Akselerator 

Matreddere, Pokemón-samlere og nabohjelp med i ny akselerator

51 søkte og syv selskaper ble valgt ut til å delta i Atlas-akseleratoren.

Hana Colacovic (til høyre) og Hoang Minh Trinh (bak til venstre) samlet gründerne i det andre Atlas-kullet på Fløyen nylig.
Publisert Sist oppdatert

Akseleratoren som ledes av Hana Colakovic, Hoang Minh Trinh, Petter Tran, Sebastian Ferraz, Michelle Sæther og Stian Hexeberger i gang med sitt andre kull. 

Det første kullet startet våren 2025 og besto av ti selskaper. 

Se hvem som var med i første kull her

Atlas går inn med en investering på opptil 150.000 kroner i hvert selskap. 

– Vi har stor tro på selskapene som er valgt ut, og vi gleder oss til å bidra til at de lykkes, sier Hoang Minh Trinh. 

Selskapene i kull 2: 

Kortly AS

Gründere: Aleksander Bårtvedt og Gustav Lund Haddal
Investor og rådgiver: Lasse Smedsvig

Kortly skal gjøre det enkelt for både nybegynnere og samlere å kjøpe og selge Pokémon-kort. Selskapet har laget en markedsplass som samler alt av formidling av kort på ett sted. 

Man tar et bilde av et kort, får opp verdien på noen sekunder, og kan legge det til i samlingen eller velge å selge det videre. 

Målet til selskapet er å gjøre det å samle kort like enkelt og trygt som å handle på Finn.

Renvert AS

Gründere: Zixian Wang, Sivert Andreassen og Aksel Heggernes

Renvert tilbyr en åpen markedsplass og ønsker løse utfordringen med å finne gunstig og fleksibelt renhold for både vanlige husholdninger, korttidsutleiere og eiendomsforvaltere.

ReddMaten AS

Gründere: Mohammed Barzinje og Erik Olsen
Problemet: Norske bønder taper betydelige inntekter hvert år fordi tonnevis av perfekt spiselige råvarer blir til matsvinn, kun på grunn av kosmetiske krav fra kjedene.

Selskapet ønsker å løse dette med en hyperlokal markedsplass med abonnementstjeneste som gir bøndene en ny og lønnsom salgskanal for denne overskuddsmaten.

Bonden skal få et enkelt, mobilbasert verktøy som gjør overskuddet om til en ny inntektsstrøm, samtidig som forbrukerne får direkte tilgang til fersk, kortreist mat.

Howl

Gründer: Greger Flak
Kort om problemet dere løser og hvordan: Vi vet at dataene våre misbrukes, og at vi selv har blitt produktet. Alle ønsker et alternativ, men det må noen faktisk bygge det. Det er det vi gjør med Howl – en sosial app som setter mennesker, tillit og ekte kommunikasjon i sentrum.

Selskapet bygger en app for det de beskriver som «ekte samarbeid, koordinasjon og delte øyeblikk – uten algoritmer, støy eller datamisbruk». 

Howl ønsker skalere fra vennegjengen til fellesskapet – og sette menneskelig kommunikasjon tilbake i sentrum.

Glaadly

Gründere: Gründer Martin M. Lorvik, medgründer Jan Steinar Falch og tech lead Axel Hunter.

Glaadly er en markedsplass der naboer og lokale bedrifter kan hjelpe hverandre med små og store tjenester. Selskapet uttaler at markedet for lokale tjenester er i sterk vekst, men samtidig svært fragmentert. Selskapets visjon er å bygge verdens største «silopark» for O2O (offline-to-online)-tjenester. 

De mener den som eier den direkte tilhørigheten til lokale markeder, sitter på nøkkelen til fremtidig vekst. Selskapet ønsker løse dette gjennom en app hvor brukeren enkelt kan bestille tjenester ved hjelp av AI, og sende ut oppdraget til alle tilbyderne i nærområdet.

Byttis AS

Gründere: Marie Nord og Axel Hunter

Byttis er en secondhandplattform som beskriver at de «muliggjør sirkulærøkonomi på en helt ny måte». Selskapet beskriver at det store problemet det løser, også den største muligheten som finnes i sirkulærøkonomi. Selskapet uttaler at det er nok klær på planeten til å kle de neste seks generasjonene, så nå ønsker selskapet å starte en byttebevegelse.

AI4M AS

Gründer: Swethnag Padakandla

Selskapet ønsker løse utfordringen med lav synlighet og ineffektive prosesser i industrisektoren. De uttaler at mange produsenter, importører og eksportører sliter med å bli lagt merke til i både lokale og internasjonale markeder, samt å håndtere komplekse og lite transparente forsyningskjeder.

Gjennom suppllai.com, en B2B digital markedsføringsplattform, ønsker selskapet å hjelpe industribedrifter, «gjennom å koble industrien sammen digitalt - på en trygg, transparent og effektiv måte».