sosiale medier
Nå er seriegründerens norske Facebook- og X-alternativ lansert
– Hudd er en motvekt til negativiteten i sosiale medier, sier gründer Eigil Arff Tarjem.

Gründeren bak fintechen Defero har nå lansert Hudd, som skal utfordre etablerte plattformer som Facebook og X, med et nytt verdiforslag, designet for trygghet, lokalt engasjement og positiv samhandling.
Bakgrunnen skal være at gründeren hadde sett seg lei av effekten sosiale medier har på han selv, vennene og ikke minst barna.

– Vi lever i en tid der informasjon flyter fritt, men det betyr ikke nødvendigvis at sannheten eller positiviteten når frem, sier Arff Tarjem i en pressemelding . – Sosiale medier, som i utgangspunktet skulle bringe oss nærmere hverandre, har utviklet seg til å bli arenaer for drittslenging, manipulering og endeløs scrolling som skaper avhengighet.
Tarjem hentet før sommeren kapital til satsingen. I den forbindelse gjorde han det klart at han ikke ville bygge i «stealth mode»:
– Om jeg hadde vært redd for at noen lagde noe som kunne konkurrere med Hudd, hadde jeg nok gått stillere i gangene. Men med tanke på at markedet vårt er privatpersoner, opplever jeg at det gir en god «risk/reward»-balanse å snakke om Hudd versus å holde helt tett frem til lansering, sa han til Shifter i høst.