EDTECH

Mattespillet plusser på 20 millioner kroner for å nå positive tall

Med Lerum-arving og oppdrettsmilliardær på eiersiden, har Numetry regnet seg frem til at bunnlinjen i hjemmemarkedet skal være positiv i løpet av neste år. Så starter jakten på de store markedene - og pengene.

Eduplaytion-gründer Kristoffer H. Engebø satser blant annet i Brasil.
Publisert Sist oppdatert

For halvannet år siden rapporterte oppstartsselskapet Eduplaytion at mattespillet Numetry virkelig tok av. 80.000 skoleelever hadde brukt spillet, som hevder å tilby markedets beste balanse mellom læring og moro.

En rekke investorer lot seg overbevise, og ga selskapet en prislapp på 125 millioner kroner i en kapitalutvidelse på 30 millioner kroner. Planen var å bygge en solid forretning i Norge, før utlandet sto for tur.

Nå har selskapet fylt på med ytterligere 20 millioner kroner.

– Dette var svært krevende i disse ulvetider, men både eksisterende og nye eiere hadde troa på oss, sier gründer og daglig leder Kristoffer H. Engebø.

Syv måneder forsinket

Emisjonen i 2021 skulle i utgangspunktet ta selskapet gjennom kommersialiseringsfasen og gjøre det lønnsomt i hjemmemarkedet Norge, før ekspansjon til både Sverige og USA sto på tapetet.

– Sånn verden så ut for oss da, var dette noe vi trodde var oppnåelig, sier Engebø.

Gründeren støtte derimot fort på trøbbel. B2B-segmentet, som de først gikk løs på, var i stor grad kommuner.

– Vi visste at vi hadde en stor jobb med GDPR og IT-sikkerhet foran oss, men vi underestimerte hvor stor jobb dette faktisk var. Resultatet ble at vi brukte seks-syv måneder lenger enn det vi hadde planlagt. Det ble derimot en god lærdom, for nå ser vi gevinsten av alt det møysommelige arbeidet vi la bak oss. I skrivende stund har 150 av Norges 356 kommuner inngått en avtale med oss.

I tillegg hadde selskapet ifølge gründeren lagt for mye vekt på produktet og å teste dette, og for lite på selve brukeropplevelsen.

– Vi hadde tunnelsyn på innhold og produkt, i stedet for å lande «core loopen» og sikre en god brukeropplevelse i spillet, sier han, med henvisning til det som enkelt forklart er de repeterende handlingene som danner fundamentet for spillopplevelsen.

– Vi var for het på grøten.

Dermed ble salget forsinket, og det forplantete seg videre. Forbrukerutgaven, som etter planen skal stå for 85 prosent av omsetningen på sikt, måtte utsettes.

– Det er en del av læringen. Samtidig, selv om vi så at vi kom litt i bakleksa, så lanserte vi B2B-versjon ved skolestart i august 2022 og vi fikk bra med bruk og de første kontraktene ble landet. Brukerne likte det. Vi var på rett sti.

Investorjakt i fjæra

Men månedene gikk altså, og det ble tydelig at en ny kapitalinnhenting måtte til for å gjennomføre planene selskapet hadde satt seg.

Kapitalmarkedet var imidlertid et helt annet enn årene før.

– Vi har tidligere ikke hatt de helt store utfordringene med å hente kapital. Det har vært vesentlige overtegninger. Nå hentet vi 20 millioner, og det var beintøft.

Både eksisterende og nye investorer deltok i runden, og delte summen omtrent på midten.

Fra før var blant andre Fagbokforlaget, tidligere Opera-styreleder Christian Thommesen, investeringsselskapet Melesio, Adolfsen-brødrene og Peak Venture på eiersiden. Det er også Askeladden-duoen Lasse Smedsvig og Harald Aalvik, samt «superlærer» Håvard Tjora. Sistnevnte er også sentral i driften.

I den nye runden kom blant annet Lerum-arvingen og daglig leder i samme selskap, Trine Lerum Hjellhaug, inn på eiersiden, sammen med gründer og konsernsjef Alex Vassbotten i Steinsvik-gruppen, som har blitt milliardær på fiskeoppdrett.

