Droner

Milliardærer satser på bensindroner etter å ha investert 200 millioner 

Griff Aviation tror 175 år gammel oppfinnelse skal gi suksess.

Thomas Klungsøyr er CEO i Griff Aviation.
Publisert Sist oppdatert

Milliardærene Roger Halsebakk og Jakob Hatteland har investert rundt 200 millioner kroner i droneselskapet Griff Aviation uten å oppnå kommersiell suksess, ifølge Finansavisen. 

Nå setter de sin lit til en gammel oppfinnelse -  bensinmotoren.

– Rene elektriske droner har ikke nok kapasitet, sier Tore Tønseth, styreleder i Griff Aviation og investeringsdirektør i Ronja Capital, til Finansavisen.

Selskapet fra Sykkylven har utviklet droner som kan løfte tunge laster. Men kravene har økt kraftig etter krigen i Ukraina.

– Kreves mye mer rekkevidde

– I 2021 og 2022 var det tilstrekkelig å løfte 30 til 50 kilo over 30 minutter. Nå kreves det mye mer rekkevidde, forklarer Tønseth til avisen. 

Løsningen ble å utstyre dronene med forbrenningsmotor som genererer strøm. Bensin har langt større energitetthet enn batterier.

– Takket være dette skiftet har vi mål om å løfte 60 kilo i to timer, sier han.

Etterspørselen er enorm, både fra militære og sivile kunder. Droner brukes blant annet til service på vindmøller.

– Vi kunne ha solgt alt vi hadde produsert av droner, og mer til, sier Tønseth.

Selskapet står ved et strategisk skille og kan bli starten på en «multimilliard-suksess», mener han.

Halsebakk er god for rundt to milliarder kroner, mens Hatteland er investor og teknologigründer i AutoStore.