Utleie

Mens sjefen selv tok initiativet til en europeisk «Finn-utfordrer», jobbet Schibsted i kulissene

– Vi har vokst saktere enn vi trodde vi skulle tilbake i 2016, sier Hygglo-sjef Ola Degerfors.

Ola Degerfors i Hygglo.
Publisert Sist oppdatert

Hygglo er en svensk plattform for utleie av alle slags ting, enten det er kajaker, fancy fotografiapparatet eller DJ-utstyr. På listen over mest utleide ting i 2021 finner vi noe mer trauste ting som tilhenger, takboks og borrhammer.

Schibsted eier 34 prosent av selskapet og er den største eieren utenom gründerne.

I Norge er det det heleide Schibsted-selskapet Finn.no som har den dominerende posisjonen for brukte ting og utlån. Selv om Finns viktigste inntekter stammer fra bolig- og jobb-annonser, er Torget i vekst.

Tidligere i år kunne kommunikasjonsrådgiver Adéle Cappelen Blystad melde at antall annonser på markedsplassen for brukte gjenstander slo rekorder i 2020 og 2021, også for trafikk.

Nylig startet også Pinsj opp med utleie av friluftsutstyr.

Men med kjøpet av britiske Fat Llama blir Hygglo, gjennom en sammenslåing, den største aktøren for peer-to-peer utleie i Europa.

Hvordan fikk et selskap med 6,8 millioner i omsetning i land en så stor transaksjon?

Det høres stort ut, men i fjor omsette Hygglo for bare 6,8 millioner svenske kroner. Så hvordan er det mulig for et såpass beskjedent selskap å gjennomføre en såpass stor transaksjon?

Hygglo ønsker ikke å gi noen detaljer rundt avtalen, men Shifter forstår det handler om en sammenslåing hvor eierne i Fat Llama vil få aksjer i det nye selskapet.

Ola Degerfors sier til Shifter at selv om ledelsen selv tok den initielle kontakten med Fat Llama, har Schibsted som stor eier så absolutt vært delaktig i prosessen.

Nå skal selskapet hente penger til videre vekst - uavhengig av transaksjonen - på et ikke fastsatt fremtidig tidspunkt.

– Ambisjonen er å ta seg til stadig flere markeder, og til det må vi hente penger, sier han.

Sammenslåingen handler om deling av teknologi

Fat Llama blir verdsatt til 41 millioner dollar i forbindelse med transaksjonen. I sin forrige emisjon ble Hygglo priset til rundt 200 millioner kroner. Hva verdien på det sammenslåtte selskapet blir, vil ikke Degerfors si noe om:

– Vi har ikke testet verdsettelsen vår på det eksterne markedet siden forrige emisjon, så det jeg vil ikke mene noe om. Men jeg kan si at sammenslåingen ikke først og fremst handler om økonomiske synergier, men snarere deling av teknologi og «know-how».

Mens Hygglo har satset på bredt sortiment, har Fat Llama utviklet en velfungerende løsning for verifisering.

Vokste saktere enn ventet

Han medgir at markedet for utlån av dingser har vokst saktere enn de fleste så for seg for seks-syv år siden da selskaper som norske Leieting, Hygglo selv og Fat Llama ble grunnlagt.

– Det har tatt lengre tid å bygge dette enn vi trodde i 2016, men vi tror fortsatt på at det vi gjør har stort potensial, sier han.

– Utenom Finn.no finnes det ikke egentlig noen skikkelige løsninger for utleie mellom privatpersoner i de europeiske markedene.

Vil konsentrere seg om Europa

Fat Llama har aktivitet i USA, men ifølge Degerfors er det mindre aktuelt å satse der.

– USA og Canada vil ikke bli prioritert. Det er Europa som er målet.

Han ser for seg at den viktigste operasjonelle strategien for å nå det målet blir å få alle til å jobbe sammen som ett team og dele kunnskap seg imellom.

– Nå blir vi spredt i mange markeder. Det skal vi bruke til å samle de beste sidene av tjenesten slik at det kan tilbys aller brukerne, og så bygge videre på det som begynner å ligne noe positivt.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*