Medgründer og daglig leder i Pick App, Pelin Smines og et bilde av en matkasse fra Adams.

Kampen om å levere dagligvarer på døren blir stadig hardere. Startup mener de har modellen for lønnsomhet

Hjemlevering av dagligvarer har vist seg å være en effektiv måte å brenner penger på. De som derimot lykkes, har én ting til felles, mener ekspert.

Publisert Sist oppdatert

Koronapandemien har gitt Kolonial kjempevekst. Det samme har matkasser som Godt Levert og Adams. Coop startet også med levering av dagligvarer.

Nylig annonserte tyske Foodora at de også skal starte med levering av dagligvarer i Norge, melder E24.

I tillegg til hjemlevering av dagligvarer, har også mer generelle logistikkselskap som Helthjem, Easy2You og Porterbuddy surfet på en korona-oppgang.

I tillegg til etablerte aktørene som girer opp eller utvider til å inkludere hjemlevering, er det flere oppstartsbedrifter som ønsker å ta sin del av kaken.

Leverer «on demand» innen én time

På StartupLab i Oslo sitter teamet bak leverings-startupen Pick App.

– Pandemien gjorde at tjenesten fikk en flying start. Erfaringer fra andre mer modne markeder tilsier at veksten vil fortsette, sier medgründer og daglig leder i Pick App, Pelin Smines.

Appen er utviklet av samkjøringstjenesten SammeVei. Smines forteller at de lenge har jobbet med tjenester som kan bygges på den eksisterende infrastrukturen. Da den første nedstengning kom i mars, bestemte de seg for å satse på hjemlevering av dagligvarer.

Selskapet har som mål å leverer produkter til kunden «on demand» innen én time. Selskapet tilbyr en markedsplass hvor kjeder og butikker blir koblet sammen med kunden.

Så langt er 16 butikker inne på plattformen, inkludert Sagene Bryggeri, slakter Strøm-Larsen og den franske frossenvarekjeden Picard.

– Vi er stolte av å styrke lokale butikker og ønsker å bli den foretrukne leveringstjenesten for butikker som vil bli en del av en større markedsplass, sier hun.

Smines sier de bruker sjåfører på frilansbasis og andre logistikkselskapers overskuddskapasitet for å levere varene.

Pengene tjener de på kommisjon av transaksjoner og hjemlevering til 79 kroner. Siden oppstart i august, har Pick Apps sjåfører vært på rundt 2000 turer og omsetning på årsbasis har allerede passert én million kroner, ifølge Smines.

Ekstremt komplisert

– Det er ingen tvil om at pandemien har gjort at forbrukerne har fått øynene opp for slike tjenester. Men jeg tror selskaper skal tenkte seg veldig godt om man klarer logistikken for å tjene penger, sier NHH-professor og dagligvareekspert Frode Steen.

Han sier at dagligvarer kanskje er det mest kompliserte man kan bygge en logistikktjeneste rundt. Selv om netthandel stadig når nye høyder, også for dagligvarer, er det få som tjener gode penger på å levere melk og brød på døren. Om de tjener noe i det hele tatt.

– Det jeg tror det største problemet i denne bransjen, er at ingen er villig til å ta inn over seg den sanne kostnaden med distribusjon. Man er først og fremst et logistikkselskap, ikke en matbutikk på nett. Mantra har vært at bare man er stort nok, så blir det lønnsomt. Jeg er ikke sikker på om det er tilfelle, sier han.

Krever mye dyr arbeidskraft

Steen forteller at man kan dele inn aktørene i to kategorien: Det han kaller «Meny-modellen» og «Kolonial-modellen».

Meny har egne plukkere som henter varer i allerede etablerte butikker. Kolonial har et sentrallager de sender ut fra. I begge tilfellene krever logistikken «den siste kilometeren» ut til kunden mye arbeidskraft. Det er dyrt i Norge.

– Det er ikke opplagt hvilken løsning som er best. Er man stor nok, er Kolonial sin løsning den beste. Hvis man skal levere varer rask, tror jeg et sentrallager er viktig. Men Meny-modellen har betydelig mindre risiko.

Steen er usikker på om veksten til aktørene vil fortsette etter pandemien. For det norske markedet trekker han frem bosettingsmønster og butikktetthet som utfordringer. Oslo er det markedet hvor man enklest kan sette opp et effektivt logistikksystem. Men det er også stedet med høyest butikktetthet.

– For å lykkes i markedet må man faktisk ta seg betalt for leveringen. I dag er det relativt billig å få det levert. Når matvarene er nærmest likt priset og transporten er billig, er det ikke mye penger igjen til selskapet, sier Steen.

– Forskjellig leveringsmodell

Pick App henter varene i butikken kunden bestiller fra. Steen på NHH er skeptisk til om det lar seg gjøre å både hente varen og levere den hjemme hos kunden innen én time.

Smines sier derimot at de ikke garanterer levering på timen, men sier de har rigget seg på en måte som skal gjøre det fullt mulig.

– Pick App har «peer til peer» levering av varer du kjøper på Finn og Tise, klikk og hent fra en rekke butikkjeder, skreddersydd levering og en mangfoldig markedsplass samlet i én app. Ved at brukerne kan handle online og velge den leveringsmåten som passer best der og da, gir det gir et volum og høy nok frekvens som vil senke både kostnadene våre på logistikken, sier hun.

Fleksibiliteten skal også gi økt lojalitet, ifølge selskapets leder.

Smines forteller at de er bevisst på at det er beinhard konkurransen og et krevende markedet de går inn i. Men hun sier de har bygget Pick App på en måte som aktører i utlandet har lykkes økonomisk med tidligere.

– Dette er en modell som har bevist lønnsomhet i utlandet. Så langt har vi bevist at det er etterspørsel etter tilbudet vårt i Norge. Nå skal vi vise at det også er skalerbart og lønnsomt, sier Smines.