ELBILLADERE

NAFs ladeekspert ikke overrasket over at Easee-laderne ble stoppet

Jan Tore Gjøby mener eneste løsningen er at Easee forbedrer sine elbilladere og mener at norske myndigheter har sovet i timen.

Jan Tore Gjøby er rådgiver for lade- og batteriteknologi i NAF. Han er ikke overrasket over at Easee er blitt stoppet i Sverige.
Publisert

Onsdag fikk ladeboksprodusenten Easee sjokkmeldingen fra det svenske Elsäkerhetsverket. Selskapets ladebokser har fått omsetningsforbud i Sverige og i tillegg har man fått krav om å utbedre manglene i de rundt 100.000 ladeboksene som allerede er installert hos svenske kunder.

Den svenske myndigheten forklarer beslutningen med at verken jordfeilbryterløsning eller DC-beskyttelse i Easees ladeboks oppfyller kravene etter de standarder som boksen er deklarert etter.

Easee på sin side hevder at deres elektroniske løsninger er mer avansert enn de elektromekaniske løsninger som standardene legger opp til, og at intensjonen om sikkerhet i disse er oppfylt.

Mangel på kravoppfyllelse

– At Easees løsning er elektronisk i stedet for elektromekanisk spiller ingen rolle. Selskapet må kunne vise på hvilken måte deres løsning er like sikker som kravene i standarden, sier Joel Lee Antman inspektør i Elsäkerhetsverket til Shifter.

– Og det gjør de ikke?

– Nei, Den enkleste måten å se det på, er at bryteravstanden i ladeboksen ikke er stor nok. I tillegg er det slik at standardene de henviser til, foreskriver at reléene må være mekanisk sammenkoblede og det skriver de selv at de ikke har, sier Antman og fortsetter:

– De har i stedet en elektrisk sammenkobling som de mener oppfyller samme krav. Men hvordan de mener at den gjør det, har de ikke klart å vise.

Til motangrep

Jonas Helmikstøl har et litt annet syn og går til et rasende angrep på den svenske myndigheten i Shifter onsdag morgen:

– I den siste konklusjonen de har kommet med nå, har de egentlig ikke tatt hensyn til noen av de tingene vi har adressert. Det viser at de egentlig bare er interessert i å dekke sin egen rygg og sikre seg selv og stå på det de allerede har sagt. Det er dumt, sier Helmikstøl.

Det avviser Antman:

– Vi gransker produkter og vårt oppdrag er å sikre at vi har forstyrrelsesfri el og el-produkter. Vi er ikke ute etter å krangle med Easee. Vi er her for å se til at Easee forstår regelverket og kan lage et produkt som oppfyller kravene til det regelverk som finnes.

Sammenligner med lysbryter

Jan Tore Gjøby er rådgiver for lade- og batteriteknologi i NAF. Har har lang erfaring fra elbilbransjen og med ladeinfrastruktur. Han har også testet ladebokser på det norske markedet for NAFs regning.

Han er ikke overrasket over beskjeden fra svenske myndigheter og er i bunn og grunn og grunn enig i at Easees valg av en elektronisk jordfeilsbryterløsning er et problem i henhold til de krav som standarden legger opp til.

- Det handler om robusthet. Det er litt som å sammenligne det å trykke på en lysbryter med å vippe på en sikring i sikringsskapet. Det er noe vi også hører og kjenner når vi betjener en sikring kontra en lysbryter. Vi har helt andre krav til sikringene, som blant annet skal være inne i en slik ladestasjon, sier han

– Har Zaptec og Easee valgt ulike måter å løse den utfordringen på?

– Det har de. Zaptec Go, som vi har testet, har et spesielt relé, som oppfyller alle kravene i standardene.

I tillegg forklarer Gjøby at selskapene har løst tilnærmingen med standardvern for AC-feil på ulik måte. Zaptec sier at et slikt må finnes i sikringskapet, ikke i ladeboksen. mens Easee sier de har det i ladeboksen og det dermed ikke er nødvendig i sikringsskapet.

– Det er det Elsäkerhetsverket sier ikke stemmer, sier Gjøby

– Easee mener jo at deres løsning lever opp til intensjonen i standarden. Er det slik at standarden mangler noen svar på hvordan en elektronisk løsning kan brukes?

– Det finnes andre standarder enn de Easee har pekt på, som sier noe om dette. Det viktige her er uansett at utløsermekanismen er kraftig nok og der har Easee hatt en utfordring siden starten, sier Gjøby.

Ikke ukjent for norske myndigheter

– Om dette er et grunnleggende problem, hvorfor har ikke norske myndigheter sett nærmere på saken?

– Det er et interessant spørsmål. Norske myndigheter har vært kjent med at det kan ha vært svakheter med ladebokser i flere år, uten å ha gjort noe, hevder Gjøby.

Allerede for et år siden skrev Gjøby og Jan Cato Hovde, daglig leder i Rejlers Elsikkerhet og medlem i NK 69 (Norsk Elektroteknisk Komité for Elbil) et innlegg i Dagens Næringsliv der de hevdet at mange norske ladeanlegg har har feil og at « Utviklingen går så fort at myndighetene ikke henger med i svingene. De har ansvar for elsikkerheten – men har valgt å lukke øynene».

Easee har allerede bestemt at avgjørelsen skal ankes, og argumenterer blant med at selskapet har over 600.000 ladebokser installert i Sverige og Norge uten at det er blitt rapportert noen problemer i stil med de Elsäkerhetsverket frykter kan skje.

Hvis anken ikke vinner frem, vil det bli omsetningsforbud og utbedringskrav også i Norge. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har allerede kommunisert at «utgangspunktet er at et omsetningsforbud i et EØS-land som hovedregel medfører det samme i alle EØS-land».

– Finnes det noen enkel måte for Easee å kunne løse kravene om å utbedre installerte ladebokser?

– Hvis man bare går på akkurat jordfeilvernet, er det mulig å sende ut en installatør som setter inn en type B jordfeilvern i sikringsskapet. Det er den enkle måten å løse det på. Men bare det blir jo fort 4000-5000 kroner per boks, sier Gjøby.

– Kan Easee gjøre noe inne i ladeboksen uten som ikke medfører store inngrep?

– Nei, da man må redesigne innmaten. Det er utløsermekanismen som må byttes ut, og det er jo en grunnleggende del av ladeboksen, sier Gjøby.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!