hav

Katapult setter opp storfond i Asia - på et område der Norge endelig kan slå Sverige

– Svenskene er milevis bak Norge som havnasjon. Hvis det er ett område vi kan være best i verden på, så er det dette, sier administrerende direktør Jonas Skattum Svegaarden i Katapult Ocean.

Jonas Skattum Svegaarden, CEO i Katapult Ocean.
Publisert Sist oppdatert

Det norske venturefondet Katapult Ocean fortsetter sin globale ekspansjon med lanseringen av Asia Ocean Fund i Singapore. I samarbeid med det Singapore-baserte investeringsselskapet Octave Capital, skal det nye fondet mobilisere 75 millioner dollar for å investere i bærekraftige havteknologiselskaper i Asia-Stillehavsregionen. Nyheten ble annonsert under IMPACT WEEK 2025, og fondet skal tette et stort finansieringsgap i en region som er avgjørende for verdens hav.

— Asia er et område med enorme muligheter, men også betydelig større utfordringer knyttet til natur og miljø enn det vi har her hjemme, forklarer Jonas Skattum Svegaarden, CEO i Katapult Ocean. 

Det norske venturefondet Katapult Ocean fortsetter sin globale ekspansjon med lanseringen av Asia Ocean Fund i Singapore. I samarbeid med det Singapore-baserte investeringsselskapet Octave Capital, skal det nye fondet mobilisere 75 millioner dollar for å investere i bærekraftige havteknologiselskaper i Asia-Stillehavsregionen. Nyheten ble annonsert under IMPACT WEEK 2025, og fondet skal tette et stort finansieringsgap i en region som er avgjørende for verdens hav.

— Asia er et område med enorme muligheter, men også betydelig større utfordringer knyttet til natur og miljø enn det vi har her hjemme, forklarer Jonas Skattum Svegaarden, CEO i Katapult Ocean. 

— Vi ønsker å katalysere asiatisk kapital inn i våre felt, hvor mye per i dag er rettet mot filantropi, ikke nødvendigvis «impact investing» slik vi definerer det, legger han til.

Et strategisk trekk

Asia Ocean Fund kommer kommer i tillegg til Katapult Oceans eksisterende globale virksomhet fra Norge. Fondet skal co-forvaltes 50/50 av de to partene og vil fokusere på seks nøkkelsektorer, inkludert maritim dekarbonisering, fornybar havenergi og bærekraftig havbruk. Dette går frem av pressemeldingen fra selskapet.

Svegaarden understreker overfor Shifter at satsingen i Asia ikke bare handler om å løse regionale utfordringer, men også om å styrke Norges posisjon internasjonalt.

— Vi håper å få en sterkere tilstedeværelse og rekkevidde der borte. Dette vil også hjelpe oss her hjemme. Målet er å skape teknologioverføring begge veier – både til og fra Asia, sier Svegaarden, og legger til at et større fotavtrykk i Asia vil hjelpe norske selskaper å navigere i det asiatiske markedet.

Katapults flaggskip

Som Shifter omtalte i februar 2024, gikk Katapult Group gjennom en betydelig omstrukturering for å redusere kostnader og spisse strategien. Prosessen innebar en reduksjon i antall ansatte fra 28 til 20, og en strategisk beslutning om å satse for fullt på Katapult Ocean og Katapult Africa. Styreleder Per Roar Koppang omtalte da Katapult Ocean som «flaggskipet», noe Svegaarden nå gjentar.

— Ja, jeg vil si vi er helt friskmeldt, sier Svegaarden i dag. — Mitt fulle fokus har vært å bygge ut potensialet i Katapult Ocean, og vi har bare så vidt begynt. Katapult Ocean er blitt selve flaggskipet og vårt «proof of concept» i Katapult-systemet.

Katapult Ocean har allerede investert i over 80 selskaper i mer enn 25 land, med et team bestående av internasjonalt talent fra Kina, USA og Europa. Selv om "exits" og store verdirealiseringer fortsatt lar vente på seg, er Svegaarden optimistisk.

— Ting har tatt lenger tid enn vi trodde, men havet har vært en nisje som først nå begynner å bli mer «mainstream». Vi ser at store aktører som Novo Nordisk begynner å fatte interesse. Dette er et veldig attraktivt og voksende exitmarked, fastslår han.

Norges hav-fordel

På spørsmålet om Norges posisjon i den internasjonale innovasjonskampen, særlig sammenlignet med Sverige som utmerker seg innen AI, er Svegaarden krystallklar: Havnæringen er Norges udiskutable fortrinn.

— Absolutt. Vi har en av verdens mest attraktive havnæringer, med unik kompetanse og et sterkt miljø. Hvis det er ett område vi kan være best i verden på, så er det dette, sier Svegaarden.

Han mener Norges posisjon tiltrekker seg globale talenter og selskaper som ønsker å koble seg på det nordiske hav-nettverket.

— For å si det rett ut: Svenskene er milevis bak Norge som havnasjon og i det mulighetsrommet som ligger der, avslutter Jonas Skattum Svegaarden.