Gründerteamet Puteri Myrasandri og Jessica Li i Savvie.

Matsvinn-app hentet 7,2 millioner kroner: Trond Riiber Knudsen, Anne Worsøe og kjente gründere på eiersiden

Antler-produktet Savvie har sikret tidligfase-millioner fra en rekke kjente startup-investorer.

Publisert Sist oppdatert

Det har vært noen hektiske oppstartsmåneder for gründerne bak Savvie, selskapet som skal hjelpe små- og mellomstore matvare-aktører til å redusere matsvinn og optimalisere utvalget.

I vår fant gründerteamet Puteri Myrasandri og Jessica Li sammen under Antler-programmet, hvor de også sikret oppstartskapital på 2,5 millioner kroner. Deretter gikk selskapet i gang med å hyre praktikanter - samt å lage et fungerende produkt, på én måned. Siden juli har appen, som benytter maskinlæring og kunstig intelligens til å forutse etterspørsel, blitt testet i 17 ulike kafeer og bakerier i Oslo.

– Vi møter butikksjefene hver uke for å finne ut hvilke funksjoner som fungerer, hva de ønsker seg, og hvilke som er unyttige, forteller daglig leder Li.

Resultatene av pilotperioden har ifølge gründeren vært gode: Testerne kan vise til 30 prosent mindre matsvinn og 17 prosent høyere omsetning i perioden, i snitt.

Nå har selskapet sikret seg ytterligere 7,2 millioner kroner til å vokse videre. I tillegg til innovasjonstilskudd fra Innovasjon Norge, har Simula kommet inn på eiersiden. Det har også de profilerte engleinvestorene Trond Riiber Knudsen, Anne Worsøe, samt Managing Partner hos Advokatfirmaet Thommessen, Sverre Tyrhaug.

Flere suksessgründere har også kommet inn som eiere, inkludert Kris Riise i Unloc, Mathias Haddal Hovet i Wanda, Christian Hager, CTO i Nabobil, og Wilhelm Joys Andersen, medgründer i Folio og daglig leder i Minus.

Kombinerer datakilder

Blant pilotkundene til Savvie, står bakerikjeden Åpent Bakeri, for brorparten. Alle deres filialer benytter løsningen, og betaler for bruken. En håndfull andre, mindre og uavhengige aktører, er også med.

– I starten ville vi ikke bruke unødvendig tid på å prøve å bygge det perfekte produktet, for vi visste ikke ennå hva det var. Vi trengte noe som var godt nok til at noen brukere kunne gi oss feedback. Nå handler tilbakemeldingene vi får bare om små detaljer, og det betyr at hovedfunksjonaliteten er på plass, og at vi kan fokusere på å bygge et skalerbart produkt, sier Li.

Det er særlig integrasjonen med kjøps- og betalingsløsningene til disse, som blir viktig fremover, forteller hun. Dataen fra disse kombineres i løsningen med blant annet sesongvariasjoner, ferier, helligdager og værdata, for å forutse fremtidig etterspørsel.

– Det er langt færre slike løsninger, enn det er matforretninger, derfor blir integrasjoner avgjørende for skaleringen, sier gründeren.

Nye segmenter

– Dere har konsentrert dere om bakerier nå. Hvilke andre segmenter ser dere på?

– Det gjorde vi, fordi det er veldig begrenset hva de kan selge dagen etter; folk vil ikke kjøpe en dag gammelt brød. Det betyr at disse butikkene må være ekstremt presise hvis de vil unngå mye svinn eller situasjoner der de er utsolgt. Om vi fikk til noe der, visste vi at produktet vårt ville være verdifulle for andre forbruker-rettede forretninger. Vi ser på restauranter, og ser stort potensiale i nærbutikker. Men vi skal holde oss til ferskvarer, sier hun.

Samtidig understreker hun at det finnes mange aktører i markedet som jobber med nettopp matsvinn. Styrken til Savvie, mener Li, ligger i at de ikke retter seg mot de store verdikjedene, men mot de konkrete, daglige utfordringene butikkeiere står overfor.

– Vi vil gi vanlige folk som jobber i bakeriet, informasjonen de trenger for å ta bedre avgjørelser, sier Li.

Samtidig tror hun produktet kan styrke de små og uavhengige i kampen mot store kjeder.

– McDonalds og Starbucks har brukt mye tid og penger på å bygge datadrevne optimaliseringsverktøy internt, som gir dem muligheten til å «pushe» marginene, og dermed dytte de små aktørene ut av markedet. Vi vil bygge rimelige hylleprodukter som gir de små og mellomstore lignende innsikt.

I tillegg skal pengene som nå er hentet benyttes til å bygge en mer stabil utgave av appen, og sørge for at backend er sterk nok til å skalere selskapet videre. Selskapet tar sikte på å lansere den første offentlige versjonen i andre kvartal 2021.