrangørerer betaler en lisens til Døds for å arrangere en konkurranse i Døds World Tour. I begge modellene er det Døds Federation som eier rettighetene, men selskapet har flere sponsorplasser og billettinntekter på heleide arrangementer. 

– Denne modellen tillater oss å ha en skalerbar modell i nye markeder uten å ta for stor risiko. Frem til nå har sponsorer vært den største inntektskilden - men fremover vil vertsby-finansiering bli et avgjørende bidrag når vi setter kalenderen for Døds World Tour og VM, sier Rigault. 

Allerede i august i år skal ligaen ha en dødsekonkurranse i USA. 

– VI skal ha det i det mest ikoniske tårnet der som er 27 meter høyt. Vi skal ha konkurransen i skumringen - med pyro og lysshow. Det kommer til å treffe amerikanerne så godt. Lykkes vi i USA, vil vi også lykkes ellers i verden. Målet vårt er at det skal bli en global liga, sier Rigault. 

De har gjort en analyse av dekningen av idretten så langt - og funnet ut at 167.000 millioner mennesker har sett innholdsmarkedsføring fra selskapet. 

Målgruppen er personer fra 18 til 44 år, og 70 prosent av seerne er i den aldersgruppen. TikTok, Snap, Instagram og YouTube er hovedkanalene. 

Rigault forteller at de er spesielt glad for engasjementet blant følgerne. 

Global liga: Målet til daglig leder og medgründer Paul Rigault er at dødsing skal bli en global liga.

Engasjerte følgere

– Hver femte person deler eller kommenterer. Mange blir helt hektet på sporten, forteller han. 

Nå ønsker selskapet å åpne opp for flere investorer. De er på jakt etter strategiske investorer. 

– Vi ønsker investorer innen media eller sport, for å få kontakter inn mot for eksempel store aktører innen sportsarrangementer. Fremover vil vi investere i media og bygge ut organisasjonen - samtidig som vi er veldig opptatt av å få med oss grasrota, sier Rigault. 

– Må eventuelle investorer drive med sporten selv? 

– Neida! Men de må forstå det. 

 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.