-
CFO | Biosort
-
Data Engineer | Höegh EVI
-
Apputvikler | Frend
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence
Droner
Milliardærer satser på bensindroner etter å ha investert 200 millioner
Griff Aviation tror 175 år gammel oppfinnelse skal gi suksess.
Milliardærene Roger Halsebakk og Jakob Hatteland har investert rundt 200 millioner kroner i droneselskapet Griff Aviation uten å oppnå kommersiell suksess, ifølge Finansavisen.
Nå setter de sin lit til en gammel oppfinnelse - bensinmotoren.
– Rene elektriske droner har ikke nok kapasitet, sier Tore Tønseth, styreleder i Griff Aviation og investeringsdirektør i Ronja Capital, til Finansavisen.
Selskapet fra Sykkylven har utviklet droner som kan løfte tunge laster. Men kravene har økt kraftig etter krigen i Ukraina.
– Kreves mye mer rekkevidde
– I 2021 og 2022 var det tilstrekkelig å løfte 30 til 50 kilo over 30 minutter. Nå kreves det mye mer rekkevidde, forklarer Tønseth til avisen.
Løsningen ble å utstyre dronene med forbrenningsmotor som genererer strøm. Bensin har langt større energitetthet enn batterier.
– Takket være dette skiftet har vi mål om å løfte 60 kilo i to timer, sier han.
Etterspørselen er enorm, både fra militære og sivile kunder. Droner brukes blant annet til service på vindmøller.
– Vi kunne ha solgt alt vi hadde produsert av droner, og mer til, sier Tønseth.
Selskapet står ved et strategisk skille og kan bli starten på en «multimilliard-suksess», mener han.
Halsebakk er god for rundt to milliarder kroner, mens Hatteland er investor og teknologigründer i AutoStore.