Personvern

Nettapoteker deler persondata med Facebook: «Betydelig juridisk risiko»

Datatilsynet advarer norske aktører etter avsløring om at en rekke europeiske nettapoteker deler sensitiv persondata med Facebook. Farmasiet varsler gjennomgang.

Illustrasjonsfoto.
Publisert

En rekke nettapoteker i Europa lar Facebook samle inn detaljerte opplysninger om kundene sine og hva de kjøper, via sporingsverktøyet Meta Pixel.

Det viser en gjennomgang Sveriges Radio har gjort.

Over 100 av nettapotekene som ble undersøkt delte kundenes epostadresser eller telefonnummer sammen med opplysninger om hva slags varer de hadde lagt i handlekurven.

– Sannsynligvis er det mange norske nettsteder som bruker sporingspiksler eller andre sporingsteknologier uten å være oppmerksomme på hva slags informasjon sporingsteknologiene avdekker eller hvem informasjonen deles med, skriver sjef for internasjonal seksjon i Datatilsynet, Tobias Judin, i en epost til Shifter.

Tobias Judin leder internasjonal seksjon i Datatilsynet.

Han understreker at alle nettsteder må ha et bevisst forhold til personvernregelverket når de implementerer analyse- og markedsføringsløsninger.

– Men det er det nok en del som dessverre ikke har. For brukerne av nettstedet er dette potensielt en stor personvernrisiko, mens for nettstedene utgjør det en betydelig juridisk risiko og omdømmerisiko, skriver han.

Famasiet vil se nærmere på problemstillingen

Ifølge Sveriges Radio ble det samlet inn og delt data om alt fra impotens, graviditetstester og tarmtrøbbel - uten at kundene var klar over det.

Et av selskapene som har slått seg opp som rent nettapotek her til lands, er Farmasiet. Selskapet har blant andre Verdane på eiersiden.

Markedssjef (CMO) Hanne Kjærnes bekrefter at selskapet benytter Meta Pixel, som så mange andre, men understreker at kundene deres godkjenner hvilken data som kan deles gjennom såkalt «cookie consent».

Markedssjef Hanne Kjærnes i Farmasiet.

Informasjon om brukernes reseptkjøp vil derimot aldri deles med tredjeparter og ligger helt adskilt fra denne informasjonen, fastslår hun.

– Vi kommer til å se nærmere på problemstillingen med Meta Pixel for å løse dette, da det ikke bare er nettapotek dette gjelder – men også mange andre aktører på nett, der du kan få kjøpt mange av de samme varene.

– I og med at denne praksisen er en utbredt bransjestandard tror vi det er viktig at man også vurderer hvordan dette må løses for et bredere sett av aktører, sier hun.

Bekymret

Datatilsynet har ikke underøskt om noen norske nettapoteker bruker sporingspiksler, og har ingen pågående sak om dette nå.

– Men vi utelukker ingenting for fremtiden, sier han, og forteller videre at tilsynet er «veldig oppmerksom» på farene ved sporingspiksler.

– Vi er generelt bekymret over uansvarlig bruk dem, sier Judin.

Han forteller at sporingspiksler kan brukes til å kartlegge brukernes bevegelser på et nettsted i detalj, for eksempel hvilke artikler de leser og hvilke produkter de legger i handlekurven.

Det gjelder ikke bare kjempene Meta og Google. Ifølge Consumer Reports bruker også den populære appen Tiktok såkalte pixler for å spore folk på nett, selv om man ikke er registrert bruker av appen.

– På noen nettsider - slik som nettapoteker - kan dette avsløre sensitiv informasjon, slik som helseopplysninger. Det er i utgangspunktet ikke lov å dele slike opplysninger eller bruke dem til markedsføring uten samtykke, understreker han.

– Bør fjernes

Saken som nå rulles opp av Sveriges Radio, bør få norske nettapoteker og andre sensitive nettsteder til å gjennomgå sidene sine for å se om de bruker sporingspiksler eller andre sporingsteknologier, mener Judin.

– Med mindre nettstedene har gjort gode vurderinger, har oversikt over dataflyt og er trygge på at bruken av verktøyene er i tråd med personvernreglene, bør verktøyene rett og slett fjernes, skriver han.

Meta avslo et intervju overfor Sveriges Radio, men skrev til kanalen at deres retningslinjer sier at selskaper ikke skal sende dem informasjon om folks helse gjennom pixelen.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!