Videoteknologi

Lar seg ikke skremme: Her er vekstraketten som vil fylle «tomrommet» etter Confrere

Makeplans er lønnsomt og uten ekstern finansiering. Nå vil gründer Espen Antonsen ta markedet Confrere etterlater seg.

Espen Antonsen er gründer og daglig leder i Makeplans.
Publisert Sist oppdatert

Denne uken ble det klart at helsevideoselskapet Confrere trekker seg fra markedet for videotjenester for helsepersonell ved å la seg kjøpe opp av amerikanske Daily.

Nå skal det nye sammenslåtte selskapet satse på et API-produkt som kan integreres i alle typer programvare. Mens målgruppen tidligere var fastleger, er det nå først og fremst andre teknologiselskaper som skal nås.

Gründer og leder Svein Willassen uttalte til Shifter at da Confrere orienterte seg i utlandet, kom de raskt til at konkurransen der ute var for tøff.

– Posisjonene var tatt, var Willassens konklusjon.

Satser der andre gir opp

Det har åpenbart ikke gjort inntrykk på gründer Espen Antonsen i SaaS-selskapet Makeplans som nå lanserer det han kaller et alternativ til Confrere.

Makeplans er i dag et system for timebestilling på nett med over 400 kunder globalt. I Norge har de Gjensidige, Helse Vest, Synergi Helse, Ansa, Løplabbet og UiO på kundelisten.

Omsetningen i 2021 kom inn på 1,7 millioner kroner, opp 100 prosent fra 2020. Overskuddet var rundt 700.000. 40 prosent av kundene er i Norge og 25 prosent i USA, resten er spredt over hele verden. Makeplans' vekst har kommet gjennom partnere. I dag har løsningen integrasjon med over 20 selskaper som Mailchimp og Stripe og norske Extensor.

Lover løsning på 10 minutter

Den nye løsningen skal sette brukeren i stand til å selv velge video-plattform, enten det er er Zoom eller Whereby. Det skal ikke ta mer enn 10 minutter å gjøre tjenesten tilgjengelig på egen nettside.

– Vi vil tilby et alternativ til de som nå har brukt Confrere ved å være en tjeneste man kan ta i bruk for å ha videosamtaler med sine kunder uten utviklerkompetanse, sier Antonsen.

Tanken er at leger og psykologer og andre som har behov for video-samtaler med sine kunder, skal kunne bruke sin foretrukne løsning for videosamtale og samtidig ha mulighet til å tilby timebestilling gjennom Makeplans eksisterende løsninger.

– Hvorfor tror du dere vil lykkes når Confrere har så liten tro på dette markedet?

– Vi har flere bein å stå på. Vi har mange integrasjoner, og nå også støtte for flere løsninger for videosamtaler. Vi har dermed flere grunner til at kunder vil velge oss, ikke bare videosamtaler slik som Confrere, sier Antonsen. – Kunden får både booking og videosamtaler. Det er altså en ny tilleggstjeneste for oss, ikke vårt hovedprodukt. Når alt er sydd sammen, tror vi det er en god grunn til at mange velger Makeplans selv om Confrere opplevde det som tøft å skalere opp.

Åpen for investor som kan bidra til å skalere

Makeplans har aldri tatt imot penger fra eksterne investorer og leter ikke aktivt etter investorer nå heller, men Antonsen holder døren på gløtt.

– Jeg ønsker å bygge opp et team, så jeg er åpen for eksterne investorer hvis det er god match, sier han og legger til at det i så fall må være en investor som kan hjelpe med å skalere opp selskapet siden hans egen kompetanse er innen produkt og teknologi.

– Jeg er nå i en fase hvor jeg evaluerer forskjellige muligheter. Det vil da bli snakk om en runde på fem til ti millioner kroner hvor jeg beholder min majoritet.

Hundrevis av konkurrenter, men ikke alle tenker på alt

Antonsen mener det er vanskelig å definere størrelsen på markedet siden det er mange bransjer som har behov for timebestilling.

– Makeplans løsning kan fungere for booking av alt fra covid-vaksine, rådgivere, møterom, massasje og påmelding til kurs eller yoga. Det er et veldig stort marked, og det er hundrevis av konkurrenter. Men det er få som har fokus på integrasjoner, API og muligheter for tilpasning slik vi har. Vi tilbyr bla full tilpasning av alt av utgående meldinger, custom avsender, domene og slike ting.

Ifølge Antonsen gjør de fleste konkurrenter ikke det, men går i stedet for en standardisert bookingflyt uten mulighet for tilpasning av egen merkevare.

– Med vårt API kan større kunder integrere selv og lage sin egen bookingflyt til sine kunder. Som Oslo Mikrobuldreri har gjort med appen sin, og Gjensidige som har integrert løsningen i sine egne interne systemer.

I tråd med utviklingen

Svein Willassen i Confrere ønsker lykke til selv om han ikke sier seg enig i at det etterlates et tomrom siden selskapet ikke er lagt ned.

De to har tidligere samarbeidet ved at Confrere åpnet for integrasjon med Makeplans timebestilling.

– At de lanserer egen videoløsning i bookingtjenesten sin er helt i tråd med den utviklingen som vi har sett og som er grunnen til at videoAPI-løsninger og ikke sluttbrukertjenester er veien å gå, sier han og legger til at han håper Antonsen vil vurdere Daily sin løsning i sine produkter fremover.

– For det fåtall som brukte Confrere og Makeplans løsninger sammen, vil det nok bli bedre å få video gjennom Makeplans, men for de fleste brukerne våre som leger og psykologer som har journalsystemet som sitt hovedverktøy, vil det beste være å få videoløsningen direkte innbakt i systemet.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*