Whereby-teamet opplever enorm pågang som følge av koronakrisen. Bildet er tatt før krisen inntraff - nå jobber selskapet 100% remote.

Kundene renner inn, og målet for året er allerede nådd: Nå tar Whereby opp kampen med de største

Sjefen må bruke lørdagskvelden på support for å holde tritt med pågangen.

Publisert

Allerede for én måned siden var videokonferansetjenesten Whereby blant et knippe norske tech-selskaper som kunne melde om vekstboom grunnet koronakrisen.

Siden den gang har pågangen bare økt. 20.000 ukentlige registreringer har blitt til 30.000 daglige, og den finansielle målsettingen for året er nådd i første kvartal.

– Vi tror at det som har skjedd nå, har akselerert utviklingen som uansett ville skjedd, med 3-5 år. Folk oppdager hvor mange bra verktøy som finnes, sier Ingrid Ødegaard, som er gründer og produkt- og teknologiansvarlig (CPTO) i Whereby.

Lærere og leger

Interessen for den norske plattformen favner bredt; i forrige uke samlet hundre finske innovasjonsteam seg på plattformen i 58 timer sammenhengende, til et hackaton for å finne gode løsninger i møte med koronakrisen. Og på fredag for to uker siden fikk selskapet kontakt med den Atomico-finansierte startupen Accurx, som blant annet utvikler kommunikasjonsverktøy for det britiske helsevesenet (NHS). Samme helg ble Whereby integrert i løsningen deres, og påfølgende mandag ble den rullet ut til 3500 brukere; leger og pasienter.

– Tidligere hadde dette tatt månedsvis. Nå er det snakk om timer, sier Ødegaard, som legger til at det er mulig å gjennomføre nå, blant annet fordi NHS har lempet på kravene som stilles ved offentlige anskaffelser.

Også på hjemmebane går det bra. Selskapet har kontakt med aktører i den norske helsetjenesten om potensielle samarbeid, og denne uken landet videoselskapet en storavtale med Bærum kommune. Løsningen er nå rullet ut til 45 skoler med til sammen 2000 lærere der. Og på Kyrksæterøra i Trøndelag, ikke langt fra hytta til Ødegaard (som nå står tom, selvfølgelig), har Heim sykehjem tatt løsningen i bruk for å sørge for at de eldre får «møte» familie og venner.

– Og nå står resten av kommune-Norge for tur?

– Det håper vi! Løsningen vår er veldig enkel å ta i bruk og kan benyttes til mange situasjoner. Og man kan komme i gang ved å sette opp en konto på nett, uten å snakke med oss. Flaskehalsen nå om dagen er oss i teamet, så vi er glade for at vi er «self-service first», sier Ødegaard.

Lørdagskvelden på support

Det står på support, forklarer hun, hvor backlogen er lang. For tiden bemanner de opp på dette området, men i mellomtiden har hele teamet måtte trå til; utviklere, designere og ledere.

– Vi har klart å holde responstiden innenfor det akseptable. Selv brukte jeg lørdagskvelden på å besvare henvendelser på kundeservice. Alle har hoppet inn og tatt noen «tickets» når de kan, forteller hun.

Det er en nyttig øvelse for alle, mener Ødegaard.

– Vi kommer veldig nært kunden, og hele organisasjonen får en bedre forståelse for hva de lurer på og hva vi kan forbedre. Hvem vet, kanskje det kan bli en fast greie, at alle må ta én time i uka på support.

Presset

Men når det månedlige antallet Whereby-brukere på kort tid har doblet seg, fra 1,2 millioner til 2,5 millioner, og over 400.000 personer bruker tjenesten daglig, legger det press på teknologien. De seneste par ukene har servervolumet vært ti ganger høyere enn normalt, forteller Ødegaard, og dessuten har man i større grad måtte håndtere kunder som stiller høye krav til sikkerhet, deriblant helsetjenester.

Begge deler var de imidlertid godt forberedt på. Til kode24 forteller utviklingssjef Arne Georg Gisnås Gleditsch at selskapet har investert jevnlig siden 2013 for å bygge en robust infrastruktur. Dermed har den tekniske skaleringen gått fint.

– Skalering har vært planen hele tiden, så vi var forberedt. Men det kom litt tidligere enn vi trodde. Og heldigvis har Videonor (som kjøpte Whereby, da appear.in, i 2017, journ.anm.) mye erfaring med dette med sikkerhet. Vi har implementert mange rutiner oSg sikret den nødvendige sertifiseringen, sier Ødegaard.

– Mange har valgt å gjøre ulike tjenester gratis for å hjelpe til i «korona-dugnaden». Har det vært tema hos dere?

– Det kan vi ikke gjøre. Vi er en liten startup som har begrenset mulighet til å subsidiere dette på samme måte som Zoom, Google og Microsoft har gjort. Vi har en gratisversjon for opptil fire deltakere, mens de store møtene koster penger. Vi har heller holdt litt tilbake på dette, og går bare inn i avtaler vi kan håndtere teknisk og på support. Du så for eksempel hvordan det gikk da Showbie (digital læringsplattform, journ. anm.) ga bort alt. Hele systemet knelte, og ingen dro nytte av det.

Utfordrer Zoom

Sikkerhetsaspektet i ulike videotjenester har også vært en het potet på Twitter den seneste tiden, og markedsledende Zoom har møtt krass kritikk for å samle inn data om brukerne.

– Vi har valgt å være veldig transparente, og vil etablere oss som et privacy-vennlig, europeisk alternativ til Zoom. Vi ønsker ikke å samle inn unødvendig mye data, men levere en tjeneste som løser et problem. Dette er vår langsiktige strategi, og er en av grunnpilarene i våre og mine verdier, understreker Ødegaard.

– Nå håper og tror vi at vi kan etableres oss som en av de virkelig store videokonferanseaktørene, og et reelt alternativ til Zoom, Hangouts og Teams.