Karen Dolva mottok prisen på vegne av No Isolation fra juryformann Per L. Saxegaard, grunnlegger og styreleder i Business for Peace Foundation.

No Isolation årets vinner av Oslo Innovation Award

Kampen mot isolasjon i corona-tiden var en av grunnene til at No Isolation stakk av med årets pris.

Publisert

Fredag formiddag annonserte Oslo Kommune og Innovasjon Norge at oppstartsselskapet No Isolation mottar årets Oslo Innovation Award. Selskapet ble stiftet i nettopp Oslo i 2015, og fyller fem år 1. oktober.

Prisen ble annonsert på siste dag av Oslo Innovation Week, hovedstadens årlige og ukeslange teknologifestival. Daglig leder og med-gründer Karen Dolva mottok prisen på vegne av No Isolation fra juryformann Per L. Saxegaard, grunnlegger og styreleder i Business for Peace Foundation.

– Det har vært et spesielt år, og vi har alle følt konsekvensene av sosial isolasjon på kroppen under pandemien. De vi eksisterer for har det sånn nesten hele tiden – ikke bare under pandemier – og denne prisen er en viktig anerkjennelse av denne følelsen for alle dem også, sier CEO i No Isolation, Karen Dolva.

Hun la til at selskapets mål er at ingen skal trenge å føle seg alene fordi teknologien som er tilgjengelig ikke fungerer for dem.

– Jeg håper at en aldri så liten konsekvens av denne merkelige tiden er at flere føler seg inspirerte til å finne på nye ting som gjør verden litt bedre.

Årets trofe var et maleri av Oslo-kunstneren Sandra Blikås.

Dette er det 13 året Oslo Kommune og Innovasjon Norge sammen deler ut Oslo Innovation Award, som har som formål å fremme byens mest innovative oppstartsselskaper.

Skalerbart selskap

Juryen, ledet av Saxegaard, så spesielt etter en prismottaker som har utmerket seg innenfor årets festivaltema: ‘It’s Time To Build’. Aktuelle selskap ble vurdert basert på deres evne til å løse problemer som både selskapet og samfunnet tjener på.

Det ble særlig vektlagt at selskapet måtte være skalerbart, motivert av faktisk endring, drevet av etisk og sosialt ansvar, i tillegg til å være økonomisk og miljømessig bærekraftig.

No Isolation seilte til slutt opp som vinner på bakgrunn av selskapets mål om å løse den globale ensomhetskrisen gjennom å utvikle varm teknologi: Skreddersydde løsninger som løser problemer for spesifikke grupper heller enn massene.

Den globale pandemien har gjort det klart at ensomhet kan ramme folk i alle aldre, og produktene til No Isolation – AV1, en løsning for barn og unge som ikke kan gå på skolen, og KOMP, en datamaskin med en knapp utviklet spesielt for analoge seniorer – har vist seg å være en uvurderlig kobling til omverden for mange i hele Europa.

Underveis i pandemien har No Isolation med suksess skalert produksjonen sin for å møte en uforutsett etterspørsel, uten å inngå kompromisser på produktkvaliteten eller forpliktelsen til eksisterende kunder.