klager nettbil til Konkurransetilsynet

– Kjøpere og selgere blir kontrollert med jernhånd

Rebil mener Nettbil opererer med vilkår som svekker konkurransen.

Jonathan Parr, medgründer og analyseansvarlig i Rebil.
Publisert Sist oppdatert

Rebil ber Konkurransetilsynet undersøke hvordan Schibsted sitt oppkjøp av Nettbil har påvirket konkurransen i markedet for kjøp og salg av bruktbiler i det norske markedet. 

Bruktbilforhandleren mener Nettbil opererer med vilkår som svekker konkurransen.

E24 omtalte saken først. 

 – Kjøpere og selgere blir kontrollert med jernhånd. Konsekvensen er høyere priser og færre valgmuligheter, sier Jonathan Parr, medgründer i Rebil, i en pressemelding. 

Rebil ble i februar utestengt fra auksjonsplattformen til Nettbil. Årsaken skal ifølge Nettbil ha vært at Rebil forsøkte å «kuppe» tre biler som var annonsert på Nettbil sin plattform.

– I alle de tre tilfellene var det bileieren som kontaktet Rebil først, sier Parr. 

Han forteller at en redegjørelse for de tre tilfellene er delt med Nettbil og Konkurransetilsynet. 

– Bileierne ønsket et direkte bud fra oss for å unngå å betale Nettbil-avgiften på opptil 19.000 kroner. Bileierne må få velge selv hva de foretrekker, sier Parr.

Nettbil-sjef Sara Andrén-Johansen skriver til E24: 

– På samme måte som vi ber bilselgerne om å forplikte seg til Nettbil for en kortere periode, ber vi bilforhandlerne som handler biler gjennom vår plattform om det samme. 

Hun poengterer også overfor nettavisen at kun 3,6 prosent av alle bruktbilsalg i Norge i 2023 gikk gjennom deres plattform. 

– Nettbil er dermed veldig langt unna å ha en dominerende posisjon, sier Andrén-Johansen. 

For ordens skyld: Schibsted er majoritetseier i Shifter.