– Vi har trålet hver en fjære på Vestlandet, forteller Engebø om investorjakten.

– Vi hadde ikke hatt kontakt med noen av de nye investorene tidligere. Vi tok enkelt og greit kontakt, fikk avtalt et fysisk møte, og de bestemte seg for å tegne etter det. De hadde troen på oss og vårt arbeid. Men, det var likevel tre ganger så vanskelig å hente penger nå enn tidligere. Markedet var helt annerledes.

– Så det er en nedrunde, sier han om prisingen, uten å ville si noe mer konkret om det.

Prater med VC-er

– Hvorfor akkurat disse investorene?

– Det er kapitalsterke personer som er godt bevandret i næringslivet. Det er kompetent kapital. Men det er ikke til å stikke under en stol at i neste runde, etter at vi har bevist lønnsomheten i Norge, er det de store internasjonale edtech-VC-ene vi må tiltrekke oss.

Han forteller at flere dialoger allerede er i gang.

– Men de har mandat som gjør at de må vente til vi har litt mer «traction» i B2C-segmentet før det blir aktuelt.

Målet for 2023

Planen fra 2021 ligger bortimot fast. De friske midlene skal først og fremst brukes på å gjøre selskapet lønnsomt i Norge. Den første kommersielle versjonen av Numetry ble lansert i august 2022, og en ny lanseres til skolestart i år. Da vil også en forbrukerrettet utgave bli lansert.

Siden i fjor sommer har Numetry inngått databehandleravtaler med 150 norske kommuner, deriblant Oslo, Trondheim, Stavanger og Kristiansand, og har en målsetning om å få alle 356 på lista innen året er omme. Slike avtaler sørger for at lærere kan ta i bruk verktøyet, før en så kan velge å kjøpe fullversjonen.

– 45 prosent av gratis-brukerne som piloterer fullversjonen, konverterer, hevder gründer Engebø.

Hvordan fjoråret gikk, målt i kroner og øre, vil han imidlertid ikke gå mer inn på nå.

– Vi startet kommersialiseringen i B2B-markedet i fjor høst, så det er ikke mye å snakke om. Men vi ligger godt an til å nå salgsmålene for 2023, sier han.

Det målet er å nå tre millioner kroner totalt fra både B2B og B2C.

– Og vi legger opp til fin vekst i 2024 og 2025.

Brasil og Portugal

Norge er foreløpig hovedmarkedet, men Engebø har tidligere signalisert en tydelig plan om å ekspandere. Både Sverige og USA har vært nevnt.

Nå er imidlertid selskapet i gang med testing i et helt annet marked - Brasil. Samtaler om en mulig stor pilotering i Sao Paulo fra januar 2024 er i gang.

Den muligheten har presentert seg fordi Eduplaytion nå har 26 av sine 38 ansatte i nettopp Brasil - primært tekniske ressurser.

– Hvordan skjedde det?

– Vi begynte så smått med utleide ressurser fra et byrå, men bestemte oss for at vi ville ha alt «in-house». I Brasil er det tidssonenemessig fordelaktig, det er enkelt å få tak i folk, de er sultne, og så er det selvsagt en økonomisk faktor i det. Vi ville ha egne folk, som kun forholder seg til oss. Utleide konsulenter via byråer får sjelden nok eierskap til prosjektet.

Selv om dette i overveiende grad har vært en positiv erfaring, ifølge Engebø, bød også dette på noen utfordringer og viktige lærdommer.

– En av grunnene til at det tok lang tid å lansere, var at det ikke var lov å sende norsk data til Brasil. Da måtte vi bygge opp noe i Europa.

Løsningen fant de i Portugal, hvor fire av deres team-medlemmer nå sitter.

– En av våre ansatte fra Brasil tok med seg kona og flyttet til Portugal på to uker.

3.0

Engebø beskriver høstens lansering som «Numetry 3.0».

– Det som er ute nå, synes folk er bra, men det som kommer er jæsklig bra. Vi må være datadrevet i alt vi gjør, gjøre ting enkelt, høre på brukerne. Skynde oss sakte.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!