Kundene sliter med å betale: Klarna med kjempetap

Manglende betaling fra kundene i corona-krisen gir stort minus i regnskapet til fintech-selskapet.

Publisert Sist oppdatert

Den svenske fintech-selskapet Klarna merker tydelig corona-krisen på lommeboka. I første kvartal har selskapet økt tapet til nær en halv milliard. Det betyr at underskuddet er fem ganger høyere enn første kvartal i fjor, da det var 96 millioner svenske kroner. Det melder Breakit.

Årsaken er hovedsakelig en dramatisk økning i kreditt-tap; fakturaer forbrukerne ikke har betalt, eller som Klarna forventer at de vil ha vanskeligheter med å betale i fremtiden. Lånetapene har mer enn doblet seg iløpet av første kvartal sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

I kvartalsrapporten skriver selskapet at de ser et blandet bilde mellom regioner og kundetyper.

– Korte løpetider på vår kreditt kombinert med vår diversifiserte eksponering for forskjellige vertikale og geografiske markeder gir oss balanse, og til tross for en strengere kredittpolitikk, fortsetter vi å se sterk vekst, skriver selskapet.

Samtidig har omsetningen økt kraftig, fra 1,58 milliarder svenske kroner i første kvartal i fjor til drøy to milliarder i år.