bærekraft

Kommunikasjonshus kjøper seg opp i SHE-konferansen

Nå skal det handle om mer enn bare kvinner, men det også.

JCP og SHE er lik sant, med teamet fra venstre: Tine Jensen (JCP), Øystein Tynning (JCP), Heidi Aven (SHE), Martin Mathisen (JCP), Maria Therese Oljemark (JCP), Astrid R. Skaugseth (SHE) og Lars Terje Grorud (JCP).
Publisert

SHE Community ble startet av Heidi Aven og Linn-Cecilie Linnemann for åtte år siden, for å styrke kvinners deltagelse i investeringer og næringslivet. Deretter har konferanse-delen av selskapet vokst raskt i omfang, og i 2021 ble en digital versjon av SHE også lansert til et globalt publikum. I fjor gikk EY-toppen Astrid Skaugseth inn som administrerende direktør.

Nå går det kjente kommunikasjonshuset JCP inn på eiersiden, og kjøper seg opp til 34 prosent i konferanseselskapet, til en verdivurdering på 18 millioner kroner. Eksisterende eiere selger seg med dette noe ned.

– Jeg er utrolig fornøyd med å få inn JCP. De besitter en kompetanse innen profesjonell event-management som er avgjørende for å lykkes med våre ambisjoner for SHE-konferansen. Vi har funnet tonen og jeg gleder meg til å løfte SHE til et nytt nivå sammen med JCP. Vi skal skape den største og viktigste business-konferansen i verden innen sosial bærekraft. sier Astrid Skaugseth, CEO i SHE, i en melding til Shifter

Rett partner

Konferansen er tilsynelatende i toppform. I 2021 hadde SHE 15.000 deltagere fra 100 land, med internasjonale ledere som blant andre Hillary Clinton, Justin Trudeau og Helen Clark på talerlisten. Målet er å triple antall deltakere de neste tre årene. I 2022 fulgte de opp med konferanser i tre Nordiske land med 4000 fysiske deltagere totalt, samt over 8000 digitale seere fra over 69 land.

– Vi har sett hvor viktig arbeidet SHE gjør er, samtidig som vi selvsagt ser økonomisk potensiale. Vi kan eventer inn og ut, og tror vi er den rette partneren for et SHE i vekst, sier Øystein Tynning, styreformann i JCP.

– Vi er selv veldig bevisste og opptatte av mangfold – og inkludering i JCP, og vi føler derfor SHE er det perfekte stedet å investere for oss. Det er vinn-vinn å investere i noe man både har tro på økonomisk, og som gjør en så viktig jobb for å skape en positiv endring i verden, fortsetter han.

Bredere fokus

Mangfold og inkludering er sentralt i bærekraftsagendaen til de aller fleste virksomheter. Det stilles også stadig høyere krav til formell rapportering av ikke finansiell informasjon, herunder sosial bærekraft, påpekes det fra de nye partnerne. Rapporteringen er en ting, men etterlevelsen er enda viktigere. For mange vil dette kreve en systematisk oppfølging, samt økt behov for kompetanse, hvilket gjør SHE-konferansen til en viktig arena både som katalysator og for å formidle og la seg inspirere av de gode løsningene, ifølge SHE-sjef Skaugseth.

SHE hadde i den første fasen fokus på kvinner innen investeringer og næringsliv. Med denne transaksjonen, blir det et bredere spekter enn tidligere, med sosial bærekraft generelt. Skaugseth påpeker at dette skjedde allerede i fjor høst da de gjenskapte SHE i markedet under «SHE|Social – Human – Equity».

– Vi er fortsatt forankret i å lukke det økonomiske kjønnsgapet og kjønnsgapet generelt i næringslivet, men nå også ha større fokus på samtlige mangfoldsindikatorer – og ikke minst inkludering. Dette er viktige faktorer for å underbygge målet om langsiktig bærekraftig vekst – her stiller det sosiale aspektet en sentral rolle, fastholder SHE-sjefen.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!