NYTT OM NAVN

– Nå er jeg drittlei konsulentverdenen

I en alder av 25 etablerte han B2B-markedsføringsbyrået Compedge. Noen tabber og kriser senere, har Adrian Søbyskogen solgt alt han eier for å bli med i en proptech-startup.

Adrian Søbyskogen
Publisert Sist oppdatert

Han kaster inn håndkleet fordi det ble for tøft med mange kriser som slo inn samtidig.

– I starten av 2022 måtte vi permittere ansatte, og så kom Ukraina-krigen. Vi hadde flere kunder som hadde store team der nede. På toppen kom strømkrisen. Ved inngangen til 2023, måtte to store kunder si opp kontrakten sin, så da bestemte jeg meg, sier han.

Søbyskogen forteller at i stedet for å prøve å dra det videre med dårlig stemning, var det like greit å dra ut pluggen og avslutte med stil overfor kreditorer og andre.

– Det er brutalt men ikke dramatisk, sier han.

– Hva lærte du av selskapsreisen til CompEdge?

– For meg har det vært rørende, i en alder av 25, å få bygge et byrå med så mange flinke folk. Det ville jeg aldri vært foruten. Det var både veldig gøy og helt jævlig.

– Hva var jævlig?

– Rekruttering. Jeg har hele tiden tenkt at jeg kunne finne talenter blant folk som ikke hadde gjort jobben før, men her var jeg altfor naiv. Dette er hundre prosent mitt ansvar, men vi har rekruttert mye feil, sier han.

Søbyskogen beskriver det som «helt forferdelig».

– I hvert fall for butikker som oss, konsulentbransjen, hvor folka er produktet. Du kan ikke prøve å feile foran en kunde som forventer en viss kvalitet. Det gjør jeg aldri igjen. Jeg kommer garantert til å rekruttere feil igjen, men ikke med den naiviteten. Ansett folk som har gjort jobben før, er hans klare råd.

Spøk ble alvor

Gründeren, som hadde en toppomsetning på 18 millioner kroner i løpet av perioden, forteller også om flere tabber.

– Et annet råd: Ikke lei for dyre lokaler. Det første året hadde vi signet opp på et skikkelig dyrt lokale, og jeg spøkte med at hvis vi gikk konk, skulle vi i hvert fall gjøre det med et skikkelig kult kontor. Det viste seg å bli en sannhet, ha ha, sier Søbyskogen.

Han forteller at leieutgiftene var på 2,3 millioner i året.

– Det kunne kanskje forsvares da vi var 18 personer, men ikke når vi var 10, sier han, og legger til.

– Men vi klarte å jo å bygge mye blest og oppmerksomhet. Vi hadde kule kunder, var et skikkelig godt team, sier han.

Kun én idé unna å miste alt

Han går også ut av CompEdge med en erkjennelse.

Reklameverdenen er utrolig brutal. Du er alltid kun én dårlig idé unna å miste alt. Det er en kjip læring og erkjennelse. Utrolig kjip læring og annerkjennelse.

Han forteller at det eksisterer mange inngrodde sannheter blant dem som kjøper b2b-markedsføring.

– Byråtilnærmingen er utrolig treg fra kundesiden. Samtidig er det vanskelig for dem å finne gode byråer. Det er jo ganske enkelt å starte opp. Nå skal jeg selv bli kunde og kjøpe byråtjenester, sier han.

– Hvordan plukker du et byrå som startup?

– Du må plukke noen som har erfaring med startups. Du kan ikke komme med blå skjorte og “Philip Kotler”-teori (markedsføringslæreboka som har dominert faget de siste 50 årene). Du må velge noen som synes det er gøy å jobbe med deg og startup-kjøret, og kan jobbe med mindre budsjetter, poengterer han.

Han ville også sett etter byråer som kan skape stor blest i kategorien man er i, sammenlignet med de store aktørene.

– Jeg er opptatt av at byråene må ha erfaring. Det er som å ta imot råd fra en investor som ikke har vært gründer og jobbet i en startup tidligere, sier han.

Håvard Vasshaug og Adrian Søbyskogen.

Blir med i en proptech-startup

Som tidligere byrå for konsulentselskapet Reope, ble Søbyskogen kjent med sjefen Håvard Vasshaug. Han hadde identifisert at det er mange manuelle arbeidsprosesser mellom arkitekt, entreprenør og ingeniør i store byggeprosjekter.

Først jobbet han som konsulent og hjalp til i de manuelle prosessene i store byggeprosjekter som Regjeringskvartalet. Men så fant han ut at han måtte bygge en løsning som automatiserte disse i stedet.

Produktet heter Anker, og fungerer som en bro mellom kravspekken til byggherre og 3D-modellene arkitektene og ingeniørene.

Den kvalitetessikrer at det er riktig metadata knyttet til arkitektens tegning når entreprenør skal sette opp bygget.

– F.eks.. kan denne døren bygges? Hvilken lydisolering har disse vinduene?

Dette er metadata som er tungvint å få inn i tegningene. Anker identifiserer denne metadataen, gir info om hvor mye som er feil, slik at det enkelt kan rettes opp. Det verste som kan skje, er at arkitekter sender over tegninger med feil til entreprenøren, som begynner å bygge, og så kommer byggherre i ettertid og påpeker at det er feil, sier han.

Søbyskogen går inn som medgründer og daglig leder av selskapet.

– Jeg selger alt jeg eier og har for å bli med på denne reisen, sier han, og peker på en rapport fra McKinsey som sier at 98 prosent av store byggeprosjekter går over tiden på grunn av mangel på gode data.

– Mulighetsrommet internasjonalt er enormt. I UK er det for eksempel obligatorisk i alle offentlige prosjekter med et visst nivå av datakvalitet, sier han.

Den første versjonen av programvaren ble lansert i fjor høst, og de har nå Sykehusbygg og Statsbygg som noen av de første kundene. Også Backe-gruppen er kunde, og de landet nettopp avtale med de svenske BIM-konsulentene; Byggstyrning, forteller han.

– Vi har syv kunder, deriblant to arkitektselskaper. Nå er vi klare for kommersialisering og skal hente penger.

Bruker samme strategi som Documaster

– Hvordan skaffer dere kunder i dag?

– De kommer inn digitalt og signerer seg opp, så tar vi et møte. Deretter kan de prøve systemet i 30 dager, etter det går de over til lisens, sier han.

Søbyskogen har tidligere vært med på å bygge Documaster, og har tatt med seg noen triks derfra.

– Vi bruker samme strategi. Vi ansetter ikke selgere, men “customer success”-folk, tidligere ingeniører som kjenner disse prosessene og som kan snakke teknisk.

Han forteller at tekniske folk snakker sammen på tvers av selskaper.

– Og slik spres budskapet i tillegg til at de får bedre hjelp og føler seg ivaretatt, sier han.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!