-
Medeiere* | Boitano AS
-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
-
Ingeniører innen kontroll, elektronikk og datasyn | Munin
-
Senior Developer | Klaveness Digital
-
Integration Engineer | MIMIRO
-
AI Engineer | Noteless
-
Customer Success & Content Coordinator | Wrepit
-
Senior Software Engineer | Wrepit
cvc
Mitsubishi lanserer nytt ventureselskap
Det janpanske konglomeratet satser 700 millioner dollar på startups.

Det japanske industrikonglomeratet Mitsubishi Corporation gir gass i startup-verdenen med etableringen av MC Global Innovation Inc. (MCGI).
Dette blir selskapets første konsernbrede corporate venture capital-satsing (såkalt CVC).
MCGI skal fremskynde samarbeid med teknologiselskaper og jakte forretningsmuligheter også utenfor Mitsubishi-konsernets tradisjonelle kjerneområder.
Mitsubishi er allerede blant investorene i flere norske selskaper, blant annet elektrolyseselskapene Hystar og børsnoterte Hydrogenpro som begge posisjonerer seg for økt bruk av utslippsfritt hydrogen i energimiksen.
Det nye ventureselskapet vil foreta fleksible investeringer på tvers av et bredt spekter av sektorer, med et spesielt fokus på områder med stort fremtidig markedspotensial og høy vekst, hvor Mistubishi kan tilføre særlig verdi.
Teknologisk innsikt og nettverk fra industri-akademia-partnerskap skal utnyttes i jakten på de rette selskapene.
Mitsubishi opplyser at konsernets totale startup-investeringer, inkludert eksisterende forpliktelser, vil utgjøre rundt 100 milliarder japanske yen, tilsvarende cirka 700 millioner amerikanske dollar (omtrent 7,3 milliarder norske kroner med dagens kurs).
Porteføljeselskaper loves skreddersydd støtte som inkluderer tilgang til MCs brede bransjeekspertise, innsikt, kundenettverk og globale rekkevidde. Målet er å bistå med kommersialisering, industriell anvendelse og internasjonal ekspansjon.
Satsingen kommer som et svar på økende usikkerhet drevet av rask teknologisk utvikling, inkludert kunstig intelligens. Gjennom MCGI sikter Mitsubishi på å kultivere nye vekstområder og transformere sin forretningsportefølje.