AI

Nettbutikk skal bruke AI-modeller og vise klær i flere størrelser

Svensk startup skal hjelpe nettbutikker å bedre kjøpsopplevelse og redusere antall returer. 

Nå skal det bli lettere å kjøpe klær fordi modellene viser klærne i ulike størrelser. Foto: Robert Schlesinger / NTB
Publisert Sist oppdatert

Kunder kan nå se hvordan plaggene ser ut på ulike kroppsfasonger.

Nettbutikken Bubbleroom tar i bruk kunstig intelligens for å vise frem klær på modeller i forskjellige størrelser. Målet er å gi kundene en bedre kjøpsopplevelse og redusere antall returer, melder Breakit

Samarbeidet er et pilotprosjekt med den svenske AI-startupen Fashionlab, som ble etablert så sent som i juli i fjor.

– Vi behøver ikke komplettere med flere nye fotograferinger, samtidig som vi kan tilby en forbedret handleopplevelse for våre kunder, sier Bubblerooms markedssjef Sofie Rydberg.

Ifølge Rydberg har testene allerede vist positive resultater, med en tydelig økning i antall produkter som legges i handlekurven.

Fashionlab tilbyr motebilder «uten modeller, studioer eller fotografer», og er grunnlagt av Camilla Westerlind, Valentyn Shumakher og Lisa Marie Bagge.

– Vi er glade for å samarbeide med Bubbleroom og vise hvordan AI kan bidra til en mer inkluderende og bærekraftig mote-e-handel, sier Westerlind.

Bubbleroom har foreløpig ingen planer om å helt erstatte sine fysiske modeller med AI-modeller. Den nåværende strategien er å kombinere «de to verdenene», opplyser markedssjefen.

Nettbutikken omsatte for nesten 440 millioner svenske kroner i 2024, en økning på 0,4 prosent fra året før.

Saken er skrevet med kunstig intelligens og kvalitetssikret av Shifters redaksjon